ارسال به دیگران پرینت

اظهارات یک پزشک ساکن چین درباره نحوه کنترل کرونا: استرتژی چین ۳ مرحله داشت: قرنطینه ووهان، استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته برای شناسایی مبتلایان و آزمایش ده‌ها دارو روی بیماران

البعدانی که پزشک مغز و اعصاب در شهر ایوو چین است، در گفتگوی اختصاصی با القدس العربی گفت: استراتژی چین برای مهار کرونا، بر چند اصل استوار است و تنها منحصر به استفاده از دارو‌ها و گروه‌های پزشکی و تجهیزات پیشرفته نمی‌شود. نقطه محوری که به چین توان مهار بیماری را داد، تصمیم‌های قاطع مسئولان چینی در مورد قرنطینه کانون اول شیوع بیماری، یعنی شهر ووهان است. این امر، آسان نبود، چرا که استان ووهان حدود ۶۰ میلیون جمعیت دارد.

اظهارات یک پزشک ساکن چین درباره نحوه کنترل کرونا: استرتژی چین ۳ مرحله داشت: قرنطینه ووهان، استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته برای شناسایی مبتلایان و آزمایش ده‌ها دارو روی بیماران

حسن سلمان در القدس العربی چاپ لندن نوشت: دکتر عمّار البعدانی که از سوی دولت چین موظف به اطلاع رسانی در مورد ویروس جدید کرونا شده، از یک استراتژی پرده برداشت که به چین کمک کرد تا در مهار ویروس موفق عمل کند. این در حالی است که دولت‌های اروپایی در این باره، شکست خوردند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: از سوی دیگر، البعدانی تاکید کرد که هیچ دلیل علمی که نشان دهنده شیوع ویروس کرونا از آزمایشگاه باشد، وجود ندارد. وی تصریح نمود که متهم کردن چین در مورد انتشار ویروس، تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر ناتوانی دولت‌های غربی در تعامل با کووید ۱۹ بوده است.

البعدانی که پزشک مغز و اعصاب در شهر ایوو چین است، در گفتگوی اختصاصی با القدس العربی گفت: استراتژی چین برای مهار کرونا، بر چند اصل استوار است و تنها منحصر به استفاده از دارو‌ها و گروه‌های پزشکی و تجهیزات پیشرفته نمی‌شود. نقطه محوری که به چین توان مهار بیماری را داد، تصمیم‌های قاطع مسئولان چینی در مورد قرنطینه کانون اول شیوع بیماری، یعنی شهر ووهان است. این امر، آسان نبود، چرا که استان ووهان حدود ۶۰ میلیون جمعیت دارد. این تصمیم قاطع به دولت مرکزی و باقی شهر‌های چینی زمان کافی داد تا با ساخت بیمارستان‌ها و استفاده از تجهیزات پزشکی، به ووهان رسیدگی کند. علاوه بر اینکه دولت چین با قرنطینه ووهان توانست از شیوع گسترده بیماری به دیگر شهر‌های این کشور جلوگیری کند.

وی افزود: «برای شناسایی بیماران مبتلا به کووید ۱۹، قرنطینه مبتلایان و رصد فعالیت‌های انها، از تکنولوژی پیشرفته‌ای در چین استفاده شد و اینها، کلید اداره بحران و سیطره بر آن در چین بود. علاوه بر این، از هواپیما‌های «درون» برای کنترل افرادی که از منازلشان خارج می‌شدند، استفاده شد و در کنار این مراقبتها، شهروندان چینی همراهی خوبی با مسئولان بویژه در ووهان داشته و بیش از ۷۰ روز در خانه ماندند. در کنار استراتژی قرنطینه شهر‌ها و شناسایی مبتلایان، آزمایشگاه‌های پزشکی به بررسی ترکیب ویروس جدید پرداختند و زنجیره ژنی این ویروس در تاریخ ۲۰ ژوئن، مشخص شد و این اطلاعات در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت. در ادامه، چینی‌ها ده‌ها دارو را روی تعداد زیادی از بیماران مبتلا به کرونا ازمایش کردند، که از آن میان است: «کلولوکین» و «هیدروکسی کلوروکین»، که داروی اخیر، نتایج زیادی داشته است.

به گفته دکتر البعدانی، انضباط شهروندان چینی، استفاده گسترده از ماسک و ارسال بیش از ۴۵ هزار ماسک به شهر ووهان، ساخت بیمارستان در یک مدت بسیار کوتاه، به همراه ایجاد بیمارستان‌های صحرایی، همگی به کادر پزشکی در چین اجازه داد تا یک مراقبت عالی از بیماران کرونایی به عمل آورده و با بهبود بسیاری از آنها، نسبت فوتی‌ها را به حداقل برسانند.

از سوی دیگر، دکتر عمر البعدانی به موفقیت برخی دولت‌هایی اشاره می‌کند که از استراتژی چین در مهار کرونا الگو گرفتند. وی در مقابل به دشواری اجرای این استراتژی در دولت‌های غربی نیز پرداخته و می‌گوید: «تجربه چین، در نوع خود منحصر به فرد بوده و نیازمند یک قدرت عالی برای آماده سازی، انضباط و فعالیت‌های داوطلبانه است. برای نجات جان انسانها، به ناچار نیازمند قربانی کردن اقتصاد هستیم، همانطور که لازم است حرکت حمل و نقل، فلج و شهر‌ها بسته شده و مردم در منازلشان باقی بمانند».

برخی دولت‌های شرق اسیا، مانند کره جنوبی، ژاپن و سنگاپور، تا حد زیادی از تجربه چین الگو گرفتند، به این دلیل که بیماری در وهله اول در ووهان منتشر شد و زمانی که به کره و سنگاپور رسید، مسئولان در این کشور‌ها از شیوع ویروس آگاه بودند و در ادامه، تدابیر پیش گیرانه‌ای را برای کنترل شیوع ویروس اتخاذ نمودند.

شکست در اداره بحران

رئیس جمهور آمریکا به وجود گزارش‌هایی مبنی بر شیوع ویروس کرونا از یکی از آزمایشگاه‌ها در شهر ووهان چین، اشاره کرده است و این مساله، با ادعا‌های پروفسور فرانسوی، لوک مونتاییه، یکی از کشف کنندگان ویروس ایدز، همزمان شده، همانطور که وی معتقد است ویروس جدید کرونا در یکی از ازمایشگاه‌ها در شهر ووهان چین منتشر شده است.

وی افزود: احتمالات و تصادف‌های زیادی در طبیعت بوقوع می‌پیوندد، همچنانکه پیش از این، شاهد شیوع ویروس «میرس» بودیم، که از خفاش به شتر و پس از آن، به گروهی از انسانها، سرایت کرد. علاوه بر این، در طول تاریخ بیماری‌های دیگری نیز از خفاش به انسان منتقل شده است.

البعدانی تصریح کرد: «مادامی که بشر به موانع طبیعی و حیوانات، به شکل غیر ضروری نزدیک می‌شود، اینگونه تصادف‌ها محتمل است و باید انتظار ابتلا به ویروس‌های ناشناخته را نیز داشته باشد، ویروس‌هایی که در ابتدا حیوانی هستند، اما پس از جهش ژنتیکی می‌توانند انسان‌ها را نیز آلوده کنند».

این در حالی است که یوآن زمینگ، مدیر مرکز ویروس شناسی در ووهان چین نیز ادعای رسانه‌های آمریکایی در مورد اغاز شیوع ویروس کرونا از این مرکز را رد کرده و تاکید نموده است که این آزمایشگاه هیچگونه مسئولیتی در شیوع جهانی کووید ۱۹ نداشته است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه