ارسال به دیگران پرینت

کتاب هایی که با خواندن آنها میتوانید درزندگی خودتغییر ایجادکنید

کتاب‌ها به روش‌های مختلف در زندگی ما اثرگذار هستند؛ برخی از آن‌ها اساساً در گروه ادبیات تعلیمی قرار می‌گیرند و به طور مستقیم هدف از نگارش‌شان، آموزش و پند و نصیحت است که مسلماً بر سبک فکری مخاطب اثرگذار هستند. برخی دیگر با روایت یک داستان یا واقعه‌ی خیالی یا موضوعاتی از این دست، باعث تغذیه‌ی قوه‌ی تخیل می‌شوند و در این راستا، اشتیاق و لذت خیال‌پردازیِ مخاطب را هدف قرار می‌دهند.

کتاب هایی که با خواندن آنها میتوانید درزندگی خودتغییر ایجادکنید

بنابراین هر کتابی را که می‌خوانید، می‌تواند سرآغازی باشد برای ایجاد تغییری هرچند کوچک در تفکر یا سبک زندگی شما. ضمن آن‌که مطالعه‌ی روزانه‌ی چندصفحه‌ای کتاب، بسیاری از آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی و عادت‌های روزمره‌ی غلط را کاهش و به شیوه‌ی برنامه‌ریزیِ روزانه‌ی شما جهت می‌دهد. در این مقاله تعدادی از کتاب‌هایی که می‌توانند آغازگر یک تغییر فکری یا تقویت قوه‌ی خیال‌پردازی شما قرار گیرند، معرفی می‌شوند.

کتاب «قلعه‌ی حیوانات» از جورج اورول

6 کتاب که برای ایجاد تغییر در زندگی می‌توان خواندن آنها را شروع کرد

 

کتاب قلعه‌ی حیوانات مشهورترین اثر جورج اورول که به نام صحیح‌ترِ مزرعه‌ی حیوانات هم شناخته می‌شود، یکی از بهترین نمونه‌ها از کتاب‌های نمادین و تمثیلی در نقد رخدادهای اجتماعی است. جورج اورول، در نقد سیاست‌های خشونت‌آمیز ژوزف استالین که به «پاکسازی بزرگ» معروف است و هم‌چنین رویکرد کلی حکومت سوسیالیستی شوروی که یک دیکتاتوری تمام‌عیار شده بود، اقدام به نگارش کتاب قلعه‌ی حیوانات نمود و توانست مخاطبان زیادی را در سراسر جهان مجذوب رمان خود کند. کتاب قلعه‌ی حیوانات، شرح اتفاقات غیرعادی و فراز و فرودهای اجتماعی-سیاسی یک مزرعه است که نمودی دقیق از جامعه‌ی انسانی است. حیوانات اهلی این مزرعه تصمیم می‌گیرند علیه بهره‌کشی صاحب مزرعه انقلاب کنند و حکومت مزرعه را به دست بگیرند. حکومتی که تشکیل شد و ویران‌شهری که پس از آن ایجاد گشت، درس‌هایی حکیمانه برای ایجاد تغییر در سبک زندگی ملت‌ها در خود دارد.

کتاب «پیرمرد و دریا» از ارنست همینگوی

کتاب پیرمرد و دریا، رمانی کوتاه اما هنرمندانه و سنجیده از هنرمند مشهور آمریکایی، ارنست همینگوی است. این کتاب که به عقیده‌ی بسیاری از منتقدین، بهترین کتاب همینگوی محسوب می‌شود، یکی از علت‌های مهم اهدای جایزه‌ی نوبل ادبیات به او در سال 1954 است. قدرت بیان و چیره‌دستی در شخصیت‌پردازیِ این نویسنده‌ی توانا، به حدی است که او را پدر ادبیات مدرن لقب داده‌اند. داستان کتاب پیرمرد و دریا، روایت زندگی صیادی است که روزگاری پهنه‌ی دریا، قلمروی تحت حکومت او و ماهیان، هدیه‌هایی محکوم به گرفتاری در تور او بودند، اما اکنون به پیری رسیده و درمانده شده است. این پیرمرد در آرزوی بزرگ‌ترین صیدش راهی دریا می‌شود و آن را هم می‌یابد، ولی توانی برای به ساحل بردنش ندارد. همینگوی به شیوه‌ای استادانه، شکوه قلمروی دریا را با اوج و فرود زندگی صیاد درهم می‌آمیزد و زندگینامه‌ای سرشار از اندوه و البته پند و نصیحتِ غیرمستقیم برای مخاطب می‌آفریند.

کتاب «صدسال تنهایی» از گابریل گارسیا مارکز

نام کتاب مشهور صدسال تنهایی با نام گابریل گارسیا مارکز گره خورده است؛ به نحوی که این اثر هم جایزه‌ی نوبل ادبیات سال 1982 را برای مارکز به ارمغان آورد و هم شهرتی کم‌نظیر در سراسر جهان. کتاب صدسال تنهایی یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های دو قرن اخیر است که بارها به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه شده و مورد استقبال گسترده قرار گرفته است؛ موضوعی که جایگاه این کتاب را در میان شاهکارهای ادبی جهان آشکار می‌کند. البته باید توجه کنید که شیوه‌ی نام‌گذاری و تشابه اسامی کتاب و هم‌چنین سبک رئالیسم جادویی مارکز، سبب شده که مخاطب ناآشنا با مطالعه در خواندن آن کمی دچار دشواری گردد؛ بنابراین بهتر است زمانی به سراغ مطالعه‌ی آن بروید که کتاب خواندن به عادت شما تبدیل شده باشد. صدسال تنهایی روایت جذاب زندگی و سرگذشت شش نسل از یک خانواده در دهکده‌ای به نام «ماکوندو» است که مارکز در خلال داستان خود به زیبایی موضوعات مختلفی مانند فقر، عشق، جنگ و پیری را پرورانده است. برای دانلود نسخه‌ الکترونیک صدسال تنهایی اینجا کلیک کنید.

کتاب «برادران کارامازوف» از فئودور داستایفسکی

داستایفسکی به چنان اوجی در نویسندگی رسیده بود که انتخاب کتابی به عنوان بهترین اثر او را دشوار می‌کند؛ زیرا که اغلب کتاب‌های او مانند جنایت و مکافات یا ابله یا قمارباز در شمار شاهکارهای ادبی عصر خود تاکنون شناخته می‌شوند. با این حال کتاب برادران کارامازوف دربردارنده‌ی خصوصیاتی ویژه است که بر مبنای آن‌ها بسیاری از منتقدان این کتاب را بهترین اثر داستایفسکی دانسته‌اند. داستان کلی کتاب برادران کارامازوف، توصیف خانواده‌ای عجیب و شرح روابط و اتفاقات میان پدری فاسدالاخلاق با چهار پسر خود است. این رمان را در زمره‌ی رمان‌های فلسفی طبقه‌بندی می‌کنند که در ضمن داستان، در حوزه‌ی الهیات و وجود خدا، اختیار و اخلاقیات نیز ورود کرده است و از زمان انتشار، تحسین بسیاری از اندیشمندان و دانشمندان بزرگ، از جمله اینشتین، فروید، هایدگر و ویتگنشتاین را برگزیده است. بنابراین بی‌راه و بی‌علت نیست که در تمام رتبه‌بندی‌ها، این کتاب را یکی از شاهکارهای ادبیات کلاسیک جهان معرفی می‌کنند.

کتاب «جنگ و صلح» از لئو تولستوی

[6 کتاب که برای ایجاد تغییر در زندگی می‌توان خواندن آنها را شروع کرد]

لئو تولستوی نویسنده‌ی بزرگ روسی است که نام او همواره در فهرست برترین نوابع نویسندگی جهان و مشهورترین نویسندگان تاریخ می‌درخشد. در میان آثار به‌جامانده از این نویسنده‌ی مشهور، کتاب جنگ و صلح او جایگاهی ویژه دارد. این کتاب ویژگی‌ها و خصوصیات بی‌نظیری دارد که به حق آن را به عنوان یکی از شاهکارهای ادبی کل تاریخ و به نوعی شناسنامه‌ی رمان‌نویسی روسیه معرفی می‌کنند. تولستوی در جنگ و صلح، حدود 580 شخصیت مستقل را با نهایت جزئیات و استادانه می‌پروراند؛ به نحوی که هرگز دچار تکرار و حشو نمی‌شوند. این رمان زندگی اجتماعی و سرگذشت پنج خانواده‌ی اشرافی روس را در دوران جنگ‌های میان روسیه و فرانسه روایت می‌کند و دربرگیرنده‌ی نکاتی تاریخی است که حتی آن را به یکی از منابع مهم تحقیق در تاریخ اجتماعی سیاسی آن عصر روسیه بدل کرده است. جنگ و صلح رمانی حجیم و طولانی، و مناسب‌ترین انتخاب برای اشخاصی است که علاقه دارند مدتی با یک کتاب زندگی کنند و مطالعه، نوعی عادت روزانه‌ی آن‌ها شود. تهیه‌ی نسخه‌ی صوتی کتاب جنگ و صلح تولستوی از سایت‌های اینترنتی قانونی و اختصاص دادن تنها چند دقیقه از روز برای شنیدن آن، تجربه‌ای طولانی‌مدت و فراموش‌نشدنی خواهد بود.

کتاب «خوشه‌های خشم» از جان اشتاین‌بک

خوشه‌های خشم یکی از مشهورترین رمان‌های تاریخ ادبیات آمریکا و جزء چهل اثر کلاسیک سده‌ی بیستم و برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر و در فهرست صد رمان برتر انگلیسی‌زبان از سال 1923 تا 2005 به انتخاب مجله‌ی تایم است؛ عناوینی که به روشنی جایگاه مهم این رمان و ارزشمندی آن را آشکار می‌کنند. جان اشتاین‌بک، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات و نویسنده‌ی چیره‌دست این کتاب، سفر طولانی یک خانواده‌ی تنگ‌دست آمریکایی به امید یک زندگی بهتر، از ایالت اوکلاهما به کاریفرنیا را به زیبایی تصویر می‌کند و در داستان خود به بهترین شکل ممکن، مخاطب را به سمت بیزاری از بی‌عدالتی اجتماعی سوق می‌دهد. کتاب خوشه‌های خشم در واقع برای وجدان‌های بیداری نوشته شده است که باید از حقیقت‌ها و مشکلات گریبان‌گیر مردم آمریکا در آن دوران مطلع شوند و در راستای نیل به این هدف نیز آغازگر بسیاری از جنبش‌های اجتماعی در سراسر آمریکا شد.

نتیجه‌گیری

همانطور که در این مطلب می‌خوانید، اثری که مطالعه‌ی یک کتاب بر تفکر و سبک زندگی آدمی می‌گذارد به مراتب اصولی‌تر، دیرپاتر و پایدارتر از روش‌های دیگر فرهنگ‌سازی و تغییر شیوه‌ی زندگی انسان است. بنابراین اگر به دنبال تغییر سبک زندگی و تکامل فکری خود هستید، عادت به مطالعه را به طور جدی در زندگی خود دنبال کنید و نیز کتاب‌هایی را برگزینید که بیشترین آموزه‌ها را به مخاطب خود هدیه می‌کنند.

منبع : فرارو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه