ارسال به دیگران پرینت

فرزند نجیب مایل هروی به خبر اعطای تابعیت واکنش نشان داد

رزند نجیب مایل هروی در واکنش به خبر اعطای تابعیت ایرانی به این ادیب افغان می‌گوید: تا زمانی که شناسنامه ایشان صادر نشود ما چیزی را تایید نمی‌کنیم.

 فرزند نجیب مایل هروی به خبر اعطای تابعیت واکنش نشان داد

در پی انتشار اخباری درباره مشکلات اقامت و مسائل مربوط به نجیب مایل هروی و خودسوزی پسرش، شهاب مایل هروی در واکنش به این مسئله، در تازه ترین خبر، محمدتقی  هاشمی، مدیر کل امور اتباع خارجی استانداری خراسان رضوی گفته که "ایران به «نجیب مایل هروی» شاعر و نویسنده برجسته افغان تابعیت داده است."

به گفته او، "اعطای تابعیت ایران به این پژوهشگر افغان  مقیم ایران پنجم مرداد با تلاش و همکاری تمامی وزارتخانه‌های مرتبط صورت گرفته است. نجیب مایل هروی پس از خواندن سوگندنامه و انجام آزمون تابعیت، مراحل قانونی این فرآیند را طی کرده و اسناد تابعیتی او نیز در ماه‌های آینده صادر خواهد شد."

همچنین به گفته این مقام مسئول، "علاوه بر آن مسائل مرتبط با سند مالکیت آپارتمان و بیمه بازنشستگی هروی نیز مورد پیگیری قرار گرفته است."

اما شهاب مایل هروی، فرزند نجیب مایل هروی  گفت: ۴۰ سال است این حرف‌ها زده می‌شود. زمانی که شناسنامه پدرم صادر و سند مالکیت آپارتمان به نام او زده شد، ما این موضوع را تایید و اعلام عمومی خواهیم کرد.

او با تایید این‌که آزمون تابعیت از پدرش گرفته شده است، بیان کرد: پدرم یکسری فرم را پر کرد؛ اما خیلی از این وعده‌ها داده شده که هنوز عملی نشده است.

نجیب مایل هروی متولد سال ۱۳۲۹ شهر هرات است. او دوره دبستان و دبیرستان (تحصیلات ابتدایی و متوسطه) را در شهر کابل به پایان رساند و در سال ۱۳۵۰ وارد دانشگاه فردوسی مشهد شد. از سال ۱۳۵٧ تا ۱۳٦۰ نیز به فهرست‌برداری در کتابخانه آستان قدس رضوی مشغول بود. پس از آن، شروع به کارهای تحقیقاتی برای تهران کرد. اما زمانی که بنیاد پژوهش‌های اسلامی تأسیس شد، در سال ۱۳۶۵ به این بنیاد پیوست و به پژوهش در زمینه نسخه‌شناسی پرداخت. 

در بهمن ماه ۱۳۹۷، اخباری مبنی بر مشکلات اقامتی نجیب مایل هروی منتشر شد که در آن ‌زمان خبری مبنی بر دادن قول‌های مساعدی برای اقامت ۱۰ ساله  نجیب مایل هروی داده شد. فرزند او در آن زمان با تأکید بر این‌که مهر اقامت بر پاسپورت او نخورده است، گفت:  آقای پژمان‌فر - نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی - به من پیامک فرستاد و گفت با دستور آقای محمدجواد ظریف - وزیر خارجه - مبنی بر اقامت ۱۰ ساله نجیب مایل هروی در کمیسیون ویژه اقامت مجلس شورای اسلامی موافقت شده است.  همچنین در هیئت دولت تصمیمات دیگری هم درباره پدرم گرفته است که یکی از آن‌ها اهدای مسکن بود. با مساعدت‌های آقای عباس آخوندی - وزیر سابق راه و شهرسازی - این موضوع در هیئت وزیران تصویب شده است، اما از این موضوع خبری نشد. 

خرداد امسال (۱۳۹۹) شهاب مایل هروی در اعتراض به مشکلات اقامت پدرش در برابر نمایندگی وزارت خارجه ایران در مشهد خودسوزی کرد که واکنش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در پی داشت. این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد: با پیگیری این وزارتخانه و اقدامات موثر وزارت کشور، وزارت‌ امور خارجه، و نهادهای مرتبط موضوع پذیرش تابعیت مایل هروی تایید شده است و آخرین مراحل اداری و قانونی خود را پشت سر می‌گذارد. یک بار دیگر مراحل اداری آن طی شده بود که با عدم موافقت خانواده متوقف شد.

در ادامه این اطلاعیه عنوان شده بود: با پیشنهاد مشترک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر مسکن و شهرسازی و با موافقت هیات دولت، به پاس خدمات ارزشمند استاد نجیب مایل هروی به فرهنگ و تمدن ایران یک واحد مسکونی در مشهد مقدس در اختیار ایشان قرار گرفته است و پس از طی مراحل قانونی و ابلاغ رسمی پذیرش تابعیت، سند این واحد مسکونی به نام ایشان به ثبت می‌رسد.

سند واحد مسکونی هنوز به نام ایشان نیست، هرچند واحد مسکونی در اختیار ایشان است که این موضوع بر اساس قوانین کشور است که ثبت سند متوقف بر تابعیت بوده ولی با پذیرش تابعیت از سوی ایشان و اقدامات اداری یادشده، این مشکل برطرف می‌شود.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه