ارسال به دیگران پرینت

آمادگی ایران برای کمک به بازسازی بیروت | کمک به بازسازی لبنان باید بدون شرط باشد

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران پنج‌شنبه شب به‌منظور دیدار با مقامات لبنانی به بیروت سفر کرد. این نخستین سفر وزیرخارجه به لبنان بعد از حادثه در بندر بیروت است. وزیر امورخارجه ایران ظهر روز جمعه طی دیدار با حسان دیاب بر حمایت ایران از آسیب‌دیدگان حادثه بندرگاه بیروت تاکید کرد.به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه خبری العهد، ظریف با ابلاغ تسلیت و همدردی دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران با مردم و دولت لبنان، آمادگی کشورمان را برای همیاری در بازسازی خرابی‌های ناشی از انفجار در بیروت اعلام کرد.

آمادگی ایران برای کمک به بازسازی بیروت | کمک به بازسازی لبنان باید بدون شرط باشد
 محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران پنج‌شنبه شب به‌منظور دیدار با مقامات لبنانی به بیروت سفر کرد. این نخستین سفر وزیرخارجه به لبنان بعد از حادثه در بندر بیروت است. وزیر امورخارجه ایران ظهر روز جمعه طی دیدار با حسان دیاب بر حمایت ایران از آسیب‌دیدگان حادثه بندرگاه بیروت تاکید کرد.به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه خبری العهد، ظریف با ابلاغ تسلیت و همدردی دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران با مردم و دولت لبنان، آمادگی کشورمان را برای همیاری در بازسازی خرابی‌های ناشی از انفجار در بیروت اعلام کرد.

حسان دیاب نیز در این دیدار ضمن تشکر از اعلام آمادگی کشورمان، نیازهای ضروری به‌ویژه در حوزه‌های درمان و اقلام مورد نیاز برای بازسازی واحدهای مسکونی شهر بیروت را تشریح کرد. بنا بر اعلام شبکه المیادین ظریف در این دیدار تاکید کرد: «کسانی که از انفجار بندرگاه بیروت سوءاستفاده می‌کنند همان کسانی هستند که خواهان ثبات و وحدت لبنان نیستند.»

کمک به بازسازی لبنان باید بدون شرط باشد

همچنین وزیر امورخارجه کشورمان در سفر به بیروت با همتای لبنانی خود دیدار کرد. به گزارش «ایسنا» محمدجواد ظریف که به‌منظور اعلام همبستگی و همدردی با مردم و دولت لبنان به این کشور سفر کرده است روز جمعه در محل وزارت امورخارجه لبنان با شربل وهبه وزیر امورخارجه دولت پیشبرد امور لبنان دیدار کرد.ظریف در این دیدار با ابراز تسلیت و همدردی با خانواده جان‌باختگان حادثه تلخ انفجار در بندر بیروت و همچنین درخواست سلامتی برای مجروحان، آمادگی کشورمان برای کمک به بازسازی خرابی‌های ناشی از انفجار در بندر بیروت در حوزه‌های مختلف و با توجه به توانمندی طرف‌های ایرانی، خصوصا در حوزه‌های مربوط به تامین برق، ساخت‌وساز، دارو و درمان را اعلام کرد. وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به جایگاه سیاسی لبنان ضرورت کمک به بازسازی این کشور بدون شرط‌گذاری را مورد تاکید قرار داد.شربل وهبه نیز در این دیدار از اعلام همبستگی و همدردی جمهوری اسلامی ایران با مردم و دولت لبنان در لحظات اولیه پس از انفجار قدردانی کرد و درخصوص نیازهای فوری لبنان در شرایط حاضر با ظریف به تبادل‌نظر پرداخت.

پیشنهادهای ایران را بررسی می‌کنیم

پس از این دیدار محمدجواد ظریف در نشست خبری مشترک با همتای لبنانی خود گفت: «بار دیگر تاکید می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطوح همراه دولت و ملت لبنان در مشکلات پیش آمده است.»به گزارش المیادین ظریف ادامه داد: «در رابطه با افق‌های همکاری میان ایران و لبنان در زمینه بازسازی و دیگر زمینه‌های حیاتی بحث و رایزنی کردیم. »

از سوی دیگر شربل وهبه گفت: «ظریف اعلام کرد که ایران حامی لبنان است و در کنار این کشور می‌ایستد.»

وزیرخارجه دولت پیشبرد امور لبنان تاکید کرد: «در دیدار با وزیرخارجه ایران کمک‌ها و حمایت‌هایی را که تهران می‌تواند به لبنان تقدیم کند مورد بحث قرار دادیم، ما این پیشنهادها را بررسی و درمورد آنها تصمیم‌گیری خواهیم کرد.»

ظریف در این نشست خبری خاطرنشان کرد: «شرکت‌های خصوصی ایرانی نیز در زمینه همکاری با لبنان دیدگاه دولت ایران را دارند.»وزیر امورخارجه کشورمان گفت: «ایران بر این باور است که لبنان با دولت و ملت خود توانایی اتخاذ تصمیم‌های سرنوشت‌ساز را دارد و تهران از تصمیمات مستقل لبنان حمایت می‌کند.»ظریف با اشاره به اینکه لبنان همان‌گونه که بر دشمن صهیونیستی پیروز شد از این بحران نیز پیروزمندانه خارج خواهد شد، تاکید کرد: «هیچ یک از طرف‌های خارجی نباید از مشکلات لبنان سوءاستفاده کنند و دیکته‌های خود را بر این کشور تحمیل کنند.»ظریف همچنین در ادامه دیدار های خود با میشل عون رئیس جمهور لبنان و نبیه بری،رییس پارلمان لبنان گفت‌وگو کرد.

پیام ایران به مناسبت سالگرد پیروزی لبنان در جنگ۳۳ روزه

همچنین ظریف که روز جمعه مصادف با ۱۴ اوت یعنی همزمان با سالگرد پیروزی بزرگ لبنان در جنگ ۳۳ روزه در این کشور حضور دارد در پیام‌هایی جداگانه خطاب به همتای لبنانی و نیز دبیرکل حزب‌الله لبنان چهاردهمین سالروز پیروزی غرورآفرین مقاومت در جنگ ۳۳ روزه علیه متجاوزان صهیونیست را به دولت و ملت لبنان تبریک گفت.

همزمان وزارت امورخارجه نیز در سالگرد پیروزی لبنان در جنگ ۳۳ روزه بیانیه‌ای صادر کرد. به گزارش «ایسنا» در بیانیه وزارت امورخارجه در سالگرد پیروزی لبنان در جنگ ۳۳ روزه آمده است: «وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، چهاردهمین سالگرد پیروزی غرورآفرین مقاومت اسلامی لبنان در برابر رژیم صهیونیستی در جنگ سال ۲۰۰۶ را که شکست تاریخی به رژیم اشغالگر وارد آورد به ملت، دولت، ارتش و مقاومت لبنان و به‌ویژه دبیر کل حزب‌الله، تبریک و تهنیت می‌گوید.»در بیانیه وزارت‌خارجه تاکید شده است: «این پیروزی بزرگ که در سایه انسجام داخلی میان طوایف مختلف و همدلی لبنانی‌ها به‌دست آمد، ثبات، امنیت و عزت را برای لبنان و منطقه به ارمغان آورد. پایداری زنان و مردان لبنانی و رزم جوانان غیور مقاومت، درس عبرتی به متجاوزان و حامیان تروریست آنان داد که لبنان را از تهدیدات و تجاوزات رژیم جعلی اسرائیل حفظ می‌نماید.»در بخشی از این پیام آمده است: «جمهوری اسلامی ایران معتقد است ایستادگی در مقابل دشمن صهیونیستی است که آنان را به شکست حتمی می‌کشاند؛ همان‌گونه که جنگ ۳۳ روزه سمبل ایستادگی ‌و قدرت مردم در مقابل رژیم تا دندان مسلح صهیونیستی با پیروزی شیرین ملت لبنان همراه بود. بدون تردید ملت لبنان طعم شیرین این پیروزی را همواره به‌خاطر خواهد داشت و اجازه نخواهد داد امنیت، استقلال و حاکمیت این کشور بازیچه دست دشمنان شود و با وحدت و همدلی، از بحران کنونی عبور خواهد کرد و این درس بزرگی به همه دولت‌ها و ملت‌های منطقه است.» در نهایت در بیانیه وزارت‌خارجه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار ملت و دولت لبنان بوده، هست و خواهد ماند، تاکید شده است: «سفر وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران به لبنان در سالروز این حماسه بزرگ و دیدار و گفت‌وگو با مقامات و شخصیت‌های لبنانی، به منظور ارتقای مناسبات سازنده ایران و لبنان به‌عنوان دو کشور دوست و برادر در راستای استمرار حمایت همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران از دولت، ملت، ارتش و مقاومت لبنان نیز در همین راستا انجام شده است.»

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه