ارسال به دیگران پرینت

چطور باید از کودکان در برابر کرونا مراقبت کرد

ابتلای کودکان به ویروس کرونا افزایش داشته است شستن مداوم دست‌ها بسیار مهم است. والدین باید کاری کنند این عمل برای کودکان خسته‌کننده و یکنواخت نشود؛ برای مثال در دستشویی موسیقی پخش کنند یا اسباب‌بازی و عروسک در محیط قرار دهند تا کودک به شستن دست‌هایش رغبت نشان دهد

چطور باید از کودکان در برابر کرونا مراقبت کرد

 [ ملیحه محمودخواه ] «بچه‌ها هم کرونا می‌گیرند.» این چهره جدیدی است که این روزها کرونا از خود نشان می‌دهد. با گذشت زمان نه‌تنها علایم بیماری کرونا تا حدودی تغییر کرده، بلکه پای کودکان نیز به میان آمده و شرایط موجود از آنچه بود، کمی سخت‌تر شده است. حالا دیگر از کودکان فقط به عنوان ناقل یاد نمی‌شود، بلکه این بیماری کودکان را نیز درگیر می‌کند؛ به همین دلیل نباید نسبت به علایم بیماری که در کودکان می‌بینید بی‌تفاوت باشید، زیرا کرونا می‌تواند آنان را به‌سختی بیمار کند. متخصصان بر این باورند که والدین باید حواس‌شان به کودکان باشد و تا جایی که امکان دارد آنان را از خانه خارج نکنند و در نهایت با جلوگیری از حضورشان در اجتماعات، از ابتلای آنان به کرونا جلوگیری کنند. اگر هم ناچارند کودکان را با خود بیرون از خانه ببرند از ماسک‌زدن برای کودکان در مترو، مراکز خرید و میهمانی‌ غافل نشوند.

سفر، حضور در اماکن عمومی و برخورد با افراد مبتلا یا مشکوک همان اندازه که برای بزرگ‌ترها خطرناک است، کودکان را نیز تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد. بررسی‌های جدید نشان می‌دهد اگر ۱۵ دقیقه با فرد مبتلا، بدون حفاظ، در فاصله یک‌متری در تماس باشید، حتی اگر صحبت، سرفه و عطسه نیز اتفاق نیفتد، باز هم امکان ابتلا وجود دارد، البته در صورت صحبت، سرفه و عطسه شانس ابتلا افزایش می‌یابد. این اتفاق همان اندازه که برای بزرگسالان خطرناک است، کودکان را نیز درگیر می‌کند.

دکتر محسن رضایی مجد، متخصص عفونت کودکان می‌گوید: «ابتدا تصور می‌شد ویروس کرونا در کودکان تأثیر چندانی ندارد، اما گذشت زمان و آمارها نشان داد ویروس در حال تغییر شکل است و نحوه مبتلا شدن افراد نیز تغییر کرده است. به دلیل تماس بیشتر کودکان با محیط اطراف و اجسام، والدین باید نقش کودکان را در شیوع و کنترل این بیماری بیشتر و مهم‌تر از قبل در نظر بگیرند، زیرا بیماری کووید- ۱۹ سن و جنس نمی‌شناسد و هر بار رنگ عوض می‌کند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود حتما کودکان از ماسک استفاده کنند و آن را اندازه صورت او تهیه کنید.»

او تأکید می‌کند: «اگر کودکی علایمی مانند تب دارد و به درمان‌های عادی جواب نمی‌دهد حتما باید به مراکز درمانی مراجعه کند و پزشک باید مبنا را بر کرونا

قرار دهد.»

بیماری‌های فصل تابستان و کرونا

تابستان فصل میوه‌های رنگارنگ است. خوردن این میوه‌ها مزاج کودکان را کاملا تغییر می‌دهد؛ به همین دلیل ممکن است فرد دچار استفراغ و اسهال ‌شود، اما نکته اینجاست که اسهال و استفراغ می‌تواند از علایم گوارشی کرونا باشد. به گفته این پزشک متخصص عفونت کودکان، اگر کودکی دچار اسهال و استفراغ شد بلافاصله او را نزد پزشک ببرید. اگر پزشک نتواند این مشکل را با درمان‌های عادی برطرف کند یا در طول درمان علایمی مانند سرفه و دانه‌های ریز روی پوست هم به آن اضافه شد و به نظر رسید کودک دوباره به دوره نوزادی برگشته و زردی گرفته است، ابتلا به کرونا را نامحتمل ندانید.

بی‌میلی کودک نسبت به غذا و کاهش ادرار از علایمی است که والدین در صورت مشاهده باید نسبت به آن احساس خطر کنند. بروز این علایم به‌ویژه در کودکانی که با افراد مبتلا به کرونا در تماس بوده‌ یا بدون وسایل حفاظتی در اماکن شلوغ حاضر شده‌اند، باید شک ما را درباره ابتلا به کووید-۱۹ برانگیزد.

به گفته او، علایم کرونا در کودکان با آنچه در بزرگسالان رخ می‌دهد کمی متفاوت است. ابتدا علایم گوارشی در کودکان بروز می‌کند و بعد از آن ریه درگیر می‌شود. بررسی‌ کودکان بستری نشان می‌دهد ۷۶‌درصد از آنان که تحت نظر گرفته‌شده بودند، تب داشتند اما در بزرگسالان این میزان ۴۴‌درصد بود. ۶۲‌درصد دیگر کودکان سرفه شدید داشتند و ۱۲‌درصد به اسهال و استفراغ مبتلا بودند. ممکن است والدین کودک‌ را با علایمی مثل اسهال، اختلال هوشیاری، اختلالات خونریزی‌دهنده یا اختلال در ارگان‌هایی مانند کبد به بیمارستان ببرند و این علایم سبب شود بیماری او با سایر بیماری‌ها اشتباه گرفته شود. بسیاری از کودکان ممکن است با فشار خون پایین و حال عمومی بسیار بد مراجعه کنند و بعد از بررسی مشخص شود کودک در چهار هفته گذشته سابقه تماس با فرد کرونا مثبت داشته است یا خود رد پایی از عفونت کرونا دارد.

آبله‌مرغان را در دوره کرونا جدی بگیرید

رضایی مجد همچنین درباره بروز آبله‌مرغان و کرونا به صورت همزمان در کودکان می‌گوید: «آبله‌مرغان در کودکان مگر در مواردی که فرد دچار نقص ایمنی است، بیماری چندان جدی‌ای نیست. در اسفندماه مواردی مشاهده شد که در کودک کرونا و آبله مرغان همزمان بروز کرد، بنابراین از روی علایم، درگیری‌ها و اپیدمی باید تشخیص داد آیا در کودک همراهی این عفونت‌ها رخ داده یا یکی از این دو بروز کرده است و علایم دیگری ظاهر می‌شود. معمولا انتظار می‌رود در کودکی که از سن شیرخوارگی گذشته و مشکل زمینه‌ای ندارد، آبله‌مرغان بیشتر به صورت تب گذرا و با علایم پوستی به شکل دانه‌های آبدار بروز کند. تشخیص این بیماری چندان دشوار نیست، اما اگر همین علایم به دنبال بیماری کووید- ۱۹ به وجود بیاید، بسیار شدیدتر است؛ ارگان‌های دیگر نیز معمولا درگیر می‌شوند و بیشتر ممکن است با آبله‌مرغانی عارضه‌دار اشتباه گرفته شود، البته این دو ویروس می‌توانند همزمان با هم بروز کنند.»

کودکان با مشکل زمینه‌ای بیشتر در معرض خطرند

از ابتدای شیوع کرونا در استان‌های جنوبی و شرقی کشور چند کودک بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند که دلیل آن تنگی نفس، تشنج ناشی از تب و اختلالات قلبی اعلام شد، اما با وجود این، هنوز هم آمار ابتلای کودکان به این بیماری نسبت به سایر اقشار کمتر است. کودکان می‌توانند ناقل ویروس کووید- ۱۹ باشند و این ویروس را به سالمندان و گروه‌های پرخطر انتقال دهند.

رضایی مجد توضیح می‌دهد که بیشتر کودکانی که جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند، مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای ازجمله بیماری‌های تنفسی بوده‌اند؛ به همین دلیل والدین این کودکان باید آگاه باشند که فرزند خود را در خانه نگه دارند و از حضورش در مجامع عمومی جلوگیری کنند. استفاده از ماسک برای کودکانی که در مکان‌های شلوغ حضور دارند، ضروری است. رعایت بهداشت فردی، کنترل رفتارهای فردی و ماندن در منزل نقش مهمی در قطع زنجیره انتقال این بیماری دارد. این را باید مدنظر قرار داد مادرانی که به کودکان خود شیر می‌دهند، نباید شیردهی را قطع کنند، زیرا این اتفاق سبب

کاهش سطح ایمنی بدن نوزاد خواهد شد. این مادران هر بار که قصد شیردهی دارند باید دست‌هایشان را بشویند و با رعایت نکات بهداشتی به فرزند خود شیر دهند.

او توصیه می‌کند تا زمانی که ضرورتی ندارد کودک را از خانه بیرون نبرید. از حضور کودک در تجمعات جلوگیری کنید، زیرا این ویروس هر روز به رنگی درمی‌آید و کودکان را خصوصا زمانی که بیماری زمینه‌ای دارند، بسیار بد حال می‌کند.

مراقبت از کودکان

ممکن است بپرسید چطور باید از کودکان در برابر کرونا مراقبت کرد. سازمان بهداشت جهانی از والدین می‌خواهد همان مراقبت‌هایی را که برای بزرگسالان توصیه شده در مورد کودکان نیز اجرا کنند. تفاوتی بین راه‌های حفاظت از این بیماری میان کودکان و بزرگسالان نیست. شستن مداوم دست‌ها بسیار مهم است. والدین باید کاری کنند که این عمل برای کودکان خسته‌کننده و یکنواخت نشود؛ برای مثال در دستشویی موسیقی پخش کنند یا اسباب‌بازی و عروسک در محیط قرار دهند تا کودک به شستن دست‌هایش رغبت نشان دهد. برای پیشگیری از خشکی دست‌ در صورت شستن زیاد، بعد از شست‌وشو از کمی کِرم مخصوص دست کودک استفاده کنید.

 پرهیز از حضور در اجتماعات و رعایت فاصله اجتماعی از دیگر مواردی است که باید در نظر گرفته شود. بررسی‌ها ‌ نشان می‌دهد رژیم غذایی سالم و متنوع برای کاهش همه التهاب‌ها و عفونت‌ها کمک‌کننده است، ضمن اینکه کماکان ترجیح داده می‌شود از رژیم‌های سرشار از پروتیین با چربی و کربوهیدرات کم استفاده شود تا مواد غذایی ضروری ازجمله اسیدهای آمینه، مینرال‌ها و میکروالمان‌ها جذب بدن کودک شود.

این سازمان می‌گوید تلاش کنید تا حد ممکن بچه‌ها را از هر کسی که سرفه یا عطسه می‌کند دور نگه دارید، دریافت واکسن‌های توصیه‌شده و ضروری کودکان را طبق برنامه فراموش نکنید. لمس نکردن چشم‌ها، بینی و دهان را با دست‌ آلوده به کودکان یاد دهید و راه‌های لمس نکردن صورت را با بچه‌ها تمرین کنید. سطوحی را که زیاد لمس می‌شوند مانند میز، صندلی‌، دستگیره، دسته‌ وسایل دیگر، پریز برق، توالت، سینک‌‌ و ... مدام تمیز و ضدعفونی کنید و اسباب‌بازی‌ها، به‌ویژه اسباب‌بازی‌های مخملی و پرزدار، را مرتب بشویید و کاملا خشک کنید.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه