ارسال به دیگران پرینت

پشت پرده تعطیلی کنسولگری چین در تگزاس | تگزاس، بستری برای جاسوسی

مقام‌های دولت ترامپ اعتقاد دارند «چین از کنسولگری خود در هوستون ایالت تگزاس برای جاسوسی صنعتی استفاده می‌کند و با سرقت اطلاعات قصد داشت نخستین کشوری باشد که به واکسن ویروس کرونا دست پیدا می‌کند».

پشت پرده تعطیلی کنسولگری چین در تگزاس | تگزاس، بستری برای جاسوسی

مقام‌های دولت ترامپ اعتقاد دارند «چین از کنسولگری خود در هوستون ایالت تگزاس برای جاسوسی صنعتی استفاده می‌کند و با سرقت اطلاعات قصد داشت نخستین کشوری باشد که به واکسن ویروس کرونا دست پیدا می‌کند». به همین دلیل واشنگتن از چین خواست این کنسولگری خود را تعطیل کند و پس از بی‌توجهی پکن به این اولتیماتوم، مقام‌های امنیتی و پلیس به زور وارد این مکان شده و آن را تعطیل کردند. در آن سو هم پکن دستور داد تا واشنگتن کنسولگری خود در چنگدوی چین را تعطیل کند. به گزارش هفته‌نامه تحلیلی فارن‌پالیسی، موضوع سرقت اطلاعات از سوی چین تنها به ایالات متحده و دولت ترامپ محدود نمی‌شود و از دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما هم چین متهم اول هک و سرقت اطلاعات در ایالات متحده و دیگر کشورها به شمار می‌آید. کنسولگری چین در هوستون در نزدیکی بزرگ‌ترین مجموعه پزشکی جهان و یکی از مهم‌ترین مراکز تحقیقاتی دانشگاهی قرار دارد. به گفته مقام‌های آمریکایی، این کنسولگری در 10 سال اخیر حداقل 50 بار اقدام به برگزاری آزمون‌هایی برای جذب و استخدام هزاران جوان مستعد و نخبه کرده است. چین از این طریق می‌خواهد متخصصان برتر چینی و غیرچینی را در هر حوزه‌ای در خدمت خود درآورد. نکته جالب در این میان این است که مقام‌های کنسولگری چین در هوستون مستقیما با این نخبگان و متخصصان ارتباط برقرار می‌کردند و آنها را آموزش می‌دادند که چه اطلاعاتی برای پکن جمع‌آوری کنند.

هدف نخست، واکسن کرونا

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید: «وقتی به آنچه در اواخر سال 2019 با شیوع ویروس کرونا رخ داد نگاه می‌کنم، برایم قابل درک است که چرا چینی‌ها آن‌قدر اصرار دارند که به اولین بازار جهانی واکسن کرونا تبدیل شوند. بنابراین ارتباطات پزشکی آشکار و نهان چین در ایالات متحده و دیگر کشورها که در حال کار روی واکسن هستند، اصلا عجیب نیست. ارتباطات پزشکی در هوستون کاملا روشن و مشخص است اما هنوز دقیقا مشخص نشده که چین با اقدامات پنهانی و خرابکارانه خود چه بخش‌هایی از تأسیسات پزشکی در هوستون را هدف قرار داده بود».

مقابله ایالات متحده با جاسوسی چین در خاک آمریکا تنها به کنسولگری چین در هوستون محدود نمی‌شود. تقریبا هم‌زمان با ماجرای کنسولگری، مقام‌های ایالات متحده یک محقق فراری چینی و نیز یک افسر نیروی هوایی این کشور را در کنسولگری چین در سان‌فرانسیسکو بازداشت کردند. در کنار این اقدامات باید به این موضوع هم اشاره کرد که «ژوان تانگ» دیگر جاسوس چینی هم قرار است به‌زودی دادگاهی شود. حضور تانگ در دادگاه، پس از آن صورت می‌گیرد که پلیس فدرال آمریکا هفته گذشته سه فرد چینی را به اتهام داشتن ویزای جعلی و ادعای دروغ آنها مبنی بر کارکردن برای ارتش خلق چین، بازداشت کرد. در این نکته تردیدی نیست که هر کشوری از امکانات سفارتخانه‌ها یا کنسولگری‌های خود برای تأمین منافع و جمع‌آوری اطلاعات از سوی نهادهای اطلاعاتی خود برای تحقق این امر استفاده می‌کند، اما آنچه چین در کنسولگری خود انجام می‌داد، فراتر از این اقدامات بود. یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا می‌گوید: «مأموران جمع‌آوری اطلاعات علمی و فناوری در کنسولگری چین به شیوه‌ای تهاجمی و تهدیدآمیز عمل می‌کردند و کاملا هم موفق بودند». کریستوفر ورای، رئیس اف‌بی‌آی می‌گوید این نهاد تحت مدیریت او تقریبا هر 10 ساعت یک پرونده جاسوسی و خرابکاری درباره چین باز می‌کند.

در ماه جولای 2019، یک تاجر اهل هوستون به نام «شان شی» به اتهام تبانی برای سرقت اسرار تجاری از شرکتی که در تگزاس در زمینه تجهیزات حفاری برای صنعت نفت فعالیت می‌کرد، مجرم شناخته شد. شی تبعه آمریکا و مأمور بود تا برای حکومت چین جاسوسی صنعتی و اقتصادی کند، اما در نهایت از این اتهام تبرئه شد. همچنین در سال گذشته، سه دانشمند از مؤسسه «ام دی اندرسون»، یکی از مراکز مهم درمان سرطان در جهان اخراج شدند. این برکناری پس از آن صورت گرفت که «مؤسسه ملی سلامت» نسبت به احتمال بروز تضاد منافع و درآمدهای خارجی گزارش‌نشده در میان تعدادی از اعضای دانشکده ابراز نگرانی کرد. با اینکه ملیت این اعضای اخراج‌شده اعلام نشد، اما گزارش‌های تحقیق رسانه‌ها حاکی از آن بود که در این موضوع هم پای چین در میان است.

تگزاس، بستری برای جاسوسی

در کنار چین، روسیه هم برای دستیابی به واکسن اقداماتی خرابکارانه انجام داده است. اخیرا بریتانیا و ایالات ‌متحده اعلام کرده‌اند که روسیه برای هدف قراردادن تحقیقات مربوط به واکسن کرونا اقدام به خرابکاری و ایجاد مزاحمت‌های اینترنتی و دیجیتال کرده است. در میان هکرهای مزاحم نام گروه Cozy Bear هم به چشم می‌خورد که در سال 2016 هم در نفوذ و هک سرورهای حزب دموکرات آمریکا نقش داشته است.

جیمز اولسون، رئیس سابق واحد ضدجاسوسی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و استاد فعلی استاد دانشگاه تگزاس می‌گوید: «تردیدی نیست که مأموریت شماره یک آنها حوزه فناوری و تحقیقات ماست. آنها اشتهای سیری‌ناپذیری برای تکنولوژی‌های برتر دارند؛ تکنولوژی‌هایی که چین و روسیه در آنها حرف چندانی برای گفتن ندارند. این رقبا به این نتیجه رسیده‌اند که سرقت چنین تکنولوژی‌ها و اطلاعات مربوط به آن، آسان‌تر از سپری‌کردن مسیر عادی برای دستیابی به آنهاست».

در سال‌های اخیر، ایالت تگزاس به بستری مناسب برای جاسوسی چین تبدیل شده است. ماه گذشته رسانه‌ها گزارش دادند که دولت ترامپ تصمیم گرفته ‌است هیچ اقدامی در ارتباط با یک شرکت چینی مرتبط با ارتش آزادی‌بخش خلق چین که قصد ایجاد یک مزرعه انرژی بادی در نزدیکی پایگاه نیروی هوایی «لاولین»، بزرگ‌ترین مرکز آموزش خلبانی ایالات متحده داشته، انجام ندهد. با این وجود نمایندگان کنگره درباره این انفعال ترامپ ساکت ننشستند و در اوایل ماه جاری میلادی، «تد کروز» و «جان کورنین»، سناتورهای جمهوری‌خواه تگزاس، به همراه «ویل هرد»، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان از «استیون منوچین»، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، خواستند گزارشی را در مورد اینکه آیا پروژه شرکت چینی مشکلی برای مسیرهای آموزشی نیروی هوایی در این پایگاه ایجاد خواهد کرد یا خیر ارائه دهد. با آنکه رئیس‌جمهور دونالد ترامپ، در اظهارات خود در ارتباط با بسته‌شدن کنسولگری چین انتقادهای تندی علیه حکومت پکن مطرح کرد، همچنان دموکرات‌های کنگره عقیده دارند ترامپ درباره چالش‌های مهم میان دو کشور ازجمله اقدامات شرکت‌های چینی E وHuawei علیه امنیت ملی آمریکا یا لزوم اجرای تحریم‌هایی علیه مقام‌های چینی دخیل در سرکوب مردم در هنگ‌کنگ، حاضر به اتخاذ تصمیم‌های سخت‌گیرانه علیه پکن نیست. «کریس ون هولن» می‌گوید: «واضح است که رئیس‌جمهور در تلاش است تا پس از مدتی نرمش در برابر شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین، موضع خود را تغییر دهد و حداقل به دلیل انتشار ویروس کرونا موضعی محکم و سخت‌گیرانه علیه حکومت پکن اتخاذ کند، اما از سوی دیگر می‌بینیم که سخت‌گیری‌های ترامپ در قبال چین فقط کلامی هستند و حداقل در حوزه دموکراسی و حقوق بشر، واشنگتن هیچ کاری انجام نمی‌دهد و این همان خواسته پکن است».

شرق

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه