ارسال به دیگران پرینت

آیا برگشت پذیر بودن کرونا واقعیت دارد؟

یکی از دغدغه های جدی بهبودیافتگان بیماری کرونا این است که آیا خطر ابتلای مجدد آن ها به این ویروس و انتقال آن به دیگران وجود دارد؟ تاکنون اما شواهد قطعی در درباره بازگشت پذیر بودن ویروس کووید 19، اعلام نشده است...

آیا برگشت پذیر بودن کرونا واقعیت دارد؟

در روزهایی که جهان درگیر مبارزه با ویروس کروناست وبه صورت روزانه توصیه های مختلفی از سوی متخصصان و کارشناسان برای دوری از این ویروس مطرح می شود، دغدغه بهبودیافتگان از کرونا این است که ایا برای آنها خطر ابتلای مجدد و ایفای نقش ناقل وجود دارد؟

نخستین بار خبر ابتلای مجدد یک زن ژاپنی به ویروس کرونا در رسانه ها جنجال به پا کرد. پس از آن نیز چندین مورد گزارش مشابه در چین اعلام شد.

با توجه به این که در برخی بیماری‌های عفونی مانند سرخجه این امکان وجود دارد، که عوارض بیماری در دو یا چند دوره ظهور کنند موضوع بازگشت پذیری کرونا نیز که یک بیماری عفونی است موجب ایجاد نگرانی در بهبود یافتگان از کرونا شده است.

تاکنون اما شواهد قطعی در درباره بازگشت پذیر بودن ویروس کووید ۱۹، اعلام نشده است. 

 پروفسور ایزابلا اکرله، رئیس گروه تحقیقاتی ویروس‌های نوظهور در بیمارستان دانشگاه ژنو معتقد است ، علت گزارشهای منتشر شده در ژاپن و چین می تواند وجود پس مانده های ویروس در بدن بیمار ، با وجود رفع عفونت باشد. به گفته وی از نظر علمی با استناد به گزارش های محدود از این دست نمیتوان به بازگشت پذیر بودن ویروس مطمئن بود.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت ایران نیز با توجه به موفقیت‌های نسبی که در فازهای اولیه مطالعاتی در حوزه پلاسمادرمانی در کشور گزارش شده است، به نظر می‌آید که ابتلای اولیه فرد می‌تواند سطحی از ایمنی را دربیمار بهبود یافته ایجاد کند. هرچند کیانوش جهانپور در ادامه اضافه میکند که هنوز زمان دقیقی برای عمر پادتن در بدن نمیتوان تعیین کرد.

به طور کلی به نظر میرسد برای بیماران بهبود یافته چندان جای نگرانی وجود ندارد. چرا که در ایران تا به امروز گزارشی از ابتلای مجدد وجود نداشته است و موارد اعلام شده در سطح جهان نیز به همان چند مورد ژاپن و چین خلاصه میشود.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه