ارسال به دیگران پرینت

عوامل پنهانی که می‌توانند شما را عصبی کنند

آیا هنگامی که کسی در ترافیک راه شما را قطع می‌کند، خشمگین می‌شوید و از سر شما دود بلند می‌شود؟ آیا فشارخون شما هنگامی که کودک شما حاضر به همکاری نیست، مانند راکتی به فضا می‌رود؟ خشم یک احساس طبیعی و حتی سالم است؛ اما مهم است که با آن برخورد مثبت داشته باشیم.

عوامل پنهانی که می‌توانند شما را عصبی کنند

خشم کنترل‌نشده می‌تواند بر سلامت و روابط شما تأثیر بگذارد. ایزابل کلارک، روان‌شناس بالینی و متخصص مدیریت خشم، می‌گوید: «شما می‌توانید خشم خود را کنترل کنید و این شما هستید که مسئولیت انجام این کار را دارید.»

 

عوامل پنهانی که می‌توانند شما را عصبی کنند

 

سکته مغزی

مدیریت خلق‌وخوی شما پس از سکته مغزی ممکن است سخت شود، به‌خصوص اگر آسیب به بخشی از مغز وارد شده باشد که وظیفه تعدیل احساسات شما را دارد. این نوع احساس همراه با ناامیدی، اضطراب، غم و ناراحتی است.

بیماری آلزایمر

تغییرات ذهنی و شخصیت می‌تواند یک نشانه اولیه از این بیماری باشد. اغلب این تغییرات به شکل کج‌خلقی یا زودرنجی ظاهر می‌شوند، به‌ویژه هنگامی که شما خارج از منطقه آرامش خود هستید، باید به این نکات توجه کنید.

اوتیسم

هنگامی که مبتلا به اوتیسم هستید، مدیریت تغییرات غیرمتعارف سخت‌تر انجام می‌شود. اختلال ساده در برنامه ممکن است به اندازه کافی دشوار باشد. پرخاشگری، واکنش بیش از حد به صدای بلند و حتی صدمه زدن به خود، همه می‌توانند نشانه‌های اوتیسم باشند.

افسردگی

آیا احساسات شما درباره همه کس و همه چیز تحریک شده است؟ مضطرب و بی‌قرار هستید و دلیل آن را نمی‌دانید؟ افسردگی اغلب همراه با خشم است که می‌تواند شما را بی‌دلیل ناامید کند یا برای انفجار عصبی مستعد کند.

بیماری‌های قندی (دیابتی‌ها)

شیب تغییرات بزرگ در قند خون می‌تواند تغییر زیادی در رفتار شما ایجاد کند. ممکن است عصبانی، گریان یا گیج شوید. اگر مدتی دچار دیابت هستید، ممکن است علائم خفیف قند خون پایین نداشته باشید. به این علائم جدی‌تر توجه کنید.

صرع

این بیماری نادر است، اما نوع خاصی از تشنج‌های صرعی که تشنج طبیعی جزئی است (اگر شما مبتلا به این بیماری هستید در زمان هوشیاری فقط روی یک طرف مغز شما تأثیر می‌گذارد)، می‌تواند احساسات شما را آشفته کند و باعث خشم و غضب شود.

از کار افتادگی کبد

هنگامی که کبد قادر به فیلتر کردن سموم از بدن آن‌طور که باید، نیست، سموم ممکن است تجمع کند و بر مغز تأثیر بگذارد. این مسئله می‌تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند که ممکن است شامل تغییرات خلقی و شخصیتی و تحریک‌پذیری شود.

اختلال ناخوشی پیش از عادت ماهانه (PMDD)

تحریک‌پذیری و خشم قبل از عادت ماهانه (PMS) طبیعی است اما اگر خود را در حالت ناخوشایند خارج از کنترل احساس می‌کنید و نوسانات شدید خلقی 1 تا 2 هفته قبل از دوره خود پیدا می‌کنید، می‌توانید در معرض شرایط شدیدتری مانند اختلال افسردگی قبل از عادت ماهانه (PMDD) باشید.

یائسگی

خشم احتمالاً در طول ماه‌ها و سال‌های پیش از یائسگی اتفاق می‌افتد تا زمانی که به‌طور کامل به دوره منوپوز خود برسید. تغییرات در هورمون‌های شما به عنوان فردی که بدنش به سمت قطع دوره ماهانه می‌رود باعث بسیاری از علائم، از جمله تغییرات خلقی می‌شود.

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید می‌تواند باعث عصبانیت، بی‌قرار بودن، اضطراب و تحریک‌پذیری شود؛ اما احتمالاً علائم دیگری مانند تغییرات وزن یا مسائل روده هم دارید.

بیماری ویلسون

این یک اختلال ژنتیکی است که باعث می‌شود بدن مس جذب نکند. این روند آثار جدی دارد، از جمله تغییرات ذهنی. بیماری ویلسون بر خلق ‌و خو، شخصیت و رفتار شما و در کل تمام تغییراتی که باعث این موارد می‌شود، تأثیر می‌گذارد.

درمان دارویی

اگر دارویی به نام «استاتین» را برای کاهش کلسترول خود مصرف می‌کنید، مهم است بدانید این دارو می‌تواند مشکل روان‌پزشکی یا به احتمال بیشتر تغییر در رفتار ایجاد کند. این داروها می‌توانند در برخی افراد موجب بروز رفتارهای تهاجمی، عصبی و خشونت‌آمیز شوند.

چگونه متوجه شویم یک مشکل عصبی داریم؟

خشم احساس عادی است اما اگر متوجه شده‌اید که اغلب از کوره در می‌روید یا حس می‌کنید احساساتتان زودتر از آنچه به صورت طبیعی افراد را عصبی می‌کند، متلاطم می‌شود و بر زندگی روزمره‌تان تأثیر می‌گذارد، وقت آن است که به طور جدی به این موضوع توجه کنید. اگر خشم شما اغلب شدید باشد یا به مدت طولانی مجبور باشید آن را کنترل کنید یا عصبانیت باعث شود به دیگران صدمات جسمی بزنید یا دشنام بدهید، باید به طور جدی به حل مشکل بپردازید.

 

راه‌های کاهش خشم

حتی اگر دلیلی پزشکی برای خشم خود داشته باشید، هنوز هم می‌توانید آن را کنترل کنید. ورزش، تنفس عمیق، تجسم و آرامش عضلات می‌تواند به بدنتان کمک کند. همچنین می‌توانید برای جلوگیری از عوامل خشم خود روش‌هایی برای تنظیم تفکرتان در جهت ایجاد واکنش‌های مختلف یاد بگیرید. پزشکتان می‌تواند برای شروع به شما کمک کند.

 

منبع : سلامت
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه