ارسال به دیگران پرینت

کرونا در جهان؛ کاهش تدریجی محدودیت‌های اجتماعی در بسیاری از کشورها

براساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان از 2 میلیون نفر فراتر رفت. بیماری کووید-19 تا کنون جان بیش از 134 هزار نفر را گرفته است.

کرونا در جهان؛ کاهش تدریجی محدودیت‌های اجتماعی در بسیاری از کشورها

به نقل از یورونیوز،در حالی‌که هنوز واکسن یا دارویی برای مبارزه قطعی با این بیماری ساخته نشده است، نزدیک به نیمی از جمعیت جهان مجبور به خانه‌نشینی شده و اقتصاد جهان عملا از حرکت باز ایستاده است.

وزیر بهداشت بریتانیا: حتی با کاهش محدودیت‌ها، زندگی به حالت عادی بر نمی‌گردد

مت هانکوک، وزیر بهداشت بریتانیا روز پنجشنبه به شهروندان این کشور هشدار داد که حتی با کاهش مقررات مربوط به قرنطینه عمومی، زندگی مستقیما به حالت عادی بر نمی‌گردد. 

آقای هانکوک که خود به تازگی دوره حاد بیماری کووید-19 را از سر گذرانده می‌گوید برای اینکه فاصله گذاری اجتماعی اثر خود را نشان دهد، همچنان به زمان نیاز داریم. 

ثبت 46 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در چین؛ یک روز بدون قربانی دیگر در خاستگاه کووید-19

مقام‌های بهداشتی چین اعلام کردند در 24 ساعت گذشته، تست کرونای 46 نفر دیگر مثبت بوده است. این در حالی است که در 24 ساعت گذشته هیچ مورد جدیدی از مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-19گزارش نشده است. 

ثبت 46 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در چین؛ یک روز بدون قربانی دیگر در خاستگاه کووید-19

مقام‌های بهداشتی چین اعلام کردند در 24 ساعت گذشته، تست کرونای 46 نفر دیگر مثبت بوده است. این در حالی است که در 24 ساعت گذشته هیچ مورد جدیدی از مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-19گزارش نشده است. 

براساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان از 2 میلیون نفر فراتر رفت. بیماری کووید-19 تا کنون جان بیش از 134 هزار نفر را گرفته است.

در حالی‌که هنوز واکسن یا دارویی برای مبارزه قطعی با این بیماری ساخته نشده است، نزدیک به نیمی از جمعیت جهان مجبور به خانه‌نشینی شده و اقتصاد جهان عملا از حرکت باز ایستاده است.

نیمی از مردم جهان قرنطینه شده‌اند

آمارها نشان می‌دهند که از اولین ساعات روز جمعه 3 میلیارد و 900 میلیون نفر، بیش از نیمی از جمعیت جهان در قرنطینه هستند، شمار مبتلایان از یک میلیون نفر فراتر رفته است و تاکنون نزدیک به 54 هزار نفر در سراسر جهان به دلیل ابتلا به بیماری کووید-19 جان باخته‌اند.

 تاکنون 90 کشور جهان در قرنطینه قرار گرفته‌اند و آخرین کشوری که از روز جمعه به قرنطینه رفت، تایلند است.

به گزارش یورونیوز، پنجاه درصد از مبتلایان در قاره اروپا هستند، قاره‌ای که از لحاظ میانگین سنی پیرترین قاره جهان است. هم چنین 70 درصد ازقربانیان را نیز شهروندان اروپا تشکیل می‌دهند. تعداد جانباحتگان در اسپانیا از ده هزار نفر فراتر رفته و ایتالیا با نزدیک به چهارده هزار قربانی بیشتر تعداد مرگ و میر را در میان سایر کشورها دارد.

همزمان شیوع ویروس‌کرونا در آمریکا به نقطه‌ اوج خود نزدیک می‌شود.

تعداد مبتلایان به بیماری کووید-19 در ایالات متحده از مرز 245 هزارنفر هم گذشته است و تاکنون بیش از شش هزار نفر در این کشور جان باخته‌اند.

دست کم دو سوم از جمعیت این کشور در قرنطینه هستند و پیش بینی می‌شود که نرخ بیکاری در این کشور از یک رقمی بودن خارج شده و تا 20 درصد هم افزایش یابد.

تاکنون بیش از 6 میلیون 700 هزار آمریکایی فرم‌های مربوط به بیکاری را پرکرده‌اند.

بی‌تردید شیوع ویروس کرونا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. قرار است این انتخابات در ماه نوامبر آینده برگزار شود. یکی از نقاط قوتی که دونالد ترامپ در انتخابات تکیه کرده کاهش بی‌سابقه بیکاری در ایالات متحده بود. حال به نظر می‌رسد تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، ترامپ را با چالش‌های جدی روبرو کند.

کاهش تدریجی قرنطینه در دیگر کشورهای اروپایی

پیش از دانمارک، اتریش اولین کشوری بود که کاهش تدریجی محدودیت‌های قرنطینه را به اجرا گذاشت و فروشگاههای کوچک از روز سه‌شنبه آغاز به کار کردند. قرار است مرحله دوم کاهش محدودیت‌های قرنطینه از اول ماه مه اجرا شود.

آلمان نیز مایل به بازگشایی مدارس بصورت منطقه‌ای است و اعلام کرده چنانچه شمار مبتلایان به کرونا همچنان پایین بماند، به برخی از رستوران‌ها اجازه خواهد داد تا با پذیرش تعداد محدودی مشتری، فعالیت خود را از سر بگیرند.

در ایتالیا که بیش از سایر کشورهای اروپایی از شیوع کرونا آسیب دیده و دورۀ قرنطینه در آن طولانی‌از دیگر کشورهای قاره سبز بوده است نیز مقامات در حال بحث درباره اجرای «مرحله دوم» رویارویی با کرونا هستند. مرحله‌ای که در آن جامعه باید بیاموزد که با استفاده از ماسک و انجام آزمایش‌های بیشتر کنار آمده و «با ویروس کرونا زندگی کند».

همه کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا اعلام کرده‌اند که آمارهای روزانه حاکی از پیشرفت در مهار کرونا است. آنها امیدوارند که پیک بحران را پشت سر گذاشته باشند.

با این حال مقامات بهداشت اروپا هشدار داده‌اند که حتی پس از عبور از نقطه اوج شیوع بحران نیز زندگی در این قاره ‌نمی‌تواند به‌سرعت به روال پیشین خود برگردد و باید بسیاری از محدودیت‌های اجتماعی برای هفته‌ها ادامه یابد.

بریتانیا در داخل قاره اروپا و ایالات متحده آمریکا در خارج از آن هنوز به نقطه اوج این بحران نرسیده‌اند.

دانمارک پیشگام در خروج از قرنطینه

مقامات دانمارک می‌گویند از آنجا که نرخ موارد ابتلا به کرونا در این کشور به وضعیت پایداری رسیده، می‌توان به بخشی از قرنطینه پایان داد با این وجود بارها، رستوران‌ها و مراکز خرید دست‌کم برای یکماه دیگر تعطیل و تجمع بیش از 10 نفر نیز همچنان ممنوع خواهد بود.

تا کنون بیش از 6 هزار و 600 نفر از جمعیت 5 میلیون و 6 00 هزار نفری دانمارک به ویروس کرونا مبتلا شده و 309 نفر نیز جان باخته‌اند.

مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک اعلام کرد چنانچه دیگر محدودیت‌ها بخوبی از سوی شهروندان رعایت شود، این امکان وجود دارد که بتدریج از موارد قرنطینه کاسته شود.

خانم فردریکسن که در یک نشست خبری سخن می‌گفت، ضمن اشاره به برنامۀ «بازگشایی تدریجی، تحت کنترل و آرام فعالیت‌ها در دانمارک» اعلام کرد:

«این چیزی شبیه به راه رفتن روی بند است... اگر در جایی که هستیم بی‌حرکت بمانیم، ممکن است سقوط کنیم و اگر خیلی سریع پیش برویم، ممکن است اشتباه کنیم. بنابراین باید با احتیاط قدم برداریم.»

او تاکید کرد که حتی با لغو تدریجی محدودیت‌ها نیز برخی مقررات دوران قرنطینه همچنان پابرجا خواهد بود؛ از جمله حفظ فاصله اجتماعی در قطارها، اتوبوس‌ها و متروها و خودداری از برگزاری مهمانی‌هایی با جمعیت زیاد.

این نگرانی وجود دارد که با ادامۀ قرنطینه، رکودی عمیق‌تر از گسترش ویروس کرونا به دانمارک آسیب بزند.

منبع : قطره
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه