ارسال به دیگران پرینت

گاف‌های بایدن، امید ترامپ برای پیروزی

با نزدیک‌شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده امیدها برای پیروزی «جو بایدن»، نامزد نهایی حزب دموکرات، بیشتر شده است.

گاف‌های بایدن، امید ترامپ برای پیروزی

با نزدیک‌شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده امیدها برای پیروزی «جو بایدن»، نامزد نهایی حزب دموکرات، بیشتر شده است. طبق آخرین نظرسنجی‌های منتشرشده بایدن همچنان در صدر قرار دارد و اکنون اختلافش با «دونالد ترامپ» جمهوری‌خواه که سکان هدایت کاخ سفید را در دست دارد، به بیش از هشت درصد رسیده است. اما این در حالی است که عده‌ای نیز همچنان بر این باورند که ترامپ از پایگاه مردمی خود بهره می‌برد و آمریکایی‌های بی‌شماری هنوز او را رئیس‌جمهوری بهتر از بایدن می‌دانند. در این میان، تحلیلگرانی که به این نتیجه رسیده‌اند که بایدن پیروز نهایی این انتخابات است، در هراس‌اند که ترامپ در مناظره‌ها بتواند بایدن را شکست دهد و حامیان مردد این نامزد دموکرات درنهایت نام ترامپ را بر برگه‌های رأی خود بنویسند. در گفت‌وگو با کورک دورسِی، استاد علوم سیاسی و روابط‌ بین‌الملل و تاریخ دانشگاه نیوهمپشایر به بررسی تحولات آمریکا پرداخته‌ایم.

  تا چند ماه گذشته دونالد ترامپ یکه‌تاز رقابت‌های انتخاباتی بود اما به‌ناگاه شرایط به نفع جو بایدن تغییر کرد. دلیل چرخش اقبال عمومی به سمت نامزد دموکرات‌ها چیست؟

در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 میلادی «هیلاری کلینتون»، نامزد اصلی دموکرات‌ها، توانست سه میلیون رأی را از آن خود کند. دو سال بعد از آن حزب دموکرات در انتخاباتی جنجالی بسیار موفق عمل کرد؛ این نتایج برای بایدن مزیت به شمار می‌رود و او می‌تواند با جذب همین آرای عمومی رقابت‌ها را ادامه بدهد. از سوی دیگر، بحران کووید19 بدشناسی بزرگی برای دونالد ترامپ بود؛ بحرانی که پیامدهای آن برای ایالات‌متحده نسبت به باقی جهان بسیار بدتر بود. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که بسیاری از آمریکایی‌ها در انتخابات گذشته علیه هیلاری کلینتون رأی دادند؛ چراکه او دوقطبی بود اما در انتخابات ماه نوامبر تعداد بسیار کمتری علیه جو بایدن رأی خواهند داد. آنان بایدن را فردی میانه‌رو می‌شناسند و در مقابل، بسیاری از آمریکایی‌ها از توییت‌های ترامپ و تصمیمات سؤال‌برانگیز قومی او خسته شده‌اند و برای خلاصی از شر ترامپ به هر شخصی رأی خواهند داد.

  باوجوداین، ترامپ شانسی برای بازگشت به صدر نظرسنجی‌ها ندارد؟

مطمئن نیستم که ترامپ بتواند کاری برای تغییر فضای رقابت‌ها انجام دهد؛ او باید توییت‌کردن و حرف‌زدن‌هایش را متوقف کند. هر بار که او دهانش را باز می‌کند و چیزی می‌گوید، عده‌ای آن را ظالمانه می‌دانند. استراتژی او در این مرحله آن است که امیدوار بماند که بایدن خودش را تخریب کند. بنابراین تنها به‌دنبال بحث و گفت‌وگوی بیشتر است و همواره این ایده را بازنشر می‌دهد که بایدن برای ریاست‌جمهوری مناسب نیست.

برخی از آمریکایی‌ها نیز در هراس‌اند که ترامپ با کلاهبرداری،‌ فساد و ایجاد هرج‌ومرج در انتخابات تأثیر بگذارد. تلاش‌های او برای مختل‌کردن اداره پست آمریکا نیز در همین راستاست؛ چراکه بر این باور است که رأی‌گیری پستی و شمارش آرا در نتیجه به شکست او منجر می‌شود.

  در چنین شرایطی بایدن را باید پیروز نهایی بدانیم؟

بر اساس نظرسنجی‌ها بایدن پیروز است. در سال 2016 نیز نظرسنجی‌ها به واقعیت نزدیک بود. هیلاری کلینتون در آرای عمومی پیروز شد اما در آرای الکترال مغلوب ترامپ شد. این همان چیزی بود که هیچ‌کس آن را پیش‌بینی نکرده بود. ترامپ در ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا با اختلاف کمی پیروز شد، بنابراین باید به آرای ایالتی توجه بیشتری داشته باشیم؛ جاهایی که آرا به هم نزدیک هستند؛ دقیقا همین سه ایالت. اما این نکته را نیز باید در نظر داشت که انجام نظرسنجی‌ها دقیق بسیار دشوار است. درستی این قبیل از نظرسنجی‌ها به کسی که پاسخ تلفن را می‌دهد، گره خورده است؛ اینکه آنان به یک غریبه واقعیت را می‌گویند یا خیر، بزرگ‌ترین عامل است. بسیار دشوار است که بگویم مردم در مکالمات تلفنی راست می‌گویند؛ چراکه دلایل بی‌شماری وجود دارد که نخواهند اعتراف کنند که هنوز ترامپ را دوست دارند.

  برخی از تحلیلگران می‌گویند که بایدن به دلیل مشکلات گذشته‌اش، سن بالا و حافظه ضعیفش، قادر به شکست ترامپ نیست. این امکان وجود دارد که به‌دلیل گاف‌ها و اشتباهات بایدن در نهایت ترامپ در کاخ‌سفید ماندگار شود؟

فکر نمی‌کنم این تصور درست باشد اما بهترین راه برای پیروزی ترامپ، همین اشتباهات و گاف‌های بایدن است. اگر شهروندانی که به دلیل نفرت از ترامپ تصمیم دارند به بایدن رأی بدهند، به این نتیجه برسند که او قادر به انجام امور نیست، به سمت ترامپ خواهند چرخید. اگر اعتراضات خیابانی منجر به غارت و شورش و افزایش خشونت‌ پلیس شود هم بایدن بازی را به ترامپ واگذار خواهد کرد. اگر به نظر برسد که او قادر به کنترل خشونت‌ها نیست، حامیان کنونی او، ترامپ را در نهایت انتخاب خواهند کرد. البته فکر نمی‌کنم آمریکایی‌های زیادی هنوز تکلیف خود را با ترامپ روشن نکرده باشند. حدود 40 درصد از آنان بر این باورند که او شخصیتی بزرگ است و در مقابل 60 درصد او را تهدید می‌دانند. بایدن اگر آرای این 60 درصد را به هر دلیلی از دست بدهد، کل انتخابات را به ترامپ خواهد باخت.

  پس مناظره‌های انتخاباتی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارند؟

بله این مناظره‌ها می‌توانند سرنوشت انتخابات را تغییر دهند، به ویژه آنکه بایدن یا ترامپ خود را بی‌کفایت نشان دهند. اگر ترامپ بی‌کفایت جلوه کند، حامیان سرسخت او در نهایت تسلیم خواهند شد؛ اما اگر تصویر بایدن تخریب شود، تنها برخی از حامیان او مردد می‌شوند. هر دوی آنان آن‌قدر در صدر اخبار بوده‌اند که احتیاجی به مناظره‌ برای فهمیدن تفکراتشان وجود ندارد. اما برای اینکه بدانیم عملکرد ذهنی و فکری آنان دقیقا چیست،‌ بدون شک به اطلاعات بیشتری نیاز داریم و هم بایدن و هم ترامپ هنوز نکات مبهم بسیاری دارند.

  می‌توان این امید را داشت که بایدن بعد از این مناظره‌ها آرای خاموش یا حتی آرای برخی از طرفداران حزب جمهوری‌خواه را جذب کند؟

بله، بایدن آرای کسانی که به‌طورسنتی به جمهوری‌خواهان رأی می‌دهند یا آرای حاشیه‌ای ترامپ را جذب خواهد کرد. به پروژه لینکلن یا رأی جمهوری‌خواهان علیه ترامپ نگاه بیندازید که به نوع خود تبلیغی مؤثر علیه اوست. در برخی از ایالت‌ها تنها اختلاف یک یا دو درصد است.

  با این تفاسیر بایدن را پیروز انتخابات می‌دانید. سیاست‌خارجی ایالات متحده در دوران ریاست‌جمهوری آمریکا چگونه خواهد بود؟

یکی از اصلی‌ترین شعارهای و نقاط قوت کمپین بایدن آن بود که می‌گوید نظام ساخته‌شده پس از جنگ جهانی دوم هم برای ایالات‌متحده و هم برای سایر کشورها خوبی‌های بسیاری داشته است. او حمایت‌های بی‌شماری برای بازگردندان آمریکا به جایگاه‌ سنتی خود دارد. همچنین برای بازگردندان ثبات و دموکراسی به جهان نیز از او حمایت می‌شود. برای مثال عملکرد دولت او در مواجهه با بلاروس متفاوت خواهد بود و او از دولت این کشور می‌خواهد تا دموکراسی را برای شهروندانش برقرار کند؛ موضوعی که برای ترامپ اهمیتی ندارد.

  پس می‌توان به بازگشت آمریکا به برجام نیز امید داشت؟

فکر نمی‌کنم بازگشت به برجام آسان باشد اما بایدن تمام تلاشش را خواهد کرد؛ چراکه او در میان دولتمردان عرصه سیاست ‌خارجی حامیان محکمی دارد و همان‌طور که خودتان نیز انتظار دارید، بایدن می‌خواهد در این مسیر موفق باشد.

  اگر ترامپ پیش از انتخابات بتواند با تهران مذاکره کند، شانس پیروزی‌اش در سوم ماه نوامبر بیشتر خواهد شد؟

نه، چراکه او با تهران هر معامله‌ای بکند، حامیان سرسختش را عصبانی می‌کند. آنان به‌طورکلی فکر می‌کنند که با حداکثر توان باید به ایران آسیب زد. او می‌خواهد تمام اقدامات باراک اوباما را تخریب کند؛ بنابراین هیچ برنامه‌ای برای بهترشدن رابطه با تهران ندارد. او در هر شرایطی علیه ایران 

خواهد بود.

  بنابراین اگر ترامپ مجدد به کاخ‌سفید راه یابد، تنش‌های واشنگتن و تهران کاهش نمی‌یابد؟

این احتمال وجود دارد که در دور دوم ترامپ سیاست‌های میانه‌تری داشته باشد. مشکل اینجاست که به‌دلیل رفتار ترامپ و روش برخورد با کابینه‌اش، هیچ فردی واقعا خوبی در سیاست ‌خارجی با او همکاری نمی‌کند. بنابراین او سیاست‌هایش را با مشورت کسانی اتخاذ می‌کند که مهارتی ندارند. او باید سیاست‌هایش را تغییر دهد؛ کاری که به‌ندرت انجام می‌دهد.

  واشنگتن در تلاش است تا تمام تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند. آیا ترامپ و تیم او موفق به اجرای مکانیسم ماشه می‌شود؟

نه، ترامپ نمی‌تواند تحریم‌ها را برگرداند. به نظرم تهدید به اجرای مکانیسم ماشه بیشتر نمایشی برای هواداران پروپاقرصش است و پیامی برای دولت ایران که واشنگتن به‌زودی تسلیم نمی‌شود.

  با این توضیحات برای بازگشت ثبات جهانی باید منتظر ورود بایدن بود.

به نظرم بایدن تمام تلاشش را خواهد کرد تا همه چیز به سال 2015 بازگردد؛ البته چین نسبت به آن زمان بسیار قدرتمندتر شده است و ویروس کرونا ساده‌ترین مسائل مانند سفر و دیپلماسی شخصی را تغییر داده است. پس از چهار سال اکنون بسیاری از کشورها مرددند که ایالات متحده به تعهداتش پایبند بماند. اما فکر می‌کنم جهان به‌خوبی فهمیده از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید چه چیزهای از دست رفته است و از بازگشت به 2015 استقبال می‌کند؛ هرچند این بازگشت بسیار کند باشد.

 

شرق- مریم جعفری

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه