ارسال به دیگران پرینت

نخست وزیر جدید مالزی سوگند یاد کرد

پس از آنکه ماهاتیر محمد نخست وزیر مستعفی مالزی مدعی شد که حمایت کافی برای تشکیل دولت جدید را در اختیار دارد، محی الدین یاسین به عنوان نخست وزیر جدید مالزی سوگند یاد کرد.

نخست وزیر جدید مالزی سوگند یاد کرد

محی الدین یاسین امروز یکشنبه به عنوان نخست وزیر جدید مالزی سوگند یاد کرده است، این اقدام یک ساعت پس از آن صورت گرفته است که ماهاتیر محمد نخست وزیر مستعفی ادعا کرده بود که حمایت کافی برای تشکیل دولت جدید را در اختیار داشته و این مساله را از طریق رای گیری در پارلمان اثبات خواهد کرد.

بر اساس این گزارش ماهاتیر محمد در اظهاراتی در جمع خبرنگاران گفت: می خواهم به همه مردم اعلام کنم که حمایت کافی اکثریت را دارم. من 114 حامی دارم.

ماهاتیر از سوی ائتلاف Pakatan Harapan حمایت شده بود، ائتلافی که توانست در انتخابات می 2018 به پیروزی برسد ولی اختلافات سیاسی داخلی منجر به این شد که هفته گذشته یک گروه سیاسی جدا شده از این ائتلاف اعلام کند که قصد ائتلاف با مخالفان دولت ماهاتیر محمد را دارد.

این اقدام منجر به استعفای ماهاتیر محمد شد و نااطمینانی های سیاسی طی روزهای اخیر موجب شد تا پادشاه مالزی با برگزاری نشست های جداگانه با اعضای پارلمان شخصا به فکر حل و فصل بحران سیاسی باشد.

روز شنبه کاخ پادشاهی مالزی اعلام کرد که محی الدین یاسین 72 ساله رای اعتماد پارلمان را کسب کرده و روز یکشنبه به عنوان نخست وزیر سوگند یاد می کند.

این اقدام با خشم برخی مردم مالزی روبرو شده است که احساس می کنند حقوق دموکراتیک آنها لطمه دیده است.

محی الدین پیش از برگزاری مراسم سوگند نخست وزیری به کاخ پادشاهی در کوالالامپور رفته است. اعضای ائتلاف جدید سیاسی مالزی نیز که حامی محی الدین هستند در کاخ پادشاهی حضور داشتند.

محی الدین هشتمین نخست وزیر مالزی به شمار می رود. ماهاتیر محمد در واکنش به این اقدام گفت: احساس می کنم که محی الدین به من خیانت کرده است.

وی در دولت قبلی ائتلاف Pakatan Harapan وزیر مسکن مالزی بوده است. ماهاتیر محمد افزود: داریم می بینیم فردی نخست وزیر می شود که حمایت اکثریت را در اختیار ندارد.

222 کرسی در مجلس سفلی مالزی وجود دارد. محی الدین معاون نجیب رزاق نخست وزیر سابق مالزی بوده است، تا زمانی که او در سال 2015 به خاطر فساد مالی از قدرت برکنار شد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه