ارسال به دیگران پرینت

پولتیکو: ترامپ در دوره دوم ریاست جمهوری چگونه رفتار خواهد کرد؟

واقعیت این است که دونالد ترامپ به عنوان یک شخصیت برجسته‌ی تلویزیونی کاخ سفید را با وعده‌هایی که برای نامزد‌های جمهوری خواه معمول نبود، به تصرف خود درآورد. او با وعده‌هایی همچون تحت سلطه در آوردن چین، پایان دادن به معاملات تجاری موجود و محدود کردن مهاجرت روی کار آمد. اما وی اکنون با هشدار‌هایی از سوی جمهوری خواهان مواجه شده است، مبنی بر اینکه دیگر نمی‌تواند با اتکا بر این وعده‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ پیروز شود.

پولتیکو: ترامپ در دوره دوم ریاست جمهوری چگونه رفتار خواهد کرد؟

پولتیکو نوشت: واقعیت این است که دونالد ترامپ به عنوان یک شخصیت برجسته ی تلویزیونی کاخ سفید را با وعده هایی که برای نامزدهای جمهوری خواه معمول نبود، به تصرف خود درآورد. او با وعده هایی همچون تحت سلطه در آوردن چین، پایان دادن به معاملات تجاری موجود و محدود کردن مهاجرت روی کار آمد. اما وی اکنون با هشدارهایی از سوی جمهوری خواهان مواجه شده است، مبنی بر اینکه دیگر نمی تواند با اتکا بر این وعده ها در انتخابات 2020 پیروز شود.

 در ادامه این مطلب آمده است: بنابراین، در حالی که کنوانسیون ملی جمهوری خواهان فرا می رسد، ترامپ و تیمش تلاش کرده اند تا به مسائل قدیمی ای که مطرح می کردند، جنبه های جدیدی بدهند تا از نگرانی ها در مورد سؤالی که ماه ها برای وی ایجاد شده است، بکاهند. سوال این است که ترامپ در چهار سال دیگر چه خواهد کرد؟

یک کارگروه از دستیاران برتر ترامپ طی چندین هفته گذشته به بررسی پیشنهاداتی پرداخته اند که تلاش دارند به این سوال پاسخ دهند. آنها در مورد ایده هایی برای کاهش سود سرمایه و مالیات بر درآمد، اتخاذ تدابیر جدید مهاجرت و ارزیابی مجدد معاملات تجاری جدید و مسائل دیگر بحث کرده اند. به احتمال زیاد، رئیس جمهور در سخنرانی خود در کنوانسیون جمهوری خواهان درباره این ایده ها و موارد دیگر صحبت خواهد کرد. زیرا او سعی دارد تقابل تندی با برنامه جو بایدن، معاون رئیس جمهور سابق داشته باشد.

گفتنی است، اخیراً کمپین ترامپ رئوس اهداف دوره دوم او را منتشر کرد که شامل مواردی همچون ریشه کن کردن کووید-19، ایجاد شغل، پایان دادن به اعتماد آمریکا به چین، کاهش قیمت مواد مخدر، گسترش اختیارات مدارس و دفاع از پلیس است.

مقامات ارشد دولت تصدیق می کنند که دستور کار دوره دوم ترامپ باید بیشتر متمایل به همان تعهداتی باشد که قبلاً ترامپ مطرح کرده بود و مشخصه ی وی به شمار می رود، نه اینکه ایده های کاملاً جدیدی مطرح شوند. به این ترتیب، او قادر خواهد بود که در وهله ی اول پایگاه حمایتی بلند مدت خود را حفظ کند و هم به انتقادات هم حزبی هایش در مورد نحوه ی عملکردش در همه گیری و مشکلات اقتصادی کشور پاسخگو باشد.

واقعیت این است که ترامپ غالباً به این موضوع تأکید می کند که قادر است  منابع مالی آمریکا را احیا کند، اما از وخیم شدن اوضاع کرونا ویروس طفره می رود و اصرار دارد که آمریکایی ها باید زندگی خود را از سر بگیرند.

کارل روو، مشاور ارشد جورج بوش می گوید: هیچ رئیس جمهوری بر اساس گفته هایش مجدداً انتخاب نمی شود. نمی توان گفت که من عملکرد خوبی داشتم، پس به من دوباره رأی بدهید. آنها مجبور هستند بگویند که ما فلان کار خوب را انجام دادیم، پس به من رأی بدهید. مهم اینکه، مشاوران غیررسمی ترامپ مانند روو و کریس کریستی ماه هاست که به طور عمومی و خصوصی خطاب به ترامپ و کمپینش گوشزد کرده اند که او باید برای پیروزی در انتخابات آتی، برنامه های جدی تری برای دوره دوم ریاست جمهوری اش تدوین کند.

مقامات دولت و همپیمانان ترامپ معتقدند هرگونه تاخیر در تدوین دستور کاری روشن برای دوره دوم انتخابات، ناشی از اتفاقات غیرمنتظره مثل همه گیری کرونا و رکود اقتصادی ناشی از آن بوده است.

هنگامی که از نیوت گینگریش،  مشاور با سابقه ترامپ و سخنگوی سابق جمهوریخواه مجلس در مورد برنامه دور دوم ترامپ سوال ‌شد، وی در پاسخ گفت: رئیس‌جمهور امروز بیش از همیشه بر پیامدهای کروناویروس و مشکلات اقتصادی ناشی از آن متمرکز شده است. زمانی که در مورد دستور کار ترامپ در انتخابات پیش‌رو از گینگریش پرسیده شد، وی در جواب گفت: او یک چک لیست داشت که در اواخر ماه اوت آن را تنظیم کرده بود.

بارها از ترامپ در مورد برنامه‌های دور دوم‌اش پرسیده شده و وی پاسخ چندان قانع‌کننده‌ای برای این سوال نداشته است. ترامپ در ماه ژوئن تنها به بیان نکاتی خلاصه در مورد کروناویروس، تقویت اقتصاد و تغییر قضات دیوان عالی بسنده کرد.

بنابراین اگرچه ترامپ و جمهوریخواهان همچنان در تلاش هستند تا پرونده وعده‌های گذشته را باز نگه دارند، اما همزمان برخی در تلاش هستند تا قول‌های جدیدی در مورد دور دوم از زبان رئیس‌جمهور فعلی آمریکا بشنوند. کمیته ملی جمهوری خواه از سال 2016 به این سو همواره بر پیروزی در انتخابات‌ تاکید داشته است. شیوع ویروس کرونا و بیکاری میلیون‌ها نفر به علت این اتفاق برنامه ترامپ برای کاهش بیکاری را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، اکنون تمرکز بر این موضوع بیکاری می‌تواند به ترامپ نیز مانند لیندون جانسون، رونالد ریگان، بیل کلینتون و جورج دبلیو بوش برای انتخاب مجدد کمک کند.رئیس جمهور به لحاظ اقتصادی تلاش کرده تا چشم انداز مشخصی را برای چهار سال آینده خود ترسیم کند. مقامات کمپین ترامپ می‌گویند آمریکایی‌ها باید از رئیس جمهور انتظار داشته باشند که دستور کار خود را در طول کنوانسیون حزب جمهوری خواه تنظیم کند.

جولیان ذلیزر، استاد تاریخ و روابط عمومی دانشگاه پرینستون، معتقد است: از نظر تاریخی، برنامه‌های دوره دوم ریاست جمهوری مستلزم ادامه سیاست‌های موجود با یک ایده بزرگ‌تر و در عین حال جدید‌تر است. به عنوان مثال جورج دبلیو بوش، در آغاز دوره دوم ریاست جمهوری خود خواستار برنامه‌هایی برای تأمین امنیت اجتماعی شهروندان شد، هرچند این طرح با گذشت زمان کنار رفت. در دوره‌ای دیگر نیز اوباما با توجه به اینکه کنگره در آن مقطع تحت کنترل جمهوریخواهان بود، همچنان بر ایده‌های مترقیانه مانند مهاجرت و سایر اقدامات اجرایی تأکید کرد. ریگان نیز دوره دوم خود را با تاکید بر بسته اصلاحات مهاجرتی و کاهش مالیات اضافی گذراند و در عین حال بر مذاکره درباره توافق مهم تسلیحاتی با اتحاد جماهیر شوروی نیز تاکید می‌ورزید.

زلیزر اضافه کرد: گمان می‌کنم ترامپ در دور دوم بر کاهش مالیات و ادامه سیاست‌های مهاجرتی فعلی تاکید خواهد داشت و این همان سیاست مهمی است که پس از انتخاب مجدد می توان به آن افتخار کرد.

جود دیر، سخنگوی کاخ سفید نیز گفت: دولت مشغول کار برای تدوین برنامه‌ای جسورانه در دور دوم ریاست‌جمهوری است. این برنامه آن هم در شرایطی که کشور تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار دارد تضمین می کند که ما آمریکایی امن‌تر، قوی‌تر، مرفه تر داشته باشیم.

کورتنی پارلا سخنگوی کمپین ترامپ نیز در این باره افزود: ترامپ همچنان بر کاهش مالیات و تغییر مقررات، انتصاب قضات محافظه کار در دیوان عالی کشور، حمایت از یکسری مراقبت‌های بهداشتی، تأمین امنیت مرزها و اطمینان از دستیابی به واکسنی قابل اعتماد در مقابله با کروناویروس تاکید خواهد کرد.

در حوزه سیاست خارجی نیز ترامپ به طرز مبهمی برخی اهداف بلندپروازانه را ترسیم کرده و این استدلال سؤال برانگیز را مطرح می کند که آیا کشورهایی مانند چین و ایران در صورت از دست دادن بایدن مایل به مذاکره با وی هستند؟ ترامپ اخیراً توافقات تجاری فاز یک با چین را پشت سر گذاشته، اما به دلیل تیره شدن روابط بین دو کشور، مذاکرات بیشتر متوقف شده است. ترامپ همواره تاکید کرده که با اعمال تحریم‌های فلج کننده بر ایران، این کشور را به میز مذاکره بازمی‌گرداند، البته نباید فراموش کرد که رهبران ایران علاقه چندانی به مذاکره ندارند.

ریچ گلدبرگ، یک مقام سابق امنیت ملی ترامپ که در حال کار بر روی ایران است، گفت: ترامپ احساس می‌کند که ایران ناامید شده و می‌داند که مجبور به مذاکره با شرایط رئیس‌جمهوری هستند.

مقامات دولت گفتند که ترامپ در نظر دارد تا در ماه‌های آینده سلسله جلساتی را با رهبران جهان در کاخ سفید برگزار کند تا وجهه سیاسی خودش را بهبود ببخشد.

با وجود تمامی نکاتی که مطرح شد ناامیدی در میان برخی متحدان ترامپ وجود دارد چرا که آنها معتقدند که رئیس جمهور بر موضوعات حساس این روزها مانند مقابله با کرونا یا بهبود وضعیت اقتصادی تاکید نداشته و در عوض بر موضوعات کم اهمیت‌تر مانند تحقیقات در مورد پرونده روسیه تاکید می‌کند.

 
 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه