ارسال به دیگران پرینت

رستوران‌ها از اول خرداد بازگشایی میشوند

طبق آمار وزارت بهداشت، استان خوزستان همچنان در وضعیت قرمز شیوع کرونا بسر می‌برد و موج دوم کرونا این استان را در شرایط تعطیلی قرار داده است. طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت و درمان، از روز سه‌شنبه (23 اردیبهشت) تا چهارشنبه (24 اردیبهشت) 1958 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد و مجموع مبتلایان به 112‌هزار و 725 نفر رسید. در این مدت 50 نیز جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان باختگان به 6783 نفر رسید است. همچنین بنا بر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت تاکنون 89428 نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و 2735 نفر از بیماران مبتلایان در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. کیانوش جهانپور این را هم گفت که به‌رغم روند نزولی بیماری و کاهش میزان فوت ناشی از کرونا، اما اوضاع در استان‌های خوزستان و تهران متفاوت است. خوزستان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد و رفع این مشکل نیازمند همکاری بیشتر مردم است. البته به غیراز خوزستان، استان کرمانشاه نیز در وضعیت خوبی قرار ندارد و چند روز پیش استاندار کرمانشاه از آغاز موج سوم‌ کرونا در این استان خبر داد. با این حال احمد صفری، نماینده کرمانشاه در مجلس گفت: احتمال طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و تعطیلی مغازه‌ها با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در کرمانشاه وجود دارد. وی همچنین گفت: «بسیاری از مردم در زمان قرنطینه به‌دلیل نیاز مالی در سطح شهر حضور داشتند، چراکه مرگ تدریجی ناشی از فقر و تنگدستی بسیار سخت‌تر از کرونا است، از طرفی دولت هم هیچ‌برنامه‌‌ای برای حمایت از این اقشار کم درآمد نداشت.»

 رستوران‌ها از اول خرداد بازگشایی میشوند

حمله کرونا به 66 ساله‌ها

طبق گزارشی که از سوی وزارت بهداشت منتشر شده است در هفته گذشته میانگین سنی موارد فوت ناشی از کروناویروس جدید 1/66 سال بوده است. همچنین 9/56‌درصد فوتی‌ها را مردان و 1/43‌درصد را زنان تشکیل داده‌اند. 9/37‌درصد جان‌باختگان نیز دارای حداقل یک بیماری زمینه‌ای بوده‌اند. اطلاعات این نمودار بر اساس موارد بستری در بیمارستان بوده و تعداد بیماران. همچنین بنا بر اعلام گزارش اپیدمیولوژی کروناویروس جدید در روز 23 اردیبهشت که از سوی وزارت بهداشت منتشر شده است، در 72 ساعت پیش از انتشار این گزارش 8/51‌درصد مبتلایان به کووید19 را آقایان و 3/48‌درصد را زنان تشکیل می‌دادند. همچنین 2/30‌درصد موارد ابتلا دارای حداقل یک بیماری زمینه‌ای بوده‌اند. از میان موارد ابتلا نیز 4/12‌درصد مبتلایان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و 8/17‌درصد آنها نیز دارای موارد شدید بیماری بوده‌اند. میانگین سنی مبتلایان نیز 3/53 سال بوده است. به‌طور کلی در جهان کشورهای آمریکا، اسپانیا، روسیه، انگلستان و ایتالیا رتبه‌های اول تا پنجم ابتلا به بیماری کووید19 را به خود اختصاص می‌دهند.

3 پیشنهاد برای نماز عید فطر

از سوی دیگر این روزها، اخبار مربوط به ویروس کووید-19 در کشور تحت الشعاع نحوه و چگونگی اجرای مراسم شب‌های قدر، راهپیمایی روز قدس، بازگشایی حرم‌ها و آستان‌های مقدس، کنکور و نحوه اجرای آن است، که همه تصمیم‌گیری‌ها به ستاد مقابله با کرونا سپرده شده است. رحمانی فضلی، وزیر بهداشت می‌گوید که در هرکدام از این موارد بحث‌های مفصلی صورت گرفت و راه‌ها و روش‌های مختلفی مطرح شد. این راهکارها را به ستاد ملی ارائه می‌دهیم چون ستاد باید تصمیم بگیرد؛ ما فقط تصمیم‌سازی می‌کنیم. وی همچنین به ارائه پیشنهاداتی برای برگزاری نماز عید فطر نیز اشاره می‌کند: «نخست اینکه فقط در شهرهای سفید و در فضای باز و با رعایت کامل پروتکل‌ها نماز برپا شود. پیشنهاد دوم اینکه در شهرهای سفید و شهرهای زرد که بیش از 400 شهر را شامل می‌شود، باهمین شرایط نماز را برگزار کنیم. سوم برگزاری در کل کشور با رعایت شرایط پروتکلی و در همه مساجد و فضای باز بود.» با این حال وزیر بهداشت نیز تمایل خود را برای بازگشایی تدریجی مشاغل و رستوران‌ها از خرداد نشان داد. سعید نمکی با بیان اینکه همکارانی را به سطح شهر و استان‌ها فرستادم تا این موضوع را بررسی کرده و گزارش دهند، افزود: خوشبختانه گزارشات ارسال شده نشان داد که جز موردی که آن هم در یکی از شهرستان‌ها که چایی را در میزی در بیرون از مسجد قرار داده بودند و مردم از آن استفاده می‌کردند که این موضوع قدغن بود و قرار نبود که پذیرایی داشته باشیم، بقیه در حداکثر رعایت اصول، این مراسم را با عظمت برگزار و دلمان را گرم‌تر کردند.

منبع : آرمان ملی
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه