ارسال به دیگران پرینت

آموزش و پرورش: هزینه اینترنت برای دانش‌آموزان باید رایگان شود

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش گفت: رایگان شدن هزینه اینترنت برای استفاده دانش‌آموزان از نرم افزار شاد مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا را دارد و باید انجام شود.

آموزش و پرورش: هزینه اینترنت برای دانش‌آموزان باید رایگان شود

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش گفت: رایگان شدن هزینه اینترنت برای استفاده دانش‌آموزان از نرم افزار شاد مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا را دارد و باید انجام شود.

«مهدی شرفی» سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره مشکلات پیش آمده برای دانش‌آموزان و معلمان در اپلیکیشن شاد گفت: یک نسخه آپدیت شده از نرم‌افزار شاد ارائه خواهد شد که با آپدیت کردن نسخه قبلی ایراداتی که از پیش وجود داشته تا حدی برطرف می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که حجم فایل‌ها و برنامه‌هایی که در این اپلیکشین شاد ارسال می‌شود، بسیار بالاست و تمام حافظه تبلت و گوشی دانش‌آموزان و معلمان را اشغال می‌کند، برای رفع این مشکل چه راهکاری در نظر گرفته شده است؟ گفت: ما روی اپلیکیشن شاد یک امکان فشرده‌سازی گذاشته‌ایم که فایل‌ها را فشرده و سپس ارسال کند. علاوه بر این باید به معلمان ‌آموزش داده شود که فیلم‌های تولیدی باید با حجم کم گرفته و ارسال شود.

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: معمولا معلمان با گوشی همراه خود فیلم گرفته و از ابزارهای فشرده‌سازی استفاده نمی‌کنند، به همین دلیل چنین مشکلی به وجود می‌آید. ما برای حل این مشکلات روی آپدیت جدید این ویژگی را گذاشته‌ایم که هم زمان با آپلود کردن، ‌فایل‌ها فشرده‌سازی هم می‌شوند.

شرفی در واکنش به اینکه مشکلات ناشی از نرم افزار شاد باعث شده بعضا برخی معلمان در این گروه پیام بدهند و به دانش آموزان بگویند که به پیام رسان واتس آپ برای ادامه آموزش‌ها مراجعه کنند، چرا این نرم‌افزار هنوز نتوانسته نیازهای اولیه دانش آموزان و معلمان را برآورد کند؟ گفت:‌ ما چنین چیزی را مشاهده نکردیم، اما شنیده‌ایم. طی روزهای آینده دو ابزار در اپلیکشین شاد ایجاد خواهد شد، یکی از این ابزارها مربوط به حضور و غیاب است و یک ابزار دیگر هم پخش آنلاین یا لایو است. اگر ابزار لایو در این برنامه لحاظ شود، دانش‌آموزان در همین برنامه می‌مانند و در جای دیگری نمی‌روند.

وی در واکنش به اینکه امکان حضور و غیاب قبلا هم بوده و معلمان پیش‌تر هم در این فضا حضور و غیاب را چک می‌کردند، گفت: خیر، پیش از این معلم با چک کردن آنلاین بودن دانش‌آموز متوجه حضور او در کلاس می‌شد، اما این ابزار جدید قابلیتی است که خودش حضور دانش آموزان را اعلام می‌کند.

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش در پاسخ به این سوال که برخی از خانواده‌ها توان خرید بسته‌های اینترنتی را ندارند و عملا بخشی از دانش‌آموزان نمی‌توانند از نرم‌افزار شاد استفاده کنند، سرانجام رایگان شدن اینترنت اپلیکیشین شاد به کجا رسید؟ گفت: ما همچنان پیگیر رایگان شدن اینترنت هستیم. وزیر آموزش و پرورش نیز برای این کار به رییس جمهور و به آقای آذری جهرمی نامه ارسال کردند و امیدواریم این کار هم انجام شود. ما با جدیت پیگیر رایگان شدن اینترنت دانش آموزی هستیم تا سریعتر کار انجام شود. رایگان شدن هزینه اینترنت جهت استفاده از نرم افزار شاد هم مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا را دارد و باید انجام شود.

شرفی به وضعیت زیر ساخت‌های موجود برای پیاده‌سازی اپلیکیشین شاد در کشور اشاره کرد و گفت: زیرساخت استفاد از ابزارها در کشور ما فراهم بوده، زیرا پیش از اپلیکیشن شاد هم بعضا از اپلیکیشن‌های خارجی استفاده می‌شد. البته زیرساخت‌ها بعضا مشکلاتی داشته است و بیشتر در زمینه سرورها بوده است. از این رو ما در وهله اول درخواست کردیم که یک دیتا سنتر خاص و یک پهنای باند اختصاصی برای کل سامانه شاد ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه اکنون مشکلاتی که در اوایل داشتیم تا حدود زیادی مرتفع شده و هر مشکلی که در سیستم بوده پیگیری شده است. تاکنون حدود 12 میلیون نفر شاد را نصب کردند و حدود 700 میلیون فایل فقط با حجم‌های مختلف در آن جا به جا به شده است. به نظر من تولید این برنامه از نظر شبکه‌ای محدودیت‌ نداشته و تنها در زمینه سرور‌ها برای دخیره‌سازی و پرداز مساله اصلی بود که ما آن را برای این نرم افزار به شکل اختصاصی تهیه کردیم.

شرفی در پاسخ به این سوال که با توجه با اینکه وزارت بهداشت اعلام کرده موج دوم کرونا در پاییز اتفاق خواهد افتاد، آیا این نرم‌افزار تا آن زمان به مرحله‌ای خواهد رسید که دانش‌آموزان و معلمان مشکلی نداشته باشند؟ گفت: بله، قطعا این کار انجام می‌شود، ما در حال توسعه نرم افزار هستیم و مدام ابزارهایی به این برنامه اضافه می‌شود، حتی ابزارهای آموزش آنلاین یا آزمون ساز را اضافه خواهیم کرد.

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش گفت: مابقی ابزار‌هایی که به آموزش کمک می‌کنند، کم کم در مرحله توسعه به سیستم اضافه می‌شود و در نهایت شاد به برنامه‌ای تبدیل خواهد شد که بتواند به راحتی تعامل دانش‌آموزان را پوشش دهد.

وی پاسخ به این پرسش که موانع و مشکلات موجود برای حل مسائل و ایرادات نرم افزار شاد چیست؟ گفت: یکی از مشکلات ما "زمان" است، همچنین وزارت ارتباطات نیز باید در تامین زیرساخت‌ها بیشتر کمک کند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه