ارسال به دیگران پرینت

پیش بینی فعال اصلاح طلب: ترامپ ، بایدن را لقمه چپ خواهد کرد

فیاض زاهد در روزنامه اعتماد نوشت:در حالی که وارد ماه سپتامبر می‌شویم، دورنمای روشن‌تری از انتخابات نوامبر به دست می‌آید. تنش‌ها افزایش یافته و کمپین‌ها به نقاط تعیین‌کننده سوق می‌یابند.

پیش بینی فعال اصلاح طلب: ترامپ ، بایدن را لقمه چپ خواهد کرد

فیاض زاهد در روزنامه اعتماد نوشت:در حالی که وارد ماه سپتامبر می‌شویم، دورنمای روشن‌تری از انتخابات نوامبر به دست می‌آید. تنش‌ها افزایش یافته و کمپین‌ها به نقاط تعیین‌کننده سوق می‌یابند.

 

 هر چه به نوامبر نزدیک‌تر می‌شویم، اتفاقاتی رخ می‌دهد که شانس ترامپ را بالاتر نشان می‌دهد. مثلا از خود می‌پرسیم چرا هر روز ترامپ می‌گوید از من و بایدن تست مواد مخدر بگیرید؟ آیا این امکان وجود دارد که بایدن معتاد به مواد باشد؟ پاسخ قطعا منفی است. اما چرا ترامپ این کار را می‌کند؟ ترامپ می‌خواهد پازل آمریکای قدرتمند را کامل کند. رییس‌جمهوری که نرم‌های جامعه جهانی را قبول ندارد و یکه‌تاز میدان است.

رقبای بایدن فیلمی از گذشته را که گویا در یک برنامه زنده چرت می‌زده، نشان می‌دهند. یا جمهوری‌خواهان می‌گویند که بایدن سن بالایی دارد و در طول سخنرانی محورهایی را که باید بیان کند، فراموش می‌کند.

با تکرار پیر بودن و ضعیف بودن بایدن  در زمانه‌ای که جمهوری‌خواهان بر طبل وجود ناامنی و تهدید منافع طبقه متوسط در صورت پیروزی دمکرات‌ها بنیاد نهاده شده، شهروند معمولی و طبقه متوسط آمریکا که در شرایط عادی باید به دمکرات‌ها رای دهد به سوی ترامپ تمایل پیدا خواهد کرد.

از سوی دیگر اعلام اینکه واکسن کرونا در مرحله سوم راستی‌آزمایی است و تا دو ماه دیگر نتایج نهایی و مثبت آن اعلام خواهد شد، سلاح دمکرات‌ها مبنی بر خرابی کسب وکار در نتیجه کرونا را بی‌اثر می‌کند. بخش مهمی از کمپین دمکرات‌ها بر موضوع کرونا استوار است، حال اگر این بهانه گرفته شود یا حس امیدواری افزایش یابد، معنایش رونق کسب وکار است. ا

گر بازار رونق یابد کدامیک از کاندیداها بهترند، ترامپ یا بایدن؟ پاسخ سخت نیست. از سوی دیگر بایدن در تلاش است تا از فقدان محبوبیت ترامپ در میان شهروندان راست و طرفدار جمهوری‌خواهان بهره ببرد. چراکه مواضع ترامپ برای بسیاری از الیت محافظه‌کار چندش‌آور است. آنها جمهوری‌خواهی از جنس نیکسون یا کیسینجر را ترجیح می‌دهند. اما ترامپ به الگوی پوپولیست‌ها تعلق دارد. مانند تفاوتی که اصولگرایان کلاسیک با شخصیتی چون احمدی‌نژاد در ایران داشتند.

تلاش بایدن برای جذب رای آنها این خطر را دارد که موجب رنجش طرفداران جناح چپ دمکرات‌ها یعنی هواداران برنی سندرز شود. همیشه باید در یک کمپین متوجه میزان انحنا و کمان تمایل به اردوگاه رقیب را به درستی ارزیابی کرد چراکه می‌تواند پیام نادرستی به مخاطب دهد. در یک مقیاس بزرگ‌تر این خطر را دارد که شما را به monkey,s game «بازی میمون» جان ناش فرو بغلطاند. آنجا که کاندیدا تصور می‌کند باید در هر جلسه‌ای به رنگ جماعت درآید. در پایان درمی‌یابد مورد قبول هیچ گروهی قرار نگرفته است. مساله پایانی امنیت است. ترامپ خود را طرفدار امنیت و بایدن را به هرج‌ومرج‌طلبی و ضعف در اداره کشور مبدل می‌کند. اگر این دوگانه جا بیفتد، مخاطب اگر احساس ناامنی کرد به بایدن رای نخواهد داد. 

منافع ایران چه بسا حکم کند چندان منتطر نتیجه منازعه الاغ‌ها و فیل‌ها نمانیم. چون با شروع مناظره‌ها این ترامپ فیل است که بر بایدن با نماد الاغ دمکرات پیروز خواهد شد. من بر این باورم که ترامپ، بایدن را لقمه چپ خود خواهد کرد. به خصوص در زمانی که دعوا به مغازه چینی‌ها نیز کشیده شود! در این میان از حمایت‌های پیدا و پنهان پوتین از ترامپ نیز نباید غافل بود.

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه