ارسال به دیگران پرینت

رییس سازمان غذا و دارو: کرونا همچنان درمان و واکسن قطعی ندارد

رییس سازمان غذا و دارو با تاکید براینکه هنوز هیچ دارو و واکسن تایید شده‌ای در دنیا برای درمان کووید-19 معرفی نشده، گفت: همه مواردی که در فضای مجازی مطرح می‌شود، بحث اقتصادی و انتفاع نامناسب و غیراخلاقی است که واقعیت هم ندارند؛ این داروها هنوز مورد تایید نیستند، بلکه پیشنهادات زیادی است که در حال بررسی است.

رییس سازمان غذا و دارو: کرونا همچنان درمان و واکسن قطعی ندارد

رییس سازمان غذا و دارو با تاکید براینکه هنوز هیچ دارو و واکسن تایید شده‌ای در دنیا برای درمان کووید-19 معرفی نشده، گفت: همه مواردی که در فضای مجازی مطرح می‌شود، بحث اقتصادی و انتفاع نامناسب و غیراخلاقی است که واقعیت هم ندارند؛ این داروها هنوز مورد تایید نیستند، بلکه پیشنهادات زیادی است که در حال بررسی است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا شانه‌ساز در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران،‌ در پاسخ به سوالی درباره عدم اجازه عربستان برای ورود کیت‌های تشخیصی کرونا به ایران،‌ گفت: بحث راهزنی محموله‌ها و اقلام مورد نیاز بیماران کرونایی در دنیا حتی در بین کشورهایی که سابقه اتحاد و دوستی‌ باهم داشتند، متاسفانه مرسوم شده که نشان می‌دهد داریم در جامعه بشری از اصول انسانی و اخلاقی فاصله می‌گیریم.

تولید داخلی کیت‌های تشخیص کرونا در ایران

وی با بیان اینکه در حوزه کیت‌ها داریم به تولید داخلی فکر می‌کنیم و تولید داخل وجود دارد، افزود: به قدری منابع داریم که شیطنت یک کشور کوچک نمی‌تواند تاثیری در تامین اقلام مورد نیاز ما داشته باشد. البته این موضوع از سوی وزارت خارجه و مبادی رسمی دنبال می‌شود.

جمع‌آوری پلاسمای بهبودیافتگان کرونا تحت نظارت وزارت بهداشت

شانه‌ساز در پاسخ به سوال دیگری درباره آغاز جمع‌آوری پلاسمای بهبودیافتگان کووید-19، گفت: این روشی است که در دنیا مورد تایید قرار گرفته و آزمایش شده است. سازمان انتقال خون و وزارت بهداشت هم در حال پیگیری آن است و توصیه‌هایی هم که لازم بوده برای جلوگیری از هرگونه آلودگی و اینکه بتوانیم از منافع آن استفاده کنیم، طی نامه‌ای به سازمان انتقال خون اعلام کردیم و هر کمکی که لازم باشد، در کنار اقدامات نظارتی که انجام می‌دهیم، انجام خواهیم داد. امروز متخصصین خوشنام ما از ابتدای این پروژه وارد شدند و به زودی در کشورمان پیش می‌رود که یکی از روش‌هایی است که می‌تواند در درمان و پیشگیری کمک کند و ضامن سلامتی مردم باشد.

اثربخشی فاوپیراویر در کرونا همچنان در انتظار نتایج بالینی

وی در پاسخ به سوال ایسنا،‌ درباره سرانجام تست‌های بالینی داروی فاوپیراویر در مبتلایان کرونا، گفت: نه در ایران و نه در هیچ کشوری دیگر هنوز اثربخشی‌ این دارو برای کرونا ثابت نشده است. در کشور ما هم به موازات مطالعات بالینی، فرآیند تولیدش را آغاز کردیم. زیرا مصرف این دارو فقط برای کرونایی‌ها نیست و برای آنفلوآنزا هم موارد مصرف دارد. دارد در کشور ما تولید می‌شود و در مطالعات بالینی هم استفاده می‌شود. منتظر نتایج بالینی هستیم. در فضای مجازی شتاب‌زدگی ایجاد شد و حتی از سوی چند نفر از همکاران پزشک اخباری مطرح شد که التهاب و باور غلطی را ایجاد کرد، اما کمیته علمی وزارت بهداشت این اظهارات را تایید نمکی‌کند. ما به دور از همه هیاهوها داریم کار مطالعات بالینی را انجام می‌دهیم. در تامین و تولیدش هم مشکلی نداریم.

برخی سوء استفاده‌های اقتصادی از کرونا/ کرونا هنوز درمان و واکسن تایید شده ندارد

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا،‌ درباره وضعیت داروی ترکیبی ایرانی در درمان کرونا که پیش از این مطرح شده بود،‌ افزود: این داروی ترکیبی یک داروی انتخابی است و لازم نیست که برای بیماران کرونایی تجویز شود و توصیه شده که می‌تواند در درمان مورد استفاده قرار گیرد که به تعداد نیاز سیستم درمانی در کشور تولید شده است. اما توصیه نشده که حتما به بیماران به عنوان دارویی که می‌تواند در درمان کمک کند، مورد توجه قرار گیرد. هنوز هیچ دارو و واکسن تایید شده‌ای در دنیا برای درمان این بیماری معرفی نشده است و همه چیزهایی که در فضای مجازی مطرح می‌شود، بحث اقتصادی و انتفاع نامناسب و غیراخلاقی است که مطرح می‌شود و این‌ها واقعیت ندارد. این داروها هنوز مورد تایید نیستند، بلکه پیشنهادات زیادی است که در حال بررسی است. هیچ یک از مراجع رسمی بین‌المللی و سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت و کمیته علمی مستقر در وزارت بهداشت این‌ها را تایید نکرده است.

چگونگی افزایش قیمت دارو در سال جاری

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره افزایش قیمت دارو در سال جاری نیز،‌ گفت: در این چند سال افزایش قیمت دارو به مراتب پایین‌تر از نیاز متناسب با تورمی بوده که رسما اعلام شده است. امسال هم برنامه داریم که تا حد امکان افزایش قیمت نداشته باشیم، مگر در مواردی که نهاده‌های تولید یا افزایش قیمت ارز تاثیر بگذارد و افزایش قیمت را در حدی که بنگاه‌ها ضرر نکنند، می‌پذیریم تا ضررشان باعث نشود که نیاز بیماران به دارو مخدوش شود. سیاست ما تاکنون این بوده که امسال هم همین سیاست را ادامه می‌دهیم.


 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه