ارسال به دیگران پرینت

علائم کووید ۱۹ دو ماه پس از عفونت، همچنان پابرجاست

تقریبا ۹۰ درصد از افراد بهبودیافته از کووید ۱۹ مدت‌ها پس از پاک‌شدن از ویروس، همچنان حداقل یکی از نشانه‌های بیماری را دارند.

علائم کووید ۱۹ دو ماه پس از عفونت، همچنان پابرجاست

همان‌طورکه دنیاگیری کووید ۱۹ همچنان بدون وقفه در بسیاری از کشورها ادامه دارد، گروه رو به افزایشی از مردم از گروه «عفونی‌ها» به گروه «بهبود یافته‌ها» انتقال پیدا می‌کنند؛ اما آیا آن‌ها واقعا بهبود یافته‌اند؟ گزارش‌های حکایتی زیادی حاکی ‌از آن بوده است که بسیاری از مبتلایان به عفونت‌های شدید در حال تجربه‌ی بهبودی دشواری هستند و نشانه‌های پابرجایی دارند که برخی از آن‌ها ناتوان کننده‌اند. اکنون مطالعه‌ی کوچکی از ایتالیا وجود دارد که در آن گروهی از افراد عفونی حدود ۶۰ روز پس از بهبودی عفونت پیگیری شدند. این مطالعه تأیید می‌کند نشانه‌های بیماری تا مدت‌ها پس از اینکه ویروس در بدن تشخیص داده نمی‌شود، همچنان می‌ماند.

مطالعه‌ی مذکور ازنظر طراحی بسیار ساده بود. از بیمارانی که در رم برای کووید ۱۹ درمان شدند، خواسته شد در مطالعه‌ی پیگیری شرکت کنند. به‌طورکلی، ۱۴۳ بیمار موافقت کردند و پس از آزمایشی منفی برای حضور ویروس SARS-CoV-2، در مطالعه ثبت‌نام شدند. این گروه دامنه‌ی سنی ۱۹ تا ۸۵ سال با میانگین سنی ۵۷ سال داشتند. درمجموع، آن‌ها متوسط ۱۳ روز را هنگام عفونی‌بودن در بیمارستان گذرانده بودند و حدود ۲۰ درصد از آن‌ها به کمک تنفسی نیاز داشتند. تقریبا ۶۰ روز بعد، پژوهشگران با ارزیابی از بیماران آن‌ها را پیگیری کردند. دو ماه پس از اینکه ویروس دیگر تشخیص‌دادنی نبود، تنها ۱۳ درصد از افراد گروه فاقد هرگونه علائم کووید ۱۹ بودند. درمقابل، کمی بیش از نیمی از گروه هنوز حداقل سه نشانه‌ی معمول بیماری را نشان می‌دادند. شایع‌ترین نشانه خستگی شدید و پس‌از‌آن مشکل تنفس و درد مفاصل و درد قفسه‌ی سینه بود. بیش از ۱۰ درصد هنوز سرفه می‌کردند و حس بویایی تعداد مشابهی هنوز بازنگشته بود. طیف وسیعی از نشانه‌های دیگر نیز وجود داشت.

لبته این مطالعه محدودیت‌هایی نیز دارد. برای مثال، جمعیت مطالعه‌شده کوچک‌تر از حد انتظار است و به‌جای اینکه علائم شرکت‌کنندگان از سوابق پزشکی آن‌ها استخراج شود، از آن‌ها خواسته شد علائمی را به‌یاد آورند که هنگام بستری‌شدن داشتند. علاوه‌براین، برخی از نشانه‌های بررسی‌شده‌ی کووید ۱۹ مانند سردرد بسیار عمومی است و می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. بااین‌حال، این مطالعه آغاز مناسبی برای جمع‌آوری داده‌های کمّی درباره‌ی موضوعی است که تاکنون به گزارش‌های حکایتی محدود بوده است.

داده‌ها یادشده اطلاعاتی ارائه می‌دهند که می‌تواند برای مقام‌های هماهنگ‌کننده‌ی پاسخ دربرابر دنیاگیری ارزشمند باشد؛ چراکه نشان می‌دهد اگر نرخ مرگ‌و‌میر بیماری را کاهش دهیم، لزوما فشار وارده روی سیستم پزشکی کاهش نمی‌یابد.

امیدواریم این مطالعه علت دیگری برای مردم فراهم کند تا تهدید ناشی‌ از کووید ۱۹ را جدی بگیرند. جمعیت مطالعه‌شده به‌طور متوسط کمتر از گروهی بودند که درمعرض بیشترین خطر بیماری قرار دارند و و همه‌ی آن‌ها از بیماری جان سالم به‌در برده‌اند؛ بااین‌حال تا دو ماه پس از از‌بین‌رفتن ویروس، همچنان با مشکل رو‌به‌رو هستند.

 

منبع : زومیت
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه