ارسال به دیگران پرینت

وزیر بهداشت خبر داد

به سمت مهار کرونا در حرکت هستیم

آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت از ابتلای ۲ هزار و ۲۹۴ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا در بازه زمانی ۲۴ ساعته حکایت دارد و این در حالی است که وزیر بهداشت می‌گوید «از مرحله کنترل کرونا عبور کرده و به سمت مهار آن در اکثر نقاط کشور حرکت می‌کنیم.» سعید نمکی این خبر را در جلسه عصر یکشنبه هیات دولت اعلام کرد. علی ربیعی نیز در نشست خبری دیروز خود اعلام کرد که تعداد مناطق سفید کشور به ۲۸۰ شهرستان افزایش پیدا کرده است و در روند بهبودی و در زمینه درمان بیماران مبتلا به کرونا پس از چین و سوئیس در رتبه سوم جهانی قرار داریم.

به سمت مهار کرونا در حرکت هستیم

 آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت از ابتلای ۲ هزار و ۲۹۴ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا در بازه زمانی ۲۴ ساعته حکایت دارد و این در حالی است که وزیر بهداشت می‌گوید «از مرحله کنترل کرونا عبور کرده و به سمت مهار آن در اکثر نقاط کشور حرکت می‌کنیم.» سعید نمکی این خبر را در جلسه عصر یکشنبه هیات دولت اعلام کرد. علی ربیعی نیز در نشست خبری دیروز خود اعلام کرد که تعداد مناطق سفید کشور به ۲۸۰ شهرستان افزایش پیدا کرده است و در روند بهبودی و در زمینه درمان بیماران مبتلا به کرونا پس از چین و سوئیس در رتبه سوم جهانی قرار داریم.

بنابر آخرین آمار رسمی که روز گذشته از سوی وزارت بهداشت اعلام شد، با شناسایی ۲هزار و ۲۹۴ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا در بازه زمانی روز یکشنبه تا دوشنبه، تعداد کل مبتلایان به این بیماری در ایران به ۱۲۲ هزار و ۴۹۲ نفر رسید. البته کیانوش جهانپور سخنگوی این وزارتخانه توضیح داد که از میان ۲ هزار و ۲۹۴ مورد ابتلای جدید، ۵۳۴ مورد بستری شدند و هزار و ۷۶۰ مورد، سرپایی و از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. در این میان، همچنان استان خوزستان حدود ۲۵ درصد موارد تشخیصی را به خود اختصاص داده است؛ موضوعی که موید گزارش‌های پیشین این وزارتخانه مبنی بر قرار داشتن این استان در پیک دوم است. البته مقامات وزارت بهداشت می‌گویند شرایط در این استان با اعمال محدودیت‌های جدی، تحت کنترل در آمده است.

آمار مرگ از مرز ۷ هزار نفر گذشت

از سوی دیگر، با فوت ۶۹ نفر در بازه زمانی یاد شده، تعداد جان‌باختگان کرونا در ایران از مرز ۷ هراز نفر فراتر رفت و تا امروز، ۷ هزار و ۵۷ نفر در اثر ابتلا به این بیماری در کشور جان خود را از دست داده‌اند. بنابر گزارش سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، تاکنون ۹۵ هزار و ۶۶۱ نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. همچنین ۲ هزار و ۷۱۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

هشدار به چند استان

با این همه، چند استان با رسیدن به پیک دوم در مرز هشدار قرار گرفته‌اند. بر اساس اظهارات سخنگوی وزارت بهداشت، استان‌های لرستان، خراسان شمالی، جنوب استان کرمان، جنوب استان سیستان و بلوچستان و کرمانشاه نیز در وضعیت هشدار قرار دارند. علی ربیعی سخنگوی دولت هم دیروز از وجود نگرانی درباره یکی از روستاهای سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: در استان سیستان و بلوچستان در مورد یک روستا نگرانی داریم و روی آن متمرکز شده‌ایم و یک غربالگری عمومی انجام داده‌ایم و در حال اجرای کنترل بهداشتی هستیم تا شیوع مجدد نداشته باشیم و امیدواریم دراین مناطق به شرایط قبل برگردیم.

کاهش ورودی به بیمارستان‌ها

با این حال، مقامات وزارت بهداشت از کاهش ورودی بیمارستان‌ها خبر می‌دهند؛ موضوعی که در آخرین گزارش این وزارتخانه نیز به آن اشاره شده بود و از میان ۲هزار و ۲۹۴ مورد ابتلای جدید، ۵۳۴ مورد بستری شدند. علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت هم روز گذشته در جلسه شورای مدیران این وزارتخانه ضمن اعلام کاهش چشمگیر ورودی بیماران به بیمارستان‌ها، گفت که این موضوع،‌ نتیجه مستقیم غربالگری کرونا بوده است.

هشدار دولت درباره سفر

البته گرچه وزارت بهداشت روند کاهشی در ورودی بیمارستان‌ها را تایید می‌کند اما، تاکیدها همچنان بر پرهیز از سفر در تعطیلات پیش رو است. علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری دیروز خود با اشاره به نزدیکی تعطیلات عید فطر ضمن هشدار درباره سفرهای غیرضرور گفت: تصمیم دولت درباره کرونا همچنان توصیه به درخانه ماندن است. ربیعی با بیان اینکه کماکان مردم باید به شعار «در خانه بمانید» پایبند باشند، تاکید کرد: دولت نه تنها مشوقی برای سفر در این روزها آماده نکرده بلکه توصیه می‌کند حتما مردم به جز در موارد ضروری، برای سفر اقدام نکنند. سخنگوی دولت تاکید کرد که هنوز سفر به مصلحت نیست.

پیش از این نیز ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت در این باره هشدار داد و در یک نشست خبری ویدئو کنفرانسی، از مردم خواست سفرها را به حداقل برسانند و غیر از ضرورت، به سفر نروند. حریرچی با تاکید بر اینکه خطر شیوع کرونا با سفر در این تعطیلات طولانی وجود دارد، اعلام کرد: فعل سفر در انتقال ویروس تاثیرگذار است و می‌تواند موجب شیوع ویروس شود. او البته این هشدارها را محدود به چندماه ندانست و تاکید کرد که «باید در ۱۸ تا ۲۴ ماه آینده بسیاری از رفتارهایمان را تغییر دهیم، از جمله رفت‌و‌آمد‌های خانوادگی، سفر و ملاقات‌ها باید کم شود. ما باید طی ۱۸ تا ۲۴ ماه آینده همه تلاشمان را بکنیم که هرچیزی را که جنبه اقتصادی دارد و معیشت مردم را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد به حداکثر برسانیم و هر چیزی را که اثرات اقتصادی ندارد، ولی منجر به شیوع بیشتر ویروس کرونا است به حداقل برسانیم.»

عدم تایید گندزدایی شهرها

از سوی دیگر دیروز یکی از معاونان وزیر بهداشت اعلام کرد گندزدایی شهرها، آسفالت خیابان، در و دیوار مورد تایید نیست. فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: در مکان‌هایی مانند ایستگاه‌های اتوبوس‌ و مترو ضدعفونی صندلی، نیمکت، سطوح داخلی و میله‌ها لازم است اما روی آسفالت و در و دیوار نیازی به ضدعفونی کردن ندارند، زیرا پخش مواد شیمیایی در فضا و استنشاق آن، سلامت افراد را به خطر می‌اندازد. او درباره تاثیر ضدعفونی کردن سطوح در معابر شهری، این کار را بی‌تاثیر خواند و توضیح داد: طبیعت انتقال این بیماری از طریق سطوح است بنابراین باید سطوح را گندزدایی کنیم. سازمان جهانی بهداشت در تمام اطلاعیه‌هایش تاکید کرده است که سطوح با چه موادی ضدعفونی شود. فرهادی افزود: گندزدایی شهرها، آسفالت خیابان، در و دیوار مورد تایید نیست و ما هم در پروتکل‌هایمان به این موارد اشاره کرده‌ایم.

او در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه ضدعفونی کردن معابر به محیط زیست آسیب می‌زند، گفت: آسیبی که بر اثر ضدعفونی کردن معابر به محیط زیست وارد می‌شود، بستگی به نوع ماده ضدعفونی‌کننده دارد. اگر این مواد ضدعفونی‌کننده الکل باشد به سرعت تجزیه می‌شود، اگر مشتقات کلر باشد در محیط به سرعت تجزیه می‌شود اما موجب تخریب فضای سبز، دستگاه الکترونیک بانک‌ها و... خواهد شد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه