ارسال به دیگران پرینت

آمریکا ۹۰ درصد مجوز خرید تجهیزات پزشکی ایران را رد کرده است

ستون نویس گلوبال ریسرچ، ادعای دولت ترامپ را مبنی بر عدم تاثیر تحریم ها بر توانایی ایران در مقابله با ویروس کرونا، دروغ دانست و گفت گزارش ها نشان می دهد بیش از ۹۰ درصد درخواست مجوز واردات دارویی و پزشکی ایران از سوی آمریکا رد شده است.

آمریکا ۹۰ درصد مجوز خرید تجهیزات پزشکی ایران را رد کرده است

ستون نویس گلوبال ریسرچ، ادعای دولت ترامپ را مبنی بر عدم تاثیر تحریم‌ها بر توانایی ایران در مقابله با ویروس کرونا، دروغ دانست و گفت گزارش‌ها نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد درخواست مجوز واردات دارویی و پزشکی ایران از سوی آمریکا رد شده است.

"ریک استرلینگ" ستون نویس تارنمای "گلوبال ریسرچ" روز دوشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: تردیدی در این واقعیت وجود ندارد که تحریم‌های ایران، توانایی ایران را برای وارد کردن تجهیزات و مواد پزشکی محدود کرده است. وی ادامه داد: بر اساس گزارش‌ها، ۹۰ درصد درخواست صدور مجوز برای وارد کردن تجهیزات پزشکی از سوی اوفک (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا) رد شده است.

وی توضیح داد: این درخواست‌ها شامل قطعات برای دستگاه‌هایی است که در ایالات متحده و اروپا تولید شده است. اینها در لیست تحریم‌هاست و نمی‌توان به ایران صادر کرد. برای همین خیلی از دستگاه‌ها دچار مشکل شده‌اند و کار نمی‌کنند.

این روزنامه نگار آمریکایی ادامه داد: صنایع عمده تولید دارو در ایران هستند که دستگاه‌ها و تجهیزاتشان نیازمند قطعه است یا اینکه مواد اولیه تولیدی را باید از اروپا و آمریکا وارد کنند. همه این موارد دچار مشکل واردات شده است. این ادعا که تحریم‌ها تاثیری بر وضع دارو و درمان ایران ندارد، کاملا بی اساس است.

استرلینگ اضافه کرد: ما با جنگ اقتصادی روبرو هستیم که تهدید کننده حق حاکمیت کشورهاست و بر این اساس، نقض‌کننده منشور سازمان ملل است. قلدرمابی ایالات متحده روزبروز علنی‌تر می‌شود. در این بحران ویروس کرونا، به جای همکاری، آمریکا تلاش کرده است از آن برای مداخله و سرنگونی دولت دیگر کشورها بهره‌برداری کند.

خشم پمپئو از اوضاع داخلی آمریکا

ایرنا از این تحلیلگر امور بین الملل پرسید که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا،کشورهای چین، روسیه و ایران را به جنگ روانی و تبلیغاتی علیه آمریکا در جریان بحران کووید-۱۹ متهم کرده است. آیا مدیریت فاجعه‌بار دولت ترامپ و تلفات سنگین کووید- ۱۹ در آمریکا نتیجه جنگ روانی و تبلیغاتی دیگر کشورهاست؟

استرلینگ پاسخ داد: این یک نمونه از اتهام پراکنی‌ها و در واقع نمایش ضعف او اس زیرا مردم در همه جای جهان واقعیت را می‌بینند. می بینند که چین موفق به خروج از بحران شده است. چین ابتدا درک نکرد که عمق خطر در ووهان چقدر است و با چه چیزی روبرو هستند اما زمانی که متوجه شد، آن را به سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد تا بقیه جهان برای رویارویی آماده شوند.

وی گفت: چین، روسیه و کوبا تجهیزاتی چون ماسک، دستکش و همچنین پرستاران و پزشکان را به مناطق بحران زده فرستادند تا به دیگر کشورها کمک کنند. پذیرش این موضوع برای پمپئو سخت است و برای همین می‌گوید موج تبلیغاتی راه انداخته‌اند اما کاری که این کشورها کردند نشان دهنده همبستگی بود و جهان آن را می ستاید.

دردسر بزرگ ترامپ

ستون نویس تارنمای گلوبال ریسرچ با اشاره به موج شدید انتقادها از مدیریت دولت ترامپ در بحران ویروس کرونا گفت: آنها بدشان نمی‌آید که چیزی رخ دهد تا افکار عمومی را از داخل به خارج منتقل کنند. حملات به چین و سازمان جهانی بهداشت نیز در همین راستا صورت می‌گیرد که می‌گویند آنها جهان را در جریان همه‌گیری کوید ۱۹ قرار ندادند.

استرلینگ خاطرنشان کرد: ولی حق کلام این است که در داخل آمریکا ماسک معمولی پیدا نمی‌شود. ترامپ زمانی که فرصت داشت، می‌گفت ویروس کرونا، داستان‌سرایی است. ۲ ماه بعد هیچ آمادگی برای رویارویی با این بلا نداشتند.

وی تصریح کرد: کشوری که بودجه روزانه نظامی آن تقریبا ۳ میلیارد دلار است، ماسک ساده ندارد که پخش کند. حتی نمی‌تواند منابع و زیرساخت‌های خود را برای تولید ماسک و دیگر تجهیزات بسیج کند. این وضعیتی اسفبار است.

این روزنامه‌نگار یادآور شد: می‌توان پیش‌بینی کرد که ترامپ برای انحراف افکار عمومی از این وضعیت دنبال فرصتی برای تنش و درگیری باشد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه