ارسال به دیگران پرینت

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه: با وجود کشورهای بی‌عرضه اروپایی، آمریکا باید «مکانیسم ماشه» را فعال کند

سناتور جمهوری‌خواه کنگره با بی‌عرضه خطاب کردن همپیمانان اروپایی آمریکا به دلیل عدم حمایت از قطعنامه ضدایرانی آمریکا، بر لزوم فعالسازی «مکانیسم ماشه» تأکید کرد. کروز با اشاره به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مدعی شد: قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، حق هر یک از شرکای اصلی توافق هسته‌ای ایران برای استناد به مکانیسم ماشه (اسنپ‌بک) را محفوظ می‌دارد و به صراحت شامل ایالات متحده آمریکا نیز می‌شود.

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه: با وجود کشورهای بی‌عرضه اروپایی، آمریکا باید «مکانیسم ماشه» را فعال کند

سناتور جمهوری‌خواه کنگره با بی‌عرضه خطاب کردن همپیمانان اروپایی آمریکا به دلیل عدم حمایت از قطعنامه ضدایرانی آمریکا، بر لزوم فعالسازی «مکانیسم ماشه» تأکید کرد.

در ادامه تلاش‌های روزهای اخیر مقام‌های آمریکایی برای جبران شکست بزرگ واشنگتن در شورای امنیت، «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه سنا از ایالت تگزاس خواستار فعالسازی «مکانیسم ماشه» برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران شد.

بنا بر شبکه آمریکایی «فاکس‌نیوز»، کروز روز دوشنبه در بیانیه‌ای تند ضمن ابراز خشم از شکست قطعنامه آمریکا در شورای امنیت و با انتقاد از شرکای اروپایی واشنگتن در شورا گفت: «بی‌عرضگی همپیمانان اروپایی ما، فقط و تنها یک گزینه برای ایالات متحده برای ممانعت از منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی برجای گذاشت. زمان آن رسیده است که ایالات متحده بالاخره و به صورت برگشت ناپذیر با استناد به مکانیسم ماشه که در قطعنامه سازمان ملل این توصیف شده، به آنچه که از این توافق فاجعه‌بار (برجام) باقی مانده و منافعی که ایران از آن دریافت می‌کند، پایان دهد».

قعطنامه بازبینی‌شده واشنگتن برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران که 18 اکتبر (27 مهرماه) منقضی می‌شود، روز جمعه تنها با حمایت جمهوری دومینیکن و واشنگتن و با مخالفت چین و روسیه و رأی ممتنع دیگر اعضای شورای امنیت از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان با شکست روبرو شد و بسیاری از دیپلمات‌های غربی این شکست را تحقیرآمیز توصیف کردند.

مقام‌های آمریکایی از جمله «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا پس از تحمل این شکست سخت، تأکید کردند که تلاش می‌کنند طی روزهای آینده مکانیسم ماشه را برای بازگرداندن تمامی تحریم‌ها علیه ایران فعال کنند. با اینحال دیپلمات‌های غربی و بسیاری از مقام‌های آمریکایی استدلال کرده‌اند با توجه به خروج یکجانبه دوسال پیش واشنگتن از برجام، ایالات متحده امکان استفاده از این بند از برجام را ندارد.

ایران از بعد از 27 مهرماه اجازه خریداری جنگنده‌ها، بالگردهای نظامی، تانک، زیردریایی و موشک‌هایی با برد بیش از 300 کیلومتر را خواهد داشت.

«جاناتان آلن» سفیر موقت انگلیس در سازمان ملل در بیانیه‌ای در خصوص امتناع بریتانیا حمایت از قطعنامه آمریکا گفت: «روشن بود که این (قطعنامه) حمایت شورای امنیت را جلب نمی‌کند و مبنایی برای رسیدن به اجماع ارائه نداده است» و بنابراین به ثبات منطقه کمک نمی‌کند.

وی ادامه داد: «با این وجود ما آماده هستیم تا با اعضای شورای امنیت و اعضای برجام همکاری کنیم تا بتوانیم مسیری را پیش رو داشته باشیم که حمایت شورا را تضمین کند».

کروز طی یادداشتی در هفته‌نامه «نیوزویک» با اشاره به قطعنامه 2231 شورای امنیت مدعی شد: «قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، حق هر یک از شرکای اصلی توافق هسته‌ای ایران برای استناد به مکانیسم ماشه (اسنپ‌بک) را محفوظ می‌دارد و به صراحت شامل ایالات متحده آمریکا نیز می‌شود. چرا (آمریکا) نتواند؟ (به مکانیسم ماشه استناد کند؟) کل نکته مکانیسم ماشه، حفاظت از ایالات متحده در شرایطی است که ایران از این توافق برای به خطر انداختن آمریکایی‌ها بهره گیرد».

وی در ادامه با اتهام‌زنی به ایران استدلال کرد: «دولت ترامپ که از هر اقدام دیگری برای متوقف کردن دسترسی ایران به میلیاردها دلار تسلیحات از ماه اکتبر (27 مهرماه) خسته شده است، به سازمان ملل بازخواهد گشت تا به مزایایی که ایران از این توافق هسته‌ای دریافت می‌کند، پایان دهد. ما می‌توانیم همین فردا برای آغاز این فرایند (به سازمان ملل) برویم. ما باید چنین کاری را انجام دهیم و خیلی زود این کار را می‌کنیم».

این سناتور تندرو جمهوری خواه در حالی از مزایای برجام برای ایران سخن به میان آورده که طبق برجام قرار بر آن بود که ایران در قبال کاهش فعالیت‌های هسته‌ای خود، یکسری مزایای اقتصادی دریافت کند و روابط تجاری با کشورهای اروپایی را ازسربگیرد اما طبق تحلیل خود رسانه‌های غربی، حتی کشورهای اروپایی عضو برجام نیز تاکنون به وعده‌های اقتصادی خود به ایران طبق برجام عمل نکرده‌اند و شرکت‌های اروپایی نیز وارد تعامل تجاری با ایران نشده‌اند.

«ولادیمیر پوتین»رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه خواستار برگزاری نشست مجازی پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان و ایران به منظور تلاش برای جلوگیری از هرگونه تنش‌های بعدی شد که هنوز هیچ جزئیاتی درباره آن منتشر نشده است.

 
 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه