ارسال به دیگران پرینت

سوزش سردل شبانه؛ از دلایل تا درمان

سوزش سردل در نتیجه نشت اسید و غذا از معده به مری رخ می دهد. تجربه سوزش سردل در شب ممکن است به واسطه این که فرد بسیار نزدیک به زمان خواب غذا خورده است، شکل گرفته باشد.

سوزش سردل شبانه؛ از دلایل تا درمان

افرادی که شب ها دچار سوزش سردل می شوند، ممکن است با شرایطی دردناک و اختلال در خواب خود مواجه شوند. چند دلیل شایع برای سوزش سردل شبانه وجود دارند که از آن جمله می توان به مصرف برخی غذاهای خاص، غذا خوردن نزدیک به زمان خواب، و مصرف برخی داروهای خاص اشاره کرد.

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "مدیکال نیوز تودی"، سوزش سردل شبانه یا تشدید علائم این شرایط ممکن است نشانه ای از بیماری بازگشت اسید معده به مری (GERD) باشد.

بسیاری از درمان های خانگی می توانند به تسکین علائم این شرایط کمک کنند، اما در صورت مواجهه منظم، شما باید برای بررسی دقیق شرایط و یافتن راه حلی دائمی به پزشک مراجعه کند.

دلایل

سوزش سردل در نتیجه نشت اسید و غذا از معده به مری رخ می دهد. تجربه سوزش سردل در شب ممکن است به واسطه این که فرد بسیار نزدیک به زمان خواب غذا خورده است، شکل گرفته باشد.

زمان که فرد غذای خود را قورت می دهد، غذا با عبور از مری و عضله ای به نام اسفنکتر مری وارد معده می شود. اسفنکتر مری به عنوان یک دریچه بین مری و معده عمل کرده و از بازگشت غذا به سمت بالا و ورود به مری جلوگیری می کند.

گاهی اوقات اسفنکتر مری ممکن است به طور کامل بسته نشود و اسید از معده به سمت بالا حرکت کرده و وارد مری شود. زمانی که این اتفاق رخ می دهد، موجب بروز احساس سوزشی می شود که افراد به آن سوزش سردل می گویند.

سوزش سردل در شب می تواند زمانی که فرد برای خوابیدن دراز می کشد یا هنگامی که خواب است، رخ دهد.

هنگام غذا خوردن در حالت نشسته یا ایستاده، نیروی گرانش به باقی ماندن اسید و غذا درون معده طی گوارش کمک می کند و احتمال بروز علائم سوزش سردل کمتر است.

اما زمانی که فرد دراز می کشد، وضعیت وی می تواند نشت محتوای معده به مری را تسهیل کند.

از دیگر عوامل خطر برای سوزش سردل شبانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- محرک های غذایی، مانند غذاهای تند

- چاقی

- سطوح بالای استرس

- سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل

- پوشیدن لباس تنگ

- خوردن وعده های غذایی بزرگ

- غذا خوردن نزدیک به زمان خواب

طی دوران بارداری

تجربه سوزش سردل برای زنان در دوران بارداری شرایطی شایع است، حتی اگر تا پیش از این سوزش سردل مکرر را تجربه نمی کردند.

پژوهشی در سال 2015 نشان داد که 17 تا 45 درصد زنان طی دوران بارداری خود سوزش سردل را تجربه می کنند. این شرایط می تواند به دلایل بسیاری شکل بگیرد که از آن جمله می توان به افزایش فشار درون بدن، افزایش وزن، و تغییرات هورمونی و سطوح استرس اشاره کرد.

بیشتر مواقع، تغییرات سبک زندگی و غذایی می توانند به کنترل علائم سوزش سردل کمک کنند. با این وجود، اگر درمان های خانگی برای زنان باردار موثر نباشند، یا آنها نتوانند برخی داروها را مصرف کنند، باید برای گزینه های درمان دیگر با پزشک خود مشورت کنند.

درمان

درمان های خانگی و داروهای بدون نسخه بسیاری ممکن است به افراد در مقابله با سوزش سردل شبانه کمک کنند.

داروهای بدون نسخه

داروهای بدون نسخه مانند ضد اسیدها یا کاهش دهنده های اسید، ممکن است به درمان مشکلات گوارشی و سوزش سردل گاه و بیگاه کمک کنند.

ضد اسیدها

ضد اسیدها به خنثی کردن اسید در معده کمک می کنند و تسکین علائم را به همراه دارند. چند ضد اسید بدون نسخه برای انتخاب وجود دارند که شامل موارد زیر می شوند:

- کربنات کلسیم 

- هیدروکسید منیزیم

- بی‌کربنات سدیم

- ساب‌سالیسیلات بیسموت

کاهش دهنده های اسید

کاهش دهنده های اسید موجب کاهش تولید اسید در معده می شوند. دو نوع اصلی از کاهش دهنده های اسید وجود دارند که شامل مهارکننده های پمپ پروتون و آنتاگونیست های هیستامین می شوند.

چند کاهش دهنده اسید بدون نسخه در دسترس هستند که شامل موارد زیر می شوند:

- فاموتیدین

- امپرازول

- اسمپرازول

این داروهای بدون نسخه می توانند به تسکین سوزش سردل کمک کنند اما راه حلی بلند مدت نیستند. هر فردی که از داروهای بدون نسخه برای تسکین سوزش سردل استفاده می کند، در صورت تداوم علائم برای بیش از دو هفته باید برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کند.

درمان های خانگی

اگر سوزش سردل شبانه به یک مشکل دائمی تبدیل شود، برای تشخیص دلیل آن و صحبت درباره گزینه های درمان بلند مدت بهترین انتخاب مراجعه به پزشک است.

در ضمن برخی درمان های خانگی می توانند به تسکین علائم در این مدت کمک کنند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خوابیدن روی پهلو

خوابیدن روی پهلو ممکن است به تسکین علائم در برخی افراد کمک کند. برخی بر این باورند که این کار به کاهش فشار روی معده کمک می کند و احتمال نشت اسید معده به مری را کاهش می دهد.

بالاتر قرار دادن سر و سینه

احتمال تجربه سوزش سردل برای افرادی که به پشت می خوابند ممکن است بیشتر باشد. در این موارد، فرد می تواند با بالاتر قرار دادن سر و سینه خود نسبت به شکم، احتمال مواجهه با این شرایط را کاهش دهد. توجه داشته باشید که تنها بالاتر قرار دادن سر کمک چندانی نخواهد کرد و هدف باید بالاتر قرار دادن کل قسمت بالای شکم باشد تا نیروی گرانش به حفظ اسید در معده کمک کند.

کاهش وزن

وزن اضافه بدن فشار بیشتری را بر شکم وارد کرده و می تواند احتمال تجربه سوزش سردل را افزایش دهد. کاهش وزن ممکن است به تسکین علائم کمک کند. زنان باردار معمولا نباید گزینه کاهش وزن را امتحان کنند و باید با پزشک خود درباره گزینه های درمان دیگر صحبت کنند.

پرهیز از پوشیدن لباس تنگ

گاهی اوقات، پوشیدن لباس های تنگ بر شکم فشار وارد کرده و احتمال سوزش سردل را افزایش می دهد. پوشیدن لباس های گشاد، به ویژه هنگام خواب، می تواند از بروز این شرایط پیشگیری کند.

پرهیز از مصرف تنقلات در اواخر شب

غذا خوردن دیر وقت ممکن است موجب بروز علائم سوزش سردل شود. عبور غذا از معده و دستگاه گوارش روندی زمان‌بر است. افرادی که نزدیک به زمان خواب غذا می خورند و سوزش سردل را تجربه می کنند، بهتر است آخرین وعده غذایی خود را دو تا سه ساعت پیش از خواب مصرف کنند.

خوردن وعده های غذایی کوچک‌تر

خوردن یک وعده غذایی بزرگ یا بسیار چرب هنگام شب به معنای تلاش بدن برای گوارش غذای مصرفی حتی در زمان خواب است.

مصرف وعده های غذایی کوچک‌تر یا سبک‌تر ممکن است به کاهش احتمال تجربه سوزش سردل در برخی افراد کمک کند.

پرهیز از غذاهای محرک

برخی غذاها نسبت به موارد دیگر، ممکن است احتمال بیشتری داشته باشد موجب سوزش سردل شوند. از جمله خوراکی های محرک شایع برای سوزش سردل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- گوجه فرنگی و محصولات گوجه فرنگی، مانند رب و سس

- میوه های خانواده مرکبات، مانند پرتقال و لیمو ترش

- غذاهای تند

- غذاهای چرب

- نعناع

- شکلات

- الکل

- نوشیدنی های گازدار مانند نوشابه و آب گازدار

- قهوه، چای و دیگر نوشیدنی های کافئین‌دار

تهیه یک ژورنال غذایی و مشخص کردن غذاهایی که موجب سوزش سردل می شوند می تواند به حذف موارد مشکل‌ساز از رژیم غذایی و پرهیز از خوردن آنها هنگام شب کمک کند.

ترک سیگار

سیگار کشیدن ممکن است به سوزش سردل منجر شود. سیگار کشیدن مری را تحریک می کند و ممکن است موجب شل شدن اسفنکتر مری و افزایش احتمال بازگشت اسید معده به مری شود.

همچنین، سیگار کشیدن می تواند موجب سرفه های شدید شود که ممکن است در برخی موارد سوزش سردل را تشدید کند.

عوارض جانبی دارو

سوزش سردل یکی از عوارض جانبی شایع بسیاری از داروها است. اگر دارویی جدید برای شما تجویز شده و پس از مصرف آن با سوزش سردل مواجه شده اید، این دارو می تواند مقصر اصلی باشد.

اگر درباره این که سوزش سردل شما از عوارض جانبی مصرف دارو است شک دارید با پزشک خود مشورت کنید. بدون مشورت با پزشک از قطع خودسرانه مصرف دارو پرهیز کنید.


 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه