ارسال به دیگران پرینت

رئیس قوه قضائیه:

برخی‌بعد از ۴۰ سال ژست منتقد گرفته‌اند

رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قوه قضائیه، گفت: «ما در دستگاه قضائی صاحبخانه‌ایم و قابل قبول نیست که با مشکلات این دستگاه مانند میهمان برخورد کنیم یا مثل برخی که سال‌ها در نظام مسئولیت داشتند، بعد از ۴۰ سال ژست منتقد به خود گرفته‌اند.

برخی‌بعد از ۴۰ سال ژست منتقد گرفته‌اند

 رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قوه قضائیه، گفت: «ما در دستگاه قضائی صاحبخانه‌ایم و قابل قبول نیست که با مشکلات این دستگاه مانند میهمان برخورد کنیم یا مثل برخی که سال‌ها در نظام مسئولیت داشتند، بعد از ۴۰ سال ژست منتقد به خود گرفته‌اند. این مجموعه متعلق به همه مسئولان عالی قضائی است و باید نسبت به آن پاسخ‌گو باشیم چراکه اکنون ما مصداق آیه شریفه «إِن مَکَّناهُم فِی الأَرض» هستیم». آیت‌الله ابراهیم رئیسی همچنین با تقدیر از مقام معظم رهبری به خاطر موافقت ایشان با پیشنهاد دستگاه قضائی برای تداوم برگزاری دادگاه‌های ویژه رسیدگی به اخلال در نظام اقتصادی، از ارائه طرحی جامع برای نهادینه و نظام‌مندکردن روند برگزاری این دادگاه‌ها سخن گفت. او با تأکید بر تداوم دادگاه‌های مفسدان اقتصادی، گفت: «به دنبال آن هستیم با ارائه طرحی جامع به مجلس این فرایند را از موضوعی استثنائی و اضطراری به رویه‌ای مستمر و اقدامی نهادینه در دستگاه قضا تبدیل کنیم تا هم حقوق بیت‌المال حفظ شود، هم برخورد با مفسدان به‌صورت قانون‌مند، سریع، دقیق و عادلانه پیگیری شود». رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه به‌هیچ‌عنوان نباید به مفسدان اقتصادی مجال داده شود، ازبین‌بردن زمینه‌های فساد را علاوه بر برخورد با مفسدان و برگزاری دادگاه‌های ویژه، در گرو اصلاح ساختار‌های فسادزا دانست و از دولت و مجلس خواست که اصلاحات مورد نظر مقام معظم رهبری در حوزه اقتصادی را با جدیت دنبال کنند. او اصلاح نظام بانکی و پولی، اصلاح نظام مالیاتی، اصلاح نظام گمرکی و واردات و صادرات را از مهم‌ترین و ضروری‌ترین اصلاحات در حوزه اقتصادی دانست که به کاهش جرائم و پرونده‌های قضائی منجر خواهد شد.
‌جسارت به قرآن و پیامبر اعظم توهین به کل بشریت است
رئیسی در ادامه با ابراز تأسف از اهانت به مقدسات در برخی کشور‌های اروپایی هم‌زمان با عادی‌سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی و محکومیت این اقدامات موهن، گفت: «جسارت به قرآن کریم و اهانت به پیامبر عظیم‌الشأن اسلام در اروپا و برقراری رابطه بین یک کشور به ظاهر اسلامی با صهیونیست‌ها سناریویی حساب‌شده است که در یک اتاق فکر طراحی شده‌اند. همه این اقدامات یک منشأ دارد که می‌خواهند اقتدار اسلام در دنیا و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در منطقه را دچار آسیب کنند؛ غافل از اینکه چنین اقدامات خباثت‌باری موجب افزایش نفرت عموم ملت‌های آزاده از عاملان و حامیان این کار‌ها خواهد شد. اهانت به قرآن کریم اهانت به همه کُتب آسمانی و جسارت به وجود مقدس پیامبر اعظم (ص) اهانت به همه انبیای عظام و توهین به انسان و کل بشریت است که هرگز قابل قبول نیست». او با انتقاد شدید از سکوت مجامع بین‌المللی و مدعیان حقوق بشر در برابر این اهانت‌ها، تأکید کرد: «هر مدنیتی که برای بشر امروز وجود دارد، در پرتو آموزه‌ها و تلاش‌های مصلحانه انبیای الهی است که اگر آن را از انسان معاصر بگیرند، چیزی برای او باقی نمی‌ماند». رئیس قوه قضائیه از مسئولان حکومت‌هایی که زیر چتر آنها به مقدسات و ارزش‌ها توهین می‌شود خواست که با این نوع اقدامات برخورد کنند و مسئولیت کشور‌های اسلامی را در این زمینه مضاعف دانست و گفت: «طراحان این سناریو دنبال ایجاد یأس و ناامیدی در دل ملت‌های مسلمان هستند».
آیت‌الله رئیسی ایجاد امید در جامعه را از مهم‌ترین مسئولیت‌های همه کارگزاران نظام دانست و افزود: «دشمن به دنبال ناامیدکردن مردم است، اما هر یک از مسئولان وظیفه دارند که با عمل صالح و خدمتگزاری خالصانه، مانع رسیدن دشمن به این هدف شوم شوند». او این نکته را هم متذکر شد که ایجاد امید در جامعه و افزایش سرمایه‌های اجتماعی با حرف و سخن امکان‌پذیر نیست و نیازمند اقدام و عمل و اتکا به ظرفیت‌های داخلی است و هر گونه چشم‌دوختن به دیگران و پیونددادن گشایش در امور به نتیجه انتخابات دیگر کشور‌ها خطایی راهبردی است. در این جلسه، مهدی حاج‌محمدی رئیس سازمان زندان‌ها نیز در گزارشی از اجرای طرح غربالگری حقوقی قضائی زندانیان سراسر کشور، گفت: «پیرو دستور رئیس دستگاه قضائی مبنی بر بررسی وضعیت حقوقی و قضائی تک تک زندانیان، این فرایند با سرعت در دستور کار قرار گرفته که در بررسی‌ها و همچنین برخی سرکشی‌های استانی به مواردی همچون انتظار چندساله برای اجرای حکم یا حکم حبس برای جرائم بسیار خُرد روبه‌رو شدیم که بر اساس قانون کاهش مجازات حبس، قابل گذشت یا اعمال مجازات جایگزین بوده است». آیت‌الله رئیسی در واکنش به گزارش رئیس سازمان زندان‌ها، با تقدیر از اجرای طرح غربالگری حقوقی قضائی زندانیان و تأکید بر تداوم آن تصریح کرد: لازم است وضعیت زندانیان تمام زندان‌های کشور یک دوره به‌طور کامل مورد بررسی قرار گیرد و روشن شود اگر شخصی سال‌ها در زندان مانده است، بر چه مبنای قانونی بوده که اگر دلیلی بر حضور وجود ندارد، آزاد شود.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه