ارسال به دیگران پرینت

تحلیل رسانه های امریکایی درباره چشم انداز کرونا در ایران

از اختلاف نظر دموکرات ها بر سر کاهش تحریم ایران در میانه کرونا تا ابراز شگفتی درباره تصمیم دولت برای رفع محدودیت های مرتبط با شیوع ویروس از جمله مسائل پرداخته شده در رسانه های امریکایی درباره تحولات ایران بوده اند.

تحلیل رسانه های امریکایی درباره چشم انداز کرونا در ایران

روزنو-از اختلاف نظر دموکرات ها بر سر کاهش تحریم ایران در میانه کرونا تا ابراز شگفتی درباره تصمیم دولت برای رفع محدودیت های مرتبط با شیوع ویروس از جمله مسائل پرداخته شده در رسانه های امریکایی درباره تحولات ایران بوده اند.

به گزارش سایت روزنو، آژانس خبری "یونایتد پرس اینترنشنال" با اشاره به وضعیت وخیم شیوع کرونا در ایران می نویسد:"همانند چنگ زدن به کاه و تلاشی بی فایده، ایران از دنیا می خواهد تا امریکا را متقاعد به پایان دادن به کارزار "فشار حداکثری" علیه آن کشور کند تا شاید تهران بتواند با بحران ناشی از کرونا مقابله کند‌. با این حال، واقعیت آن است که چندان اعتمادی به آمار رسمی مبتلایان و فوت شدگان بر اثر ابتلا به کرونا در ایران وجود ندارد.

در میانه تردید درباره صداقت در آمار اعلام شده، این مردم عادی هستند که جان خود را بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست داده اند. وضعیت ایران پیش از شیوع کرونا نیز تعریفی نداشت. ایران در زمینه فرار مغزها رتبه دوم را در جهان دارد و حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار نفر از متخصصان آن کشور سالانه به دلیل وضعیت بد اقتصادی مهاجرت می کنند.

در میان آنان پزشکان زیادی نیز بوده اند. در نتیجه، طبق آمارها ایران یکی از کشورهای با تعداد پایین پزشک در مقایسه با کل جمعیت آن کشور است. طبق استاندارد جهانی باید تقریبا ۵.۳ پزشک بازای هر هزار نفر در دسترس باشند. قطر ۸.۷ پزشک بازای هر هزار نفر دارد در حالی که این رقم در ایران ۱.۶ پزشک است‌.

رتبه ایران در این زمینه هجدهم در میان ۲۴ کشور خاورمیانه است. حتی فلسطین و سوریه که در جنگ به سر می برند نیز از نظر تعداد پزشک در وضعیت بهتری در مقایسه با ایران به سر می برند. این وضعیت شرایط را در روستاهای ایران دشوارتر می سازد. بیش از هفتاد درصد جمعیت ایران زیر خط فقر زندگی می کنند. بیش از ده میلیون ایرانی از بیمه درمانی برخوردار نیستند. مقام های ایران گفته اند که هزینه درمان بیماران مبتلا به کرونا رایگان است در حالی که شواهد چیز دیگری را نشان می می دهند".

روزنامه "واشنگتن پست" اما در مقاله ای درباره کاهش محدودیت های مرتبط با کرونا در ایران با ابراز تعجب از این تصمیم می نویسد:"در سایر کشورها، مقام های مسئول درباره رفع قرنطینه بسیار می اندیشند در ایران اما زودتر از سایر کشورها رفع قرنطینه و رفع محدودیت در حال انجام است.

این در حالی است که سیاستمداران سایر کشورهای جهان با تردید در این باره می اندیشند. دولت ایران اما در زمینه رفع قرنطینه تهاجمی تر و سریع تر از سایر کشورها عمل کرده و قصد دارد زندگی عادی را به شهرها بازگرداند. هنوز مشخص نیست که علیرغم ادامه شیوع کرونا در ایران دولت با چه توجیهی خواستار رفع قرنطینه شده است.

بسیاری از ایرانیان نگران هستند که رفع قرنطینه زودهنگام باشد آن هم در زمانی که ممکن است ایران با موج دوم شیوع کرونا مواجه شود. سایر کشورها اما در میانه تلاش برای حفظ ثبات اقتصادی و همزمان محافظت از سلامت‌عمومی شهروندان دچار دشواری در انتخاب شده اند.

به نظر می رسد اولویت برای دولت روحانی اولی باشد. او در تلاش است تا اقتصاد کشورش بتواند تنفس کند آن هم در شرایطی که تحت فشار تحریم امریکا از خارج و سوء مدیریت در داخل قرار دارد. احتمالا روحانی هزینه انسانی این تصمیم و افزایش پاندمی کرونا را پذیرفته است.

در ایران ما با فقدان هدایت موثر و هماهنگ مواجه بوده ایم. علاوه بر این، اطلاعات اشتباهی چون این استدلال اشتباه که نوشیدن الکل سیستم ایمنی بدن را در برابر کرونا قوی می سازد باعث شد دست کم ۶۰۰ نفر جان خود را از دست دهند.

هم چنین، دستور ماه گذشته دولت برای توقف انتشار روزنامه های کاغذی به بهانه امکان انتقال ویروس از طریق نسخه های چاپی نیز خود به سردرگمی بیش تر در جامعه دامن زد. بسیاری از ایرانیان به آمارهای دولتی با دیده شک می نگرند. روزنامه ای نزدیک به یکی از نهادهای قدرتمند در ایران در سرمقاله تازه خود خواستار کمک مالی نهادهای مذهبی و بنیادهای معاف از مالیات برای جلوگیری از گسترش تبعات ناشی از شیوع کرونا شده است در حالی که مقام های دیگری انگشت اتهام را به سوی دولت های خارجی گرفته اند.

در نتیجه، عدم اجماع برای اتخاذ تصمیم واحد در ایران به چشم می خورد. این وضعیت باعث بی اعتمادی و گیج شدگی بیش تر شهروندان می شود که ناشی از ارائه اخبار آمیخته و متناقض به آنان است. نتیجه آن اما مرگ بیش تر افراد است. به نظر می رسد سرنوشت کرونا و میزان شیوع آن در جهان به تصمیم دولت ها درباره رفع قرنطینه بستگی خواهد داشت. بیایید امیدوار باشیم که آنان اشتباه ایران را تکرار نکنند و همانند سیاستمداران آن کشور برای رفع قرنطینه وسوسه نشوند چرا که هزینه آن را مردم می پردازند"!

نشریه "نشنال اینترست" در مقاله ای اشاره می کند که شیوع ویروس کرونا سبب شده تا "تد کروز" جمهوری خواه حامی تحریم ایران و "باب منندز" دموکرات در یک جبهه قرار گیرند.

این نشریه امریکایی با اشاره به اختلاف ایجاد شده در اردوگاه دموکرات ها بر سر تداوم تحریم ایران می نویسد:"سناتور دموکرات "دایان فینشتاین" از کالیفرنیا مخالف موضع "الیوت انجل" از رهبران دموکرات در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان از نیویورک و سناتور "باب منندز" دموکرات از نیوجرسی است‌.

به نظر می رسد در جناح میانه روی حزب دموکرات بر سر سیاست های ترامپ در قبال ایران شکاف و اختلاف نظر ایجاد شده است. شمار رو به رشدی از دموکرات های میانه رو خواستار رفع تحریم های وضع شده علیه ایران در میانه شیوع کرونا شده اند.

با این حال، برخی از دموکرات ها از این اردوگاه در جبهه دولت ترامپ قرار گرفته اند و خواستار تشدید فشارها بر ایران برای تغییر رفتار آن کشور هستند‌. منندز و انجل دو دموکرات ارشدی هستند که مخالف لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران هستند.

فینشتاین اما مخالف نظر آن دو بوده و از ترامپ خواسته تا مانع از کمک ۵ میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول به ایران نشود. او گفته باید به ایران کمک کرد تا کرونا در منطقه گسترش پیدا نکند‌. این درحالی است که ترامپ مخالف این نظر است و با اعطای وام از سوی صندوق بین المللی پول به ایران مخالفت کرده است.

"تد کروز" سناتور جمهوری خواه از تگزاس نیز به موضع فینشتاین حمله کرده است. فینشتاین، انجل و منندز در جناح میانه روی حزب دموکرات هستند اما از نظر تاریخی با یکدیگر بر سر مسائل مرتبط با ایران اختلاف نظر دارند. فینشتاین حامی برجام بود در حالی که منندز و انجل منتقد آن بودند. البته آنان مخالف تصمیم ترامپ برای خروج از آن توافق نیز بودند‌. فینشتاین و "ایلهان عمر" نماینده دموکرات از مینه سوتا تنها قانونگذارانی بوده اند که به صراحت از کمک صندوق بین المللی پول به ایران حمایت کرده اند در حالی که فینشتاین به جناح میانه رو و عمر به جناح چپ مترقی حزب دموکرات تعلق خاطر دارند".

 
 
 
 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه