ارسال به دیگران پرینت

تلویزیون چین | انزوای آمریکا در برابر ایران در شورای امنیت

تلویزیون انگلیسی زبان چین در گزارشی ضمن بازتاب رد قطعنامه ضد ایرانی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل گزارش کرد آمریکا از زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد به طور فزاینده ای در برابر ایران در شورای امنیت منزوی شده است.

تلویزیون چین  |  انزوای آمریکا در برابر ایران در شورای امنیت

«سی. جی. تی. ان» روز شنبه در گزارشی افزود: شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه قطعنامه ای را که توسط ایالات متحده مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ارائه شده بود رد کرد و پیش نویس قطعنامه نتوانست ۹ رای لازم را برای تصویب بدست آورد چین و روسیه با این قطعنامه مخالفت و ۱۱ عضو دیگر از جمله فرانسه، آلمان و انگلستان رای ممتنع دادند تنها ایالات متحده آمریکا و جمهوری دومینیکن موافق این قطعنامه بودند.

در ادامه این گزارش آمده است که «جانگ جون» سفیر چین در سازمان ملل در بیانیه ای پس از رای گیری گفت که نتیجه بار دیگر نشان داد یکجانبه گرایی هیچ حمایتی دریافت نمی کند و زورگویی شکست خواهد خورد.

تلویزیون چین به واکنش مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز اشاره کرده که مدعی شده است عمل نکردن شورای امنیت در تصمیم گیری قاطع در دفاع از صلح و امنیت بین المللی، امری غیرقابل توصیف است.

گزارش آورده است: فرانسه، آلمان و انگلیس - که به همراه چین و روسیه توافق هسته ای را با ایران امضا کردند - از تمدید تحریم تسلیحاتی معمولی حمایت کردند اما اولویت آنها حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

«سی. جی. تی. ان» در ادامه گفته است: با این حال ایالات متحده آمریکا اکنون ممکن است همه تحریم های سازمان ملل علیه ایران را با استفاده از مفاد توافق هسته ای معروف به «اسنپ بک»  بازگرداند حتی اگر این کشور در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شده باشد.

در ادامه این گزارش به سخنان کلی کرافت نماینده آمریکا در سازمان ملل اشاره شده که گفته است آمریکا بنا بر قطعنامه ۲۲۳۱، از تمام حقوق و اختیارات لازم برای آغاز روند بازگرداندن مفاد قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت برخوردار است ایالات متحده در روزهای آینده به وعده خود، مبنی بر اینکه در تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی از هیچ کاری فروگذار نمی‌کند، عمل خواهد کرد.

دیپلمات ها می گویند چنین اقدامی توافق هسته ای شکننده را بیشتر در معرض خطر قرار می دهد زیرا ایران انگیزه اصلی برای محدود کردن فعالیت های هسته ای خود را از دست می دهد و شورای امنیت را با یکی از بزرگترین بحران های دیپلماتیک خود مواجه می کند.

«مجید تخت روانچی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد هم به ایالات متحده هشدار داده است که سعی نکند به دنبال بازگشت تحریم ها باشد.

وی در بیانیه ای گفت: اعمال هرگونه تحریم یا محدودیت توسط شورای امنیت، از سوی ایران به شدت رد خواهد شد و گزینه های ما محدود نخواهد بود ایالات متحده و هر کسی که با این کشور همکاری کند مسئول کامل عواقب آن خواهد بود.

منبع : جمهوری اسلامی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه