ارسال به دیگران پرینت

شورای ائتلاف اصولگرایان مجلسیان را فراخواند؛ محتوای دعوتنامه چیست؟ | نگرانی از دعوا بر سر صندلی فعلی لاریجانی

برخی چهره‌ها مانند مصطفی میرسلیم و فریدون عباسی که هر دو نامزد ریاست مجلس‌ هستند لب به اعتراض گشوده بودند که چهره‌ها یا جریان‌هایی از بیرون قصد دارند مجلس را مدیریت کنند!

شورای ائتلاف اصولگرایان مجلسیان را فراخواند؛ محتوای دعوتنامه چیست؟ | نگرانی از دعوا بر سر صندلی فعلی لاریجانی

شورای ائتلاف اصولگرایان با رهبری غلامعلی حدادعادل، رئیس مجلس هفتم و سرلیست اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم، قرار است فردا دوشنبه اول اردیبهشت‌ نشستی را با حضور همه ‌منتخبان این شورا در مجلس یازدهم برگزار کند.

در دعوت‌نامه‌ای که برای نمایندگان مجلس یازدهم ارسال شده، آمده است موضوع نشست ایجاد «زمینه مناسب برای همکاری و هم‌فکری» در مجلس یازدهم است. به نظر می‌رسد حالا که اکثریت مجلس را اصولگرایان در نتیجه مشارکت پایین مردم در انتخابات، برده‌اند، شورای ائتلاف می‌خواهد این چتر سرتاسری خود بر مجلس آتی را بعد از انتخابات هم حفظ کند.

برگزاری این نشست پیش از آغاز مجلس و در کوران دعوای انتخاب ریاست آتی پارلمان این گمانه را ایجاد کرده که احتمالا این دعوت بی‌ربط به ماجرای ریاست مجلس نیست اگرچه برخی از اصولگرایان راه‌یافته به مجلس سعی در تکذیب این موضوع دارند. اما همان‌طور که در عنوان نشست هم آمده، احتمالا شورای ائتلاف از ترس انشقاق بیشتر و برافتادن تشت رسوایی دعوا بر سر صندلی فعلی علی لاریجانی خواسته از یک‌سو هم چاره‌ای بیندیشد و هم احتمالا ماجرا را این‌طور که زعمای اصولگرا می‌پسندند، مدیریت کند. پیش از این برخی چهره‌ها مانند مصطفی میرسلیم و فریدون عباسی که هر دو نامزد ریاست مجلس‌ هستند لب به اعتراض گشوده بودند که چهره‌ها یا جریان‌هایی از بیرون قصد دارند مجلس را مدیریت کنند!

احتمالا اشاره آنها بی‌ارتباط با همین شورای ائتلاف نیست وگرنه کار شورا بعد از انتخابات، حداقل در ارتباط با فعل و انفعالات درون مجلس تمام‌شده به نظر می‌رسد. در دعوت‌نامه شورای ائتلاف آمده که این شورا: «در نظر داشت در اسفندماه ۹۸ با برنامه‌ریزی دقیق و با دعوت از ‌همه منتخبان محترم مقدمات لازم برای آغاز به کار مجلس یازدهم را فراهم کند، اما شرایط خاص ناشی از شیوع بیماری ‌کرونا در کشور این مهم را به تعویق انداخت».‌

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ‌اسلامی پس از تجربه جمنا در ‌سال ٩۶ تشکیل شد. پیش از آن جمنا سازوکار ائتلافی اصولگرایان را در انتخابات‌ سال ٩۶ ‌برعهده داشت که درنهایت عملکرد موفقی نداشت و به شکست اصولگرایان در انتخابات ‌سال ٩۶ ریاست‌جمهوری انجامید.‌ شورای ائتلاف در بهمن‌ماه هم با مشکلاتی عدیده‌ بر سر همراه‌کردن اصولگرایان روبه‌رو شد. به طور مشخص جبهه پایداری در روزهای آخر تن به ائتلاف داد و حتی حاضر به پذیرش حضور قالیباف در لیست نبود. شورای ائتلاف چند بار مجبور به تغییر لیست تهران شد چراکه هربار با اعتراض گروهی روبه‌رو می‌شد.

دست آخر هم مانند همیشه جبهه پایداری و جریان‌های نزدیک به آن توانستند مثل همیشه با تهدید به زدن زیر میز ائتلاف و فهرست جداگانه‌دادن سهم خوبی بگیرند. امیر محبیان، تحلیلگر سیاسی اصولگرا، سال ۹۴ و بعد از شکست اصولگرایان تهران در انتخابات آن سال مجلس گفته بود در این جریان یک عده باج‌گیر و عده‌ای باج‌ده شده‌اند. حالا هم اختلاف بر سر ریاست مجلس آتی آن‌چنان بالا گرفته که در حال حاضر پنج نفر از چهار جریان قالیبافی‌ها، جبهه پایداری، احمدی‌نژادی‌ها و اصولگرای سنتی باهم برای نشستن روی صندلی رئیس پارلمان در حال رقابت هستند. کانال تلگرامی جریان احمدی‌نژاد که بخشی از دعوت‌شدگان به جلسه‌ دوشنبه عضو این جریان هستند، به صورت تلویحی از این تجمع با توجه به شیوع کرونا و دستور فاصله‌گذاری اجتماعی انتقاد کرده است.

زهره الهیان، اصولگرای راه‌یافته به مجلس یازدهم از تهران، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری جلسات مجازی منتخبان مجلس یازدهم، گفته است یک ماه باقی مانده تا افتتاح مجلس یازدهم فرصت خوبی است تا منتخبان بحث‌ها و جلسات کارشناسی را حول اولویت‌های کشور دنبال کنند. تاکنون جلسات متعدد و مختلفی برگزار شده است. گاه هم‌زمان منتخبان به صورت جداگانه در جلسات مختلف حضور یافته‌اند و این‌گونه نیست که صرفا همه منتخبان با هم در یک جلسه شرکت کنند.

جلسات به صورت استانی، بین‌استانی یا با حضور کارشناسان هم برگزار می‌شود. او در پاسخ به این پرسش که آیا بحث ریاست مجلس و هیئت‌رئیسه نیز در این جلسات مطرح شده است، گفت: تا جایی که اطلاع دارم، این جلسات با این عنوان برگزار نشده است، ولی حتما بین منتخبان بحث ریاست و ترکیب هیئت‌رئیسه مطرح است. الهیان با اشاره به نشست اول اردیبهشت اصولگرایان گفته است: این نشست از ساعت هشت صبح تا ۱۷ بعد از ظهر در محل مجتمع فرهنگی آدینه تهران برگزار خواهد شد.

سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم گفته است در جلسه هفته آینده قرار است درباره سازوکار مدیریت مجلس آتی، اولویت‌های مجلس یازدهم اعم از اشتغال، معیشت مردم، روابط خارجی، اصلاح ساختار بانکی و چگونگی تشکیل فراکسیون اکثریت بحث و تبادل نظر شود.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه