ارسال به دیگران پرینت

از مشکلات استخدام ورزشکاران حرفه‌ای در دستگاه‌های دولتی | قهرمانان ورزش بیکارند

استخدام قهرمانان ورزشی در دستگاه‌های دولتی با اینکه از چند ‌سال قبل به شکل قانون درآمده و مصوبه هیأت دولت را دارد، اما همچنان به صورت کامل اجرا نمی‌شود. خیلی از قهرمانان المپیک، مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی هستند که چند‌ سال بعد از رفتن روی سکو همچنان بدون داشتن شغل و درآمد با مشکلات فراوانی مواجه شدند. یکی از همین ورزشکاران طی روزهای اخیر درخواستی به صورت شفاهی و کتبی با رئیس کمیته ملی المپیک مطرح کرده و امیدوار است بعد از گذشت دو‌ سال از نایب‌قهرمانی‌اش در بازی‌های آسیایی جاکارتا بتواند در یکی از سازمان‌های دولتی استخدام شود.

 از مشکلات استخدام ورزشکاران حرفه‌ای در دستگاه‌های دولتی | قهرمانان ورزش بیکارند

[شهروند] استخدام قهرمانان ورزشی در دستگاه‌های دولتی با اینکه از چند ‌سال قبل به شکل قانون درآمده و مصوبه هیأت دولت را دارد، اما همچنان به صورت کامل اجرا نمی‌شود. خیلی از قهرمانان المپیک، مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی هستند که چند‌ سال بعد از رفتن روی سکو همچنان بدون داشتن شغل و درآمد با مشکلات فراوانی مواجه شدند. یکی از همین ورزشکاران طی روزهای اخیر درخواستی به صورت شفاهی و کتبی با رئیس کمیته ملی المپیک مطرح کرده و امیدوار است بعد از گذشت دو‌ سال از نایب‌قهرمانی‌اش در بازی‌های آسیایی جاکارتا بتواند در یکی از سازمان‌های دولتی استخدام شود.

استخدام قهرمانان شامل چه کسانی می‌شود؟

سال ٩٥ بود که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، در آیین‌نامه اجرایی جذب و استخدام قهرمانان مشمول قانون سرباز قهرمان را که به تصویب هیأت وزیران رسیده بود برای اجرا ابلاغ کرد. این اتفاق دقیقا قبل از المپیک ریو رخ داد تا ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی انگیزه دوچندانی برای موفقیت پیدا کنند. طبق این مصوبه قهرمانان بازی‌های المپیک شامل نفرات اول تا سوم، نفرات اول، دوم و سوم بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی در رشته‌های ورزشی تحت پوشش کمیته بین‌المللی المپیک در رشته‌های فردی و گروهی و مقام اول تا سوم مسابقات جام‌جهانی فوتبال، بسکتبال و والیبال و همچنین یکی از فرزندان قهرمانان بازی‌های پارالمپیک شامل نفر اول در رشته‌های فردی و کلیه نفرات در رشته‌های گروهی می‌توانند با رعایت شرایطی، از سوی دستگاه‌های اجرایی بدون برگزاری آزمون و خارج از نشر آگهی به صورت پیمانی جذب و استخدام شوند. با اینکه این اتفاق برای برخی از مدال‌آوران المپیک ریو رخ داد، اما تعدادی از آنها و همچنین قهرمانان پارالمپیکی هنوز هم پیگیر استخدام خود هستند.

امتناع دستگاه‌های غیرورزشی

 از استخدام قهرمانان

در سال‌های اخیر همواره وزارت ورزش سعی کرده قهرمانان را براساس درخواست‌هایی که به این نهاد می‌رسد و آیین‌نامه‌ای که تدوین شده، در ادارات کل ورزش استان‌ها و شهرستان استخدام کند. با این حال برخی از ورزشکاران که از سوی وزارت ورزش به سازمان‌های دیگر دولتی برای استخدام ارجاع داده شدند، اکثرا به مشکل خوردند و پروسه استخدام‌شان همچنان نیمه‌کاره مانده است. ژاله فرامرزیان، معاونت مالی و پشتیبانی وزارت ورزش، با اعلام آماری از ‌سال ٩٨ می‌گوید: «در ‌سال گذشته حدود ٣٥ مورد قهرمان داشتیم که مراجعه کردند و تقاضای همه این ٣٥ مورد به دستگاه‌ها ارسال شده اما عملیات ٢٣ مورد آنکه مربوط به دستگاه خودمان بوده همه انجام شده و با برآورد اعتبارات، ان‌شاءالله امسال از حضور آنها در ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها بهره‌مند می‌شویم. اما سایر دستگاه‌ها بالاخره با توجه به منابع‌شان قهرمانان را نپذیرفتند. یکی دو مورد را شنیدم که رایزنی‌هایی را انجام می‌دهند ولی سایر موارد جواب مناسبی نداشتند. از استخدام قهرمانان فقط دستگاه وزارت ورزش استقبال می‌کند، به این علت خودمان متولی آن هستیم و خیلی هم تلاش کردیم سایر دستگاه‌ها هم این همراهی را داشته باشند ولی این اتفاق در دستگاه‌های دیگر روند مطلوبی نداشته است.»

کاظمی: بعضی ورزشکاران از قانون هم بی‌خبرند

هدیه کاظمی،‌ نایب‌قهرمان بازی‌های آسیایی ٢٠١٨ در رشته قایقرانی، در جریان بازدید رئیس کمیته ملی المپیک از فدراسیون قایقرانی مشکل خود را با صالحی ‌امیری مطرح کرد. او با وجود قرار داشتن در لیست ورزشکارانی که باید استخدام دولتی شوند، هنوز موفق به این کار نشده است. استخدام او به نهادی به جز دستگاه‌های ورزشی ارجاع داده شده و به همین دلیل فعلا به بن‌بست خورده. این ملی‌پوش قایقرانی در گفت‌وگو با «شهروند» درباره مطرح‌کردن مشکل استخدام خود با رئیس کمیته ملی المپیک می‌گوید: «طبق قانونی که از چند‌ سال قبل ابلاغ شده، نفرات مدال‌آور بازی‌های آسیایی می‌توانند استخدام نهادهای دولتی شوند. من هم بعد از کسب مدال در بازی‌های آسیایی جاکارتا پیگیر بودم، اما هنوز بعد از گذشت حدود ٢‌ سال از این بازی‌ها موضوع استخدام من حل نشده است. این موضوع را با رئیس کمیته ملی المپیک مطرح و درخواست کردم که بحث استخدام مرا پیگیری کنند. آقای صالحی امیری هم به من قول دادند که پیگیر ماجرا شوند. البته در استان هم پیگیر کار من هستند، اما مشکل جای دیگری است.»

او در پاسخ به این سوال که خبر دارد دیگر ورزشکاران مدال‌آور توانسته‌اند استخدام شوند یا خیر، می‌افزاید: «هم‌تیمی‌های من در رشته قایقرانی در اداره کل ورزش شهرستان و استان خود استخدام شدند. تا جایی که می‌دانم در قایقرانی کسی به جز من به ارگان غیرمرتبط با ورزش معرفی نشده و به مشکل هم برنخورده است. ان‌شاءالله که کار من هم حل می‌شود.»

نایب‌قهرمان بازی‌های آسیایی جاکارتا در ادامه عنوان می‌کند:   «جالب است با چند تن از دوستانم در رشته‌های دیگر مثل کبدی صحبت می‌کردم و آنها حتی نمی‌دانستند که چنین مصوبه‌ای وجود دارد و دنبال کار استخدام‌شان نرفتند. حالا امیدوارم با نامه‌ای که من دادم و خبرهایی که منتشر شده، مسئولان هم بیشتر کار ورزشکاران را پیگیری کنند و صحبت‌های امروز فقط در حد قول و قرار نباشد.»

قهرمانان نیازمند حمایت؛ توکیو هم در پیش است

به نظر می‌رسد با توجه به محدودیت‌های مالی و همچنین بحث‌هایی که پیرامون تبعیض میان ورزشکاران به علت کمک‌های مقطعی به یک فدراسیون یا ورزشکار خاص مطرح می‌شود، بهترین راه حمایت دولت از قهرمانان همین بحث استخدام آنهاست. وقتی یک قهرمان استخدام یک دستگاه دولتی شود، خیالش از داشتن درآمد ماهیانه راحت است و می‌تواند بدون دغدغه فکری به تمرین بپردازد و راهی اردوهای ملی شود. به نظر می‌رسد هر چه زودتر باید مسئولان ورزش به خواسته قانونی ورزشکاران پاسخ دهند؛ چون المپیک توکیو هم در پیش است و قطعا این‌بار نسبت به گذشته سنگین‌تر خواهد شد. درباره مدال‌آوران المپیک توکیو که شخص وزیر ورزش وعده داده بلافاصله در بدنه وزارت ورزش استخدام شوند، اتفاقی است که باید امیدوار بود مثل دفعات قبلی به تعویق نیفتد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه