ارسال به دیگران پرینت

شطرنج «کاشانی» و «عزیزی‌خادم» برای ریاست فدراسیون

در حالیکه همه نگاه‌ها در بحث کلان فوتبال به اصلاح اساسنامه است، مشکلات عدیده این فدراسیون باعث شده تا نام نامزدهای متفاوتی برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال شنیده نشود. در این حال به‌نظر می‌رسد رئیس بعدی فدراسیون فوتبال از مدیران فعلی باشگاه سایپا باشد!

شطرنج «کاشانی» و «عزیزی‌خادم» برای ریاست فدراسیون

در حالیکه همه نگاه‌ها در بحث کلان فوتبال به اصلاح اساسنامه است، مشکلات عدیده این فدراسیون باعث شده تا نام نامزدهای متفاوتی برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال شنیده نشود. در این حال به‌نظر می‌رسد رئیس بعدی فدراسیون فوتبال از مدیران فعلی باشگاه سایپا باشد!

مشکلات فدراسیون فوتبال

فدراسیونی که به‌خود لقب 5ستاره داده بود حالا با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است که به‌نظر می‌رسد کمتر کسی بتواند خود را برای مدیریت فدراسیون متقاعد کند. اساسنامه اصلاح‌نشده، مشکلات قرارداد ویلموتس که کار را به مراجع نظارتی و قضائی رسانده و البته تورم نرخ ارز که بدهی‌های فدراسیون را چند برابر کرده است از جمله ارثیه‌ای است که مهدی تاج برای مدیر بعدی قرار داده است.

پیشنهاد برگزاری انتخابات

علی کفاشیان نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که مجمع چه زمانی تشکیل خواهد شد، گفت: من خودم پیشنهاد داده‌ام که اگر ابهام کوچکی برای فیفا یا هر جای دیگری وجود دارد، سریعا انتخابات طبق اساسنامه فعلی که هیچ مشکلی هم ندارد، برگزار شود. برای برگزاری انتخابات اساسنامه مشکلی ندارد و می‌توانند مجمع را سریع برگزار کنند. این پیشنهاد من بوده و اگر اساسنامه مشکل و ابهامی‌ هم داشته باشد که از نظر من نیست، با برگزاری انتخابات تکلیف مدیریت فدراسیون مشخص می‌شود که حداقل روی یک ریل کاری جدید قرار می‌گیرد تا هیات‌رئیسه و صاحب پیدا کند. پس از آن می‌توان برای برطرف‌کردن ابهامات قدم‌های بعدی را برداشت تا ابهامات برطرف شود. اکنون هرچقدر فیفا تایید اساسنامه فدراسیون ما را طول بدهد، به ضرر فوتبال ما و آسیا خواهد بود. ما جزو بهترین کشورهای آسیا هستیم و به این شکل فیفا در حق فوتبال ما ظلم می‌کند. باید سریعتر مجوز برگزاری انتخابات را بدهند و پس از آن هیات‌رئیسه جدید ابهامات را برطرف کند.

حمایت تاج از کاشانی

از میان مدیرانی که زمزمه حضور آنان برای انتخابات فدراسیون فوتبال شنیده می‌شود نام دو نفر پررنگ است: حبیب کاشانی و شهاب‌الدین عزیزی‌‌خادم! اوایل تیرماه مهدی تاج رئیس سابق فدراسیون فوتبال با مدیرعامل فعلی باشگاه سایپا و کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «تابناک ورزشی»، مهدی تاج که در سال گذشته به‌صورت غیررسمی‌ از حبیب کاشانی در انتخابات فدراسیون فوتبال حمایت می‌کرد در آخرین ساعات فرصت ارائه فرم‌های ثبت‌نام ناچار شد با ارائه دهمین امضا به اعتبارنامه کاشانی رسما خودش را به‌عنوان یکی از 10حامی ‌اصلی این کاندیدا معرفی کند و به‌عنوان نایب‌رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا و عضو مجمع، امضا‌های دهگانه حبیب کاشانی را در آخرین فرصت تکمیل کرد. گفته می‌شود محور اصلی این دیدار تاکید دوباره بر ائتلاف در انتخابات آتی بوده و مهدی تاج برای همسو ساختن حامیان و نزدیکان خودش در مجمع آتی فدراسیون فوتبال، کار را از وعده به اقدام توسعه داده است. رئیس سابق فدراسیون باور دارد با ظرفیتی نزدیک به 30رأی همچنین همراهی دوستان نزدیکش در هیات‌رئیسه از جمله عبدالکاظم طالقانی و اسلامیان، و با تلاش‌های محمدرضا ساکت می‌تواند نامزد موردنظر خودش را در انتخابات آتی بر کرسی ریاست بنشاند. به‌نظر می‌رسد با توجه به وجهه فعلی تاج بین اهالی فوتبال و اعضای مجمع، رئیس دوره قبل مقبولیت سابق خودش را تا حدودی از دست‌داده و در ترکیب جدید مجمع احتمالا سقف سبد رأی تاج به زحمت دو رقمی ‌شود. با این وجود رئیس سابق تلاش می‌کند همچنان از اعتبار 3سال‌ونیم ریاستش که با قرارداد ویلموتس ناگهان زیرسوال رفت، خرج کند. همچنین شنیده‌های تاییدنشده حاکی است تاج در این جلسه با توجه به شرایط ویژه‌ای که اخیرا برایش در برخی دستگاه‌ها ایجادشده، از حبیب کاشانی درخواست کرده در روند دردسر‌های ناشی از قرارداد ویلموتس با کمک و احتمالا برخی رایزنی‌های متداول به یاری او بیاید که البته باید دید در این بخش کاری از مدیرعامل فعلی باشگاه سایپا ساخته خواهد بود یا اینکه اصلا کاشانی تمایلی به دخالت در این موضوع دارد؟

عزیزی خادم

عزیزی‌خادم، رئیس هیات‌مدیره باشگاه سایپا جدی‌ترین گزینه ریاست فدراسیون فوتبال است. وی در دوره قبل با نظرات عجیبی ردصلاحیت شد. وی در این خصوص می‌گوید: «وزیرورزش وقت آقای گودرزی در وقت‌های اضافه جلوی اسم من یک خط‌قرمز کشید تا ردصلاحیت شوم. دلیل این را، باید از خود ایشان بپرسید.» وی همچنین در مورد استقلال فدراسیون اظهارکرد: «با وضع موجود که فوتبال کشور درگیر آن است و ساختاری که پیش می‌رود به هیچ وجه استقلال وجود نخواهد داشت. ما باید از آنچه در 20سال گذشته رخ داده، درس بگیریم و یکسری مسائل را ویرایش کنیم. فرصت‌سوزی‌هایی در گذشته رخ داده که همه می‌دانند اشتباه بوده، پس اصلاح آن توسط افراد کاردان اصلا مساله سخت و غریبی نیست. ما باید به سمت مدیریتی برویم که ساختارسازی ایجاد شود. فوتبال بدون ساختار، ما را از مجامع بین‌المللی دور می‌کند و مناسبات شخصی و فردی را به سیستم ارجحیت می‌دهد که امری اشتباه است. باید برنامه‌محور باشیم تا حرفی برای گفتن در کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا داشته باشیم. در فوتبال، ما الان گوشه‌گیر هستیم و حرفمان شنیده نمی‌شود.» وی که در زمان حضورش در هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال برنامه‌های اقتصادی از جمله هواپیمای اختصاصی برای تیم‌ملی فوتبال را به اجرا درآورد در این سال‌ها با باشگاه‌ها و اهالی فوتبال رابطه قابل قبولی داشته است و از حامیان خوبی در بین مدیران ورزشی برخوردار است. عزیزی‌خادم در مورد وضعیت اقتصادی فوتبال ایران می‌گوید: «ما باید بپذیریم که در تحول‌گرایی چند سال اخیر مشکل داشتیم. باید بیاییم و در حوزه اقتصادی، خودمان را تقویت کنیم و آن وقت است که هزینه و درآمد فدراسیون فوتبال شفاف می‌شود. ما در دو دهه گذشته روش‌های را امتحان کردیم که کار به اینجا کشید. فدراسیون فوتبال با این افراد دچار مشکلات جدی شد و شجاعت بالایی می‌خواهد تا این بحران عظیم را پشت‌سر بگذارد.» به‌نظر می‌رسد ماه‌های پیش‌رو ماه‌های شطرنج کاشانی و عزیزی‌خادم برای رسیدن به ریاست فدراسیون فوتبال است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه