ارسال به دیگران پرینت

سقوط ۵۰ درصد نرخ نفتکش‌ها با آغاز کاهش تولید اوپک پلاس

با آغاز توافق کاهش تولید اوپک پلاس، نرخ روزانه اجاره یک نفتکش از عربستان سعودی به چین در عرض یک هفته بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت و به ۱۰۰ هزار دلار رسید.

سقوط ۵۰ درصد نرخ نفتکش‌ها با آغاز کاهش تولید اوپک پلاس

با آغاز توافق کاهش تولید اوپک پلاس، نرخ روزانه اجاره یک نفتکش از عربستان سعودی به چین در عرض یک هفته بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت و به ۱۰۰ هزار دلار رسید.

به گزارش ایسنا، اگرچه مالکان و اپراتورهای نفتکش‌ها  انتظار دارند حجم کمتری نفت از سوی تولیدکنندگان برای کشورهای مصرف کننده حمل کنند اما صنعت حمل نفت انتظار دارد کسب و کارش با تقاضای بالایی که این روزها برای فضای نگهداری نفت وجود دارد تا پایان سال حمایت شود.

نگهداری نفت در نفتکش‌ها  به عنوان مخازن شناور در سراسر جهان به بالاترین رکورد همه زمانها رسیده است و معامله‌گران به دنبال اجاره نفتکش‌های بیشتر برای نگهداری نفت و فروش آن به قیمت بالاتر هستند.

به گفته منابع کشتیرانی، حدود ۱۶۰ میلیون بشکه نفت در اواسط آوریل در مخازن شناور نگهداری شده که نسبت به ابتدای ماه دو برابر رشد داشته است.

مالکان ابرنفتکش‌ها  نخستین برندگان جنگ قیمت نفت عربستان سعودی هستند که در بحبوحه افت شدید تقاضا باعث تشدید اشباع عرضه در بازار جهانی شد. شرکت آرامکوی سعودی برای سرازیر کردن نفت خود به بازار به اجاره نفتکش‌ها  پرداخته بود و همزمان معامله‌گران به دنبال اجاره نفتکش‌ها  برای نگهداری نفت بودند و در نتیجه نرخ کرایه نفتکش‌ها  به شکل سرسام آوری صعود کرده بود.

طبق اعلام لویدز لیست، توافق  اوپک پلاس برای کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز در ماه‌های مه و ژوئن و سپس تسهیل این محدودیت به ۷.۷ میلیون بشکه در روز تا دسامبر سال ۲۰۲۰، تقاضا برای حمل نفت را تا پایان امسال کمتر خواهد کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، تحلیلگران می‌گویند جست و جوی دیوانه وار برای فضایی برای نگهداری نفت در حال حاضر از نرخ کرایه نفتکش‌ها  حمایت می‌کند اما دورنمای تقاضا برای نفتکش از نیمه دوم امسال تا سال ۲۰۲۲ به دلیل عرضه کمتر نفت و سیکل برداشت از ذخایر نفت، به میزان قابل توجهی وخامت پیدا خواهد کرد.

آخرین باری که نرخ کرایه نفتکش‌ها به شدت افزایش پیدا کرد سپتامبر گذشته بود که آمریکا یک شرکت کشتیرانی چینی را به اتهام نقض تحریمهای این کشور هدف تحریم قرار داد. اما در ژانویه امسال دولت آمریکا بخشی از این تحریمها را حذف کرد و این اقدام به همراه افت تقاضا که ناشی از شیوع ویروس کرونا بود باعث شد نرخ کرایه نفتکش‌ها در اوایل فوریه به پایین‌ترین حد چند ماه گذشته نزول کند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه