ارسال به دیگران پرینت

تسهیل فرآیند آموزشی

با توجه به شیوع ویروس کرونا و توصیه وزارت بهداشت مبنی بر قرنطینه خانگی و به حداقل رساندن رفت و آمد‌ها جهت حفظ سلامتی افراد، وزارت آموزش و پرورش اقدام به راه اندازی سامانه آموزش مجازی «شاد» کرده است تا دبیران و دانش آموزان بتوانند از طریق کلاس های مجازی با هم ارتباط برقرار کنند.

تسهیل فرآیند آموزشی
 

 

 

با توجه به شیوع ویروس کرونا و توصیه وزارت بهداشت مبنی بر قرنطینه خانگی و به حداقل رساندن رفت و آمد‌ها جهت حفظ سلامتی افراد، وزارت آموزش و پرورش اقدام به راه اندازی سامانه آموزش مجازی «شاد» کرده است تا دبیران و دانش آموزان بتوانند از طریق کلاس های مجازی با هم ارتباط برقرار کنند.

 

رکوردهایی که جامعه فرهنگیان و دانش آموزان در مدت فعالیت شبکه شاد ثبت کردند، عبارتند از:

 

- ۱۷+ میلیون نصب فعال 

 

- بیش از ۱۲۲ هزار مدیر فعال

 

- بیش از ۶۳۰ هزار معلم فعال

 

- تبادل بیش از ۴۸۰ میلیون محتوای درسی

 

- تبادل بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون پیام بین معلمان و دانش آموزان

 

از آغاز فعالیت شبکه آموزشی دانش آموزان یا همان «شاد» بیش از ۳ هفته و افتتاح رسمی آن بالغ بر ۱۰ روز می گذرد. شبکه ای که به گفته مهدی شرفی، رئیس مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، حالا شمار کاربرانش به ۱۷+ میلیون نفر رسیده و یک میلیون و ۷۰۰ هزار کلاس آنلاین در آن برگزار شده است. ارقام قابل توجهی که نشان می دهد اگر این شبکه اجتماعی به درستی از سوی آموزش و پروش مدیریت شود، می تواند فضای جدیدی را‌ برای معلمان و دانش آموزان ایجاد کند.
عمده مشکلات و انتقادات از شاد، به بحث مناطق محروم کشور به دلیل عدم وجود اینترنت مناسب و نداشتن گوشی هوشمند باز می گردد. زیرساخت های مخابراتی نظیر آنتن دهی تلفن همراه، اینترنت و تلفن ثابت در برخی مناطق محروم بسیار ضعیف است، به طوری که براساس آمارها کمتر از پنج درصد مردم استان سیستان وبلوچستان ارتباط کامل مخابراتی، نظیر: اینترنت، تلفن همراه و تلفن ثابت دارند.
شایان ذکر است ایجاد شبکه آموزشی دانش آموزی(شاد) و پیگیری امور آموزشی دانش آموزان در بستر فضای مجازی، صرفا در راستای کاهش نگرانی خانواده ها و دانش‌آموزان عزیز بوده و هیچ گونه اجباری برای حضور دانش آموزان مناطق محروم فاقد دسترسی به اینترنت، تبلت یا گوشی هوشمند، در سامانه شاد وجود نداشته و معلمان می توانند همچنان از دیگر روش های متنوع آموزشی برای اتمام محتوای آموزشی کتاب های درسی و رفع نگرانی های دانش آموزان و خانواده ها استفاده کنند.
البته محسن حاجی میرزایی(وزیر آموزش و پرورش) با انتشاری تصویری از دانش آموزان مناطق محروم در صفحه شخصی توییتر خود، نوشت: در مناطقی که دسترسی به اینترنت یا ابزار استفاده از شبکه شاد وجود ندارد، علاوه بر ارسال بسته های آموزشی و ارتباط تلفنی، معلمان با حفظ فاصله گذاری اجتماعی مشغول رفع اشکال درسی دانش آموزان هستند. وی همچنین در این پیام توییتری از هشتگ «معلم فداکار خسته نباشی» استفاده کرده است.
مهم ترین نکته در بیان این دست از انتقادات، بی توجهی به تلاش آموزش و پرورش است ولی این نهاد تنها متولی این موضوع نمی باشد و وزارت خانه ها و سازمان های دیگر نیز باید همکاری کنند، وزارت آموزش و پرورش مسئول تسهیل در امر آموزش در شرایط کرونایی است تا یادگیری تعطیل نشود.
متولی ضعف در اینترنت و نبود گوشی هوشمند در مناطق محروم وزارت ارتباطات یا وزارت صنعت هستند که بستر مناسب را فراهم‌ نکردند، در واقع فراهم کردن بستر و زیرساخت وظیفه دیرینه وزارت ارتباطات است که باید در این امر تسریع صورت گیرد تا زمینه برای پیشبرد پروژه های این چنینی فراهم باشد، هر چند که آپ در تهیه تبلت برای مناطق محروم تلاش ستودنی را به نمایش می گذارد اما به تلاش دیگر سازمان ها و ارگان های ذی ربط نیاز است.
بنابراین آموزش آنلاین امری ضروری به نظر می رسد و عدم وجود آن تا به امروز در سیستم آموزشی کشور یک علامت سوال بزرگ بدون جواب بوده است که رسیدن به آن در دوران کنونی حتی شایسته تقدیر است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه