ارسال به دیگران پرینت

نمی‌توانم با جان کسی بازی کنم

عادل بزدوده که قصد داشت نمایش «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» را اجرا کند برای چندمین بار اجرای این نمایش را به تاخیر انداخت و تاکید کرد: در این وضعیت اصلا حاضر به ریسک نیستم و نمی‌توانم با جان هیچ بزرگسال یا کودکی بازی کنم.

نمی‌توانم با جان کسی بازی کنم

این کارگردان تئاتر که قرار است نمایشش را برای گروه سنی کودک در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا کند،ادامه داد: در آخرین صحبتی که با کانون داشته‌ایم، قرار شد نمایش را مهر ماه بعد از ماه محرم و صفر اجرا کنم چون در حال حاضر شرایط اصلا طوری نیست که بتوان خانواده‌ها را در مکانی سر بسته دور هم جمع کرد تا نمایش ببینند.

او ادامه داد: درست است که کانون پرورش فکری فعالیت خود را از سر گرفته ولی فعلا فقط نمایش‌های تک نفره در این مجموعه اجرا می‌شوند و تازه معلوم نیست همین نمایش‌ها هم بتوانند به اجرای خود ادامه بدهند چراکه هر روز باید منتظر اتفاقات تازه‌ای در مورد ویروس کرونا باشیم.

بزدوده که قرار بود بعد از تعطیلات نوروز نمایشش را به صحنه ببرد، اضافه کرد: در شرایط فعلی به هیچ عنوان ریسک نمی‌کنم و دلم نمی‌خواهد به این فکر کنم که ممکن است یک کودک یا تماشاگر بزرگسال بابت اجرای من آسیبی ببیند و این ویروس ویرانگر را با خود به خانه ببرد.

این هنرمند تئاتر خاطرنشان کرد: فعلا قرار ما با کانون برای اجرا از اواخر شهریور یا اوایل مهر است ولی اگر وضعیت تا آن زمان مساعد نباشد، اصلا از خیر اجرای نمایشم می‌گذرم چون مسلما سلامتی مردم بویژه کودکان از هر تئاتری مهم‌تر است. 

بزدوده خاطرنشان کرد: بعضی از دوستان در پی بازگشایی تئاتر خیلی شتاب‌زده تصمیم به اجرا گرفتند که به نظرم کار خودخواهانه‌ای است. امیدوارم متوجه باشند که دارند با جان و سلامتی خود، گروه اجرایی و تماشاگران‌شان بازی می‌کنند.

او در پاسخ به این سخن که این افراد چون از راه تئاتر گذران زندگی می‌کنند، ناچار به اجرای نمایش شده‌اند، توضیح داد: این نکته کاملا درست است. اعضای گروه من نیز از راه تئاتر زندگی می‌کنند ولی این وضعیت بهترین زمان است که برای تعریف هنر به عنوان شغل اقدام و حقوق قانونی‌مان را از وزارت کار مطالبه کنیم. 

او تاکید کرد: زمانی که هنرمند بودن به عنوان شغل در این وزارتخانه تعریف شود، دیگر هنرمندان تئاتر در شرایط  دشواری مانند کرونا تن به این خطرات نمی‌دهند چون از حقوق ایام بیکاری و بیمه درمانی بهره‌مند می‌شوند.

این کارگردان در عین حال خاطرنشان کرد: البته تا رسیدن به این وضعیت مطلوب، راهی طولانی در پیش داریم ولی به هر حال برای همه مردم جهان آرزوی روزهایی 

روشن‌تر را دارم چراکه همه ما نیازمند آرامش و وضعیت بهینه هستیم.

نمایش «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» اولین بار حدود 50 سال پیش با کارگردانی اسکار باتک در کانون پرورش فکری اجرا شد. قرار بود بزدوده این نمایش را با همان سبک و سیاق و با بهره گیری از بخشی از عروسکهای آن که باقی مانده بود، به صحنه بیاورد که با شیوع ویروس کرونا، از اجرای این اثر بازماند.

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده: «در شهر عروسک‌ها همه شاد و خوشحال هستند، اما در این شهر کسی زندگی می‌کند که دوست ندارد زود از خواب بیدار شود و سرکار برود. او با تندخویی و بی‌نظمی‌اش باعث بر هم زدن آرامش مردم شهر می‌شود. کم‌کم این رفتارهای او باعث بروز اتفاق‌هایی در شهر عروسک‌ها می‌شود. عروسک‌ها هم تصمیم می‌گیرند برای حل این مشکل از عروسک‌ساز کمک بگیرند و این داستان با مداخله تماشاگران و تصمیم‌هایی که بچه‌ها بر روی صحنه می‌گیرند، ادامه می‌یابد.»

بعد از گسترش کرونا، بحثی درباره اجرای آنلاین این نمایش مطرح شد ولی از آنجا که این اثر نیازمند مشارکت تماشاگران است، بزدوده بهتر دید آن را در قالب نمایشی صحنه‌ای اجرا کند.

 

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه