ارسال به دیگران پرینت

عملیات نجات از گیلان تا فارس | نیروهای هلال ‌احمر درحوادث جداگانه ٦ نفر را نجات دادند

در نخستین حادثه مسیر دسترسی به جاده اصلی از نقطه‌ای که پیرمرد حادثه‌دیده قرار داشت، حدود ٥ ساعت فاصله داشت. ضمن اینکه مسیر سنگلاخی و شرایط جوی هم کار انتقال او با برانکارد را بسیار پرریسک می‌کرد. در این شرایط تنها راه نجات کمک‌گرفتن از امداد هوایی است. امدادگران هلال ‌احمر با بیسم شرایط وخیم مصدوم را تشریح و از مرکز کنترل عملیات درخواست اعزام بالگرد کردند. هماهنگی لازم برای اعزام بالگرد هم در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شد

عملیات نجات از گیلان تا فارس | نیروهای هلال ‌احمر درحوادث جداگانه ٦ نفر را نجات دادند

[شهروند] امدادگران هلال ‌احمر در سه حادثه جداگانه ٦ نفر را از خطر مرگ نجات دادند. دو حادثه رانندگی و واژگونی خودرو در شیراز و اصفهان و یک عملیات نجات سخت و نفسگیر در ارتفاعات فومن استان گیلان حوادثی بود که نیروهای هلال ‌احمر را در روز عاشورا عازم عملیات کرد. در سه حادثه حضور به موقع نیروهای امدادی باعث شد تا این حوادث تلفات جانی نداشته باشد و همه افراد حادثه‌دیده پس از رهاسازی و دورشدن از خطر به وسیله عوامل اورژانس به مراکز درمانی منتقل شوند.

امداد از زمین و آسمان برای نجات پیرمرد فومنی

نخستین حادثه حوالی ساعت ٢٠ یکشنبه در ارتفاعات گشت رودخان رخ داد. براساس اطلاعاتی که به مرکز کنترل عملیات هلال ‌احمر اعلام شد، پیرمردی شصت‌وهفت ساله در منطقه ییلاقی گردسایه دچار حادثه شده بود. این پیرمرد در راه بازگشت به خانه ییلاقی خود بوده که به دلایل نامعلومی به دره‌ای عمیق سقوط می‌کند. دسترسی به محل سقوط هم به دلیل صعب‌العبوربودن برای مردم محلی میسر نبود. نیروهای هلال ‌احمر پس از دریافت این خبر بلافاصله به  محل حادثه اعزام  می‌شوند. به گفته سیاووش غلامی، مدیرعامل هلال‌ احمر استان گیلان، تیم پنج نفره امدادونجات کوهستان پس از طی مسیری پنج ساعته به محل مورد نظر می‌رسند. آن‌طور که او به «شهروند» می‌گوید، گروه نجات بامداد روز دوشنبه بربالین پیرمرد مصدوم حاضر می‌شوند. اما با توجه به شرایط جسمانی او امکان جابه‌جایی سریع او وجود نداشت: «فرد حادثه‌دیده از ناحیه ستون فقرات آسیب دیده بود. درد شدیدی در پشت و کمرش احساس می‌کرد. نیروهای ما با توجه به سن و ‌سال مصدوم و احتمال آسیب‌دیدگی نخاعی، جابه‌جایی مصدوم را بسیار خطرناک ارزیابی کردند.» مسیر دسترسی به جاده اصلی از نقطه‌ای که پیرمرد حادثه‌دیده قرار داشت، حدود ٥ ساعت فاصله داشت. ضمن اینکه مسیر سنگلاخی و شرایط جوی هم کار انتقال او با برانکارد را بسیار پرریسک می‌کرد. در این شرایط تنها راه نجات کمک‌گرفتن از امداد هوایی است. امدادگران هلال ‌احمر با بیسم شرایط وخیم مصدوم را تشریح و از مرکز کنترل عملیات درخواست اعزام بالگرد کردند. هماهنگی لازم برای اعزام بالگرد هم در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شد. به گفته مدیرعامل هلال‌ احمر استان گیلان، بالگرد امدادی با همکاری اورژانس و مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی به محل عازم شد و پیرمرد مصدوم به بیمارستان انتقال یافت. به گفته مسئولان هلال احمر حال مصدوم مساعد است و در حال حاضر هم در یکی از مراکز درمانی رشت تحت مداوا قرار گرفته است.

نجات از عمق آب

دومین حادثه اما کیلومترها دورتر در استان اصفهان رخ داد. یک پراید با سه سرنشین در کمربندی شرق اصفهان داخل کانال آبی سقوط کرد. نحوه قرارگیری خودرو داخل کانال آب و جریان نسبتا تند آب جان هر سه سرنشین را تهدید می‌کرد. تماس‌های مردمی خیلی زود امدادگران را روانه محل حادثه کرد. آتش‌نشانان اصفهانی نخستین نیروهای امدادی بودند که خودشان را به نزدیکی افراد حادثه‌دیده رساندند. دو زن و یک  مرد داخل ماشین محبوس شده بودند و جریان آب هر سه نفر آنها را تهدید می‌کرد. دقایقی بعد یک تیم از امدادگران هلال ‌احمر همراه با یک گروه غواص به محل حادثه اعزام شدند، هماهنگی‌های لازم بین نیروهای امدادی انجام شد و عملیات نجات برای خارج‌کردن سرنشینان پراید کلید خورد. نیروهای هلال ‌احمر با کمک آتش‌نشانان ابتدا دو زن گرفتار را را از ماشین خارج کردند. سپس نوبت به راننده ماشین رسید. آن‌طور که یکی از امدادگران حاضر در این عملیات به «شهروند» می‌گوید، راننده میانسال از ناحیه پا آسیب دیده بود و به همین دلیل هم نمی‌توانست به راحتی از صندلی جدا شود: «با کمک دو نفر از نیروهای نجات راننده آسیب‌دیده را با احتیاط کامل از ماشین خارج کردیم و پس از فیکس‌کردن روی برانکارد او را به خارج از کانال انتقال دادیم.» عوامل اورژانس افراد نجات‌یافته را به بیمارستان منتقل کردند که حال عمومی هر سه نفر آنها مساعد است. امدادگران هلال ‌احمر با همکاری آتش‌نشانان ایستگاه ١٥ اصفهان پس از نجات سرنشینان، پراید حادثه‌دیده را هم از کانال آب بیرون کشیدند.

رهایی پیش از انفجار

اما سومین حادثه در استان فارس هم یک سانحه رانندگی بود؛ واژگونی یک پیکان در مسیر آبگرم شیراز به جهرم. خطر هر لحظه جان دو سرنشین این ماشین دوگانه‌سوز را تهدید می‌کرد؛ هر آن ممکن بود که ماشین منفجر شود. امدادگران هلال‌ احمر از پایگاه آبگرم خیلی سریع به محل حادثه رسیدند. آنها ابتدا با استفاده از تجهیزات خنک‌کننده مانع از آتش‌سوزی و انفجار احتمالی خودرو شدند و سپس سراغ زن و مرد محبوس در داخل خودرو رفتند و موفق شدند آنها را نجات دهند. زن و مرد نجات‌یافته بلافاصله تحویل عوامل اورژانس شدند. به گفته افراد حاضر در این عملیات زن و مرد حادثه‌دیده، آسیب جدی ندیده بودند و فقط برای اطمینان و انجام معاینات تکمیلی روانه بیمارستان شدند.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه