ارسال به دیگران پرینت

نماینده مجلس شده‌اید که خودقرنطینگی کنید و تلفنی رأی بدهید؟

چمران گفت: در این شرایط بد اقتصادی بایستی برنامه ریزی اقتصادی و مالی کشور خیلی دقیق باشد اما می بینیم مجلس تعطیل است.

نماینده مجلس شده‌اید که خودقرنطینگی کنید و تلفنی رأی بدهید؟

مهدی چمران، عضو شورای ائتلاف در بخشی از گفتگوی خود درباره علت کاهش مشارکت در انتخابات و سهم آن در پیروزی اصولگرایان گفت:  انتخابات، انتخابات است و هر زمانی، هر گروه و دسته ای و یا همه مردم با هر تعدادی که شرکت کنند قاعدتا انتخابات رخ می دهد و این یک قانونی است که در دنیا هم با همین وضع جریان دارد. منتهی در کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در جمهوری اسلامی همیشه عادت داشتیم که حضور مردم، حضور خوبی باشد و بیشتر از سایر کشورها و خصوصا کشورهای اروپایی باشد که همیشه هم همینگونه بوده است.

او ادامه داد: البته در انتخابات مجلس و انتخابات شوراها نسبت به انتخابات ریاست جمهوری عموما کمتر شرکت می کنند. در انتخابات ریاست جمهوری بنا به دلایلی مشارکت بیشتر مردم وجود دارد ولی در انتخابات مجلس و شوراها، ما قبلا در همین حد مشارکت هم داشته ایم. اینکه چرا اینبار مشارکت کمتر شد به عقیده من دلیل آن خیلی روشن است: بهانه های مختلف تراشیدن از جمله رد صلاحیت شدن دلیل درستی نیست، این رد صلاحیت همیشه بوده است و شورای نگهبان به قانون خودش پایبند بوده و آن را دنبال کرده است، بنابراین آنچیزی که در مشارکت مردم مهم بود عملکرد ضعیف سیستم اجرایی کشورمان بود؛ برنامه هایی که اجرا شد از جمله طرح بنزین، با گران کردن بنزین بلافاصله همه شاهد قهر مردم بودیم و اگر جریاناتی مثل تشییع جنازه چند ۱۰ میلیونی از شهید حاج قاسم به وجود نمی آمد قطعا میزان مشارکت مردم از این حدی هم که الان شرکت کردند کمتر می بود.

چمران گفت: عملکرد ضعیف مجلس مردم را از آمدن دلزده کرد که در انتخابات مشارکت کنند، گرچه این بایستی برای مردم تبیین شود که تغییر این عملکرد ضعیف و تبدیل آن به یک عملکرد لا اقل قوی تر، لازمه این کار مشارکت مردمی است و با صندوق آرا مشخص می شود و راه دیگری وجود ندارد؛ منتهی به عقیده من وقتی مردم دلزده و نگران و مایوس می شوند و به صندوق های رای پشت می کنند، این یک عکس العمل طبیعی است. در مواقع دیگر هم ما شاهد این رفتار بوده ایم؛ در انتخابات شورای شهر دوم نیز شاهد بودیم مشارکت در انتخابات کاهش پیدا کرد و این کاهش مشارکت به دلیل  عملکرد ضعیف شورا و شهرداری در آن مقطع بود؛ در همان زمان دوستانی که در شورا بودند نتوانستند رای خودشان را تمدید کنند. انتخابات مجلس یازدهم  هم همینطور بود، شما نگاه کنید در این شرایط که مهمترین لایحه مالی کشور باید بررسی شود مجلس تعطیل است. 

رئیس سابق شورای شهر تهران با انتقاد از تعطیلی مجلس گفت: در این شرایط بد اقتصادی بایستی برنامه ریزی اقتصادی و مالی کشور خیلی دقیق باشد اما می بینیم مجلس تعطیل است؛ می شود با به وجود آوردن یک فضای کاملا سالم و امن کار خودشان را انجام دهند، آنها نماینده مردم هستند و نماینده شده اند که در یک چنین شرایط حاد و بحرانی بتوانند وظیفه نمایندگی خودشان را ایفا کنند، نه اینکه بروند و خود قرنطینگی کنند و در مجلس حضور پیدا نکنند، تلفنی رای دهند و یا به هیئت رئیسه و کمسیون تلفیق واگذار کنند.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه