ارسال به دیگران پرینت

لیلا حاتمی در فیلم فیلسوف سینما

در روزهایی که سینمای ایران ناامیدکننده‌ترین روزهایش را می‌گذراند، فیلم‌ها- در اثر کرونا- نمی‌فروشند، اقبال ‏جشنواره‌های جهانی به سینمای ایران به کمترین و نازل‌ترین حد رسیده و در کل چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای از سینمای ایران دیده ‏نمی‌شود، سایت هنری «آرت‌تاکس» خبری منتشر کرده که می‌تواند برای علاقه‌مندان سینمای ایران شیرین و جذاب باشد. خبری ‏بزرگ برای سینمای ایران که آن را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد: حضور یکی از معتبرترین و محبوب‌ترین ستارگان ‏سینمای ایران در فیلم یکی از معتبرترین کارگردانان دنیای سینما.

  لیلا حاتمی در فیلم فیلسوف سینما

[پولاد امین] در روزهایی که سینمای ایران ناامیدکننده‌ترین روزهایش را می‌گذراند، فیلم‌ها- در اثر کرونا- نمی‌فروشند، اقبال ‌جشنواره‌های جهانی به سینمای ایران به کمترین و نازل‌ترین حد رسیده و در کل چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای از سینمای ایران دیده ‌نمی‌شود، سایت هنری «آرت‌تاکس» خبری منتشر کرده که می‌تواند برای علاقه‌مندان سینمای ایران شیرین و جذاب باشد. خبری ‌بزرگ برای سینمای ایران که آن را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد: حضور یکی از معتبرترین و محبوب‌ترین ستارگان ‌سینمای ایران در فیلم یکی از معتبرترین کارگردانان دنیای سینما.

‌ داستان چیست؟

در متن خبری که البته بخش عمده‌ای از آن بر پایه شنیده‌ها تنظیم شده، آمده لیلا حاتمی که یکی از معدود ستارگان سینمای ‌ایران است که آن سوی مرزها هم جایگاه یک ستاره را دارد و رسانه‌ها و سینمادوستان غربی اخبارش را دنبال می‌کنند، قرار است ‌در فیلم جدید «ترنس مالیک»، سینماگر سرشناس موسوم به «فیلسوف سینما» ایفای نقش کند. ظاهرا مالیک که در کارنامه‌اش ‌فیلم‌هایی چون زمین‌های لم‌یزرع، روزهای بهشت، خط باریک سرخ، درخت زندگی، شوالیه جام‌ها، ترانه به ترانه‎ ‎‌و یک زندگی ‌پنهان را دارد، در جدیدترین فیلمش که گفته می‌شود درباره زندگی مسیح خواهد بود، از لیلا حاتمی در نقش مریم مجدلیه بهره ‌خواهد گرفت. این یعنی لیلا حاتمی نیز به سیاهه بازیگران ایرانی افزوده خواهد شد که در پروژه‌های معتبر بین‌المللی حضور ‌یافته‌اند. بازیگرانی مانند پیمان معادی، همایون ارشادی و گلشیفته فراهانی.

نقش لیلا

منبع اصلی خبر حضور حاتمی در فیلم جدید ترنس مالیک ‎آژانس بازیگری‎ Adequat ‎است. این آژانس که کارگزاری و نمایندگی ‌فعالیت‌های جهانی لیلا حاتمی را برعهده دارد، در صفحه‌ اینترنتی خود در صفحه مربوط به لیلا حاتمی فیلم جدید ترنس مالیک را ‌به عنوان کار جدید این بازیگر بین‌المللی ذکر کرده است. البته آژانس بازیگری ‌Adequat‌ که به‌واسطه رابطه نزدیک کاری که با ‌سینماگران دارد، اخبارش در زمینه فعالیت‌های سینمایی چهره‌ها موثق و معتبر به شمار می‌آید، در مورد نقشی که قرار است لیلا ‌حاتمی در فیلم «آخرین سیاره» ترنس بازی کند، چیزی نگفته؛ اما طبق شایعات و شنیده‌های موجود به احتمال فراوان لیلا حاتمی ‌در این فیلم ایفاگر نقش مریم مجدلیه خواهد بود. نقشی که در تاریخ سینما بازیگران زیادی آن را ایفا کرده و به‌خصوص در سده ‌جدید چند نقش‌آفرینی ماندگار و حیرت‌انگیز را در این نقش شاهد بوده‌ایم که از آن میان می‌توان به حضور «مونیکا بلوچی» در فیلم ‌‌«مصائب مسیح» ساخته مل گیبسون و نیز حضور «رونی مارا» در فیلم «مریم مجدلیه» ساخته‌ گرث دیویس اشاره کرد.

آخرین سیاره

فیلم جدید ترنس مالیک که «آخرین سیاره» نام دارد، درباره زندگی مسیح است و فرازهایی از زندگی او را در قالب مثل‌ها و ‌داستان‌های انجیلی به تصویر می‌شود. در این فیلم که در سایت اینترنتی‌اش آمده که در صحرای اردن و البته منطقه‌ای در ایتالیا ‌فیلمبرداری شده، بازیگرانی مانند ماتیاس خونارتس (در نقش پطرس قدیس)، گیزا رورینگ (در نقش مسیح)، بن کینگزلی، جوزف ‌فاینس، ایدن ترنر، داگلاس بوث، توفیق برهوم، مارتین مک‌کن، اوری ففر، شادی مرعی، مکرم خوری، امیلیو دی مارچی، بیورن ‌ثورس، آلفونسو پستیلیونه، نومان اکار، لورنزو جویلی و مارک رایلنس (در نقش شیطان) حضور دارند. ظاهرا مارک رایلنس (پل ‌جاسوس‌ها و دانکرک) در این فیلم چهار ورسیون مختلف از شیطان را به تصویر کشیده است.‌

مسیر رویایی

مرور اخبار منتشر شده درباره این فیلم حکایت از این دارد که حضور لیلا حاتمی در این فیلم چند وقتی بود مشخص شده و ‌حداقل اینکه می‌توان گفت مدت‌ها درباره حضور او در «آخرین سیاره» فکر و بررسی شده است. چند ماه پیش یکی از ‌تهیه‌کنندگان این فیلم به «ورایتی» گفته بود که «در این فیلم چندملیتی که از مجموعه‌ای از بازیگران بین‌المللی سود می‌برد، ‌خاورمیانه‌ای‌ها نقش پررنگی خواهند داشت.» حالا با انتشار خبر حضور حاتمی در این فیلم از یکی از این بازیگران اهل ‌خاورمیانه رونمایی می‌شود. لیلا حاتمی که به‌‌علت حضورهای بین‌المللی‌اش در سینما و به‌قول وزیر فرهنگ فرانسه به‌دلیل ‌‌«خلاقیت هنری یا ادبی یا مشارکت در تلألوی هنر و ادب» موفق به دریافت نشان شوالیه از سفارت فرانسه شده، عضویت در ‌آکادمی اسکار و حضور در هیأت داوری جشنواره فیلم کن را هم در کارنامه‌اش دارد. جایزه بهترین بازیگر جشنواره مونترال برای ‌بازی در فیلم ایستگاه متروک، جایزه بازیگری جشنواره کارلووی‌واری برای بازی در فیلم پله آخر و خرس نقره‌ای بازیگری ‌جشنواره فیلم برلین برای بازی در فیلم جدایی نادر از سیمین شماری از موفقیت‌های بین‌المللی لیلا حاتمی در فستیوال‌های سینمایی ‌است. در‌سال ٢٠١٤ هم نشریه ایندی‌وایر بازی لیلا حاتمی را در جدایی نادر از سیمین به‌عنوان یکی از بهترین بازی‌های قرن ‌بیست‌ویکم انتخاب کرد. حالا حضور در فیلم یکی از پروسواس‌ترین فیلمسازان بیست- سی‌سال اخیر می‌تواند روند ‌موفقیت‌های او را امتداد دهد. ‌

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه