ارسال به دیگران پرینت

کارنامه هنری‌ها در اجراهای مجازی

هنرمندان عرصه‌های مختلف هنری به‌ویژه اهالی موسیقی و تئاتر در روزگار کرونایی بیشترین فعالیت‌های هنری را در شبکه‌‎های اجتماعی دارند.

کارنامه هنری‌ها در اجراهای مجازی

هنرمندان عرصه‌های مختلف هنری به‌ویژه اهالی موسیقی و تئاتر در روزگار کرونایی بیشترین فعالیت‌های هنری را در شبکه‌‎های اجتماعی دارند. پس از کمپین نه چندان موفقی که پیش از این از سوی چهره‌های هنری برای تشویق مردم به ماندن در خانه راه‌اندازی شد، انتقادهای زیادی در شبکه‌های اجتماعی درباره بی‌نتیجه بودن تلاش‌های مجازی و فرمالیته برخی از هنرمندان منتشر شد. از یکسو تقریبا تمام بسترهای بروز و نشر فعالیت‌های هنری نیز تعطیل است و مجالی برای هنرمندان فراهم نیست تا براساس تخصص و توانایی خود بتوانند جریانی را برای تقویت روحیه عمومی و سرگرم کردن مخاطبانشان شکل بدهند. اما با وجود این محدودیت‌ها، همچنان بسیاری از چهره‌های هنری فعالیت‌های عام‌المنفعه‌ای را رقم زده‌اند. فعالیت‌هایی که درکنار نتایج مثبت و مفیدش توانست توجه عمومی را نیز به خود جلب کند.

آموزش آنلاین تئاتر

صابر ابر که با همراهی پانته‌آ پناهی‌ها و بعضی دیگر از هنرمندان تئاتر، مدرسه هنری «اینجا میان شهر» را راه‌اندازی کرده‌اند، پس از همه‌گیری کرونا خیلی زود فعالیت‌های خود را به فضای مجازی بردند. آنان از استادان خود همچون احمد پوری، جابر رمضانی، سیدمحمد مساوات و... دعوت کردند تا کارگاه‌های یک‌جلسه‌ای برای هنرجویان برگزار کنند؛ کارگاه‌هایی که به‌صورت رایگان برگزار شد و فرصتی بود برای بچه‌های دیگر استان‌ها تا از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند. ساخت پادکست و برگزاری جلسات تمرین به‌صورت ویدئو کال از دیگر برنامه‌های این گروه جوان است و صابر ابر به نمایندگی از اعضای این گروه امیدوار است در این روزهای خانه‌نشینی، اینترنت برقرار و پرسرعت باشد تا بتوان همه این برنامه‌ها را برگزار کرد.   افشین هاشمی دیگر هنرمندی بود که برای آموزش، پا پیش نهاد. این بازیگر که در حال بازی در نمایش «روزهای رادیو» بود، بعد از تعطیلی اجباری اجرای این نمایش، ایده‌ای متفاوت را اجرا کرد. او که نوازنده کمانچه است و با موسیقی ایرانی آشنایی دارد، در نوروز غریب امسال کوشید مانند برخی دیگر از همکارانش، خانه‌نشینی را برای مردم کشورمان قابل تحمل‌تر کند. هاشمی که می‌دانست دیگر فعالیت جمعی تئاتر شدنی نیست، دست به کاری فردی زد و از مهارتش در موسیقی کمک گرفت. او در صفحه اینستاگرام خود ویدئوهایی را با نوازندگی و خوانندگی خود منتشر و باب آشنایی با این موسیقی را برای مخاطبان غیرتخصصی باز کرد و فعالیتی آموزشی و مفرح را به انجام رساند. محمد یعقوبی و آیدا کیخایی زوج هنرمندی که مدتی است به کانادا مهاجرت کرده‌اند هم کارگاهی دیگر طراحی کردند؛ کارگاه آنلاین بازیگری برای هنرجویان فارسی‌زبان خارج از ایران. آنان نیز بهتر دیدند دم را غنمیت بدانند و آموزش‌های آنلاین خود را برگزار کنند. محمد الله‌دادی دیگر بازیگر و مربی تئاتر که در حوزه تئاتر کودک و نوجوان مشغول تدریس است، دلتنگ کلاس بود و برای حفظ ارتباط خود با هنرجویان، آموزش‌های آنلاین نمایش خلاق را در سه گروه سنی در صفحه شخصی خود دنبال کرد تا تحمل این روزها برای کودکان بازیگوش و پرانرژی به مدد تئاتر آسان‌تر شود.

  رکوردشکنی کنسرت آنلاین

در یکی دو ماه اخیر، بیشترین فعالیت هنرمندان در حوزه موسیقی بوده است. از ابتدای سال جدید تاکنون ده‌ها کنسرت آنلاین و اجرای زنده در کشور و از سوی هنرمندان مختلف برگزار شده است. گروه‌های برجسته موسیقی نیز در این کمپین نانوشته حضور فعالی داشتند و بسیاری از استادان نیز اجراهای خانگی خود را با کاربران شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند. این فضا، استقبال عمومی از این اجراها را روز به روز بیشتر کرد. در حالی که روزهای ابتدایی سال کمتر کسی تصور می‌کرد استقبال از کنسرت‌های موسیقی قابل توجه باشد، خبر رسید که یک کنسرت آنلاین حدود هفت میلیون نفر بیننده داشته است. علی زندوکیلی که جمعه شب گذشته در سالن همایش‌های برج میلاد روی صحنه رفته بود بیشترین مخاطب را در میان کنسرت‌هایی در نوع خود که در شب‌های گذشته به‌صورت آنلاین اجرا شدند، داشت. روابط عمومی تیوا دراین‌باره نوشت: «علی زندوکیلی رکورد چند شب گذشته کنسرت‌های آنلاین را که به همت شهرداری تهران، سازمان صوت و تصویر فراگیر صدا سیما و شبکه تیوا برگزار شده بود با بیش از ۷میلیون بازدید شکست.» نخستین بار در خردادماه سال ۱۳۹۵ بود که علیرضا قربانی و گروهش در ایران کنسرت آنلاین برگزار کردند. این کنسرت در آن زمان تنها ۱۰ هزار بیننده آنلاین داشت. رشد قابل توجه تعداد بینندگان کنسرت آنلاین اگرچه دلیل عمده‌ای به نام قرنطینه خانگی دارد اما همزمان نشان‌دهنده افزایش شناخت و تمایل عمومی نسبت به برنامه‌های هنری آنلاین است و می‌تواند نویدبخش تحولی اساسی در برگزاری کنسرت‌های موسیقی هم باشد. این کنسرت در بیش از ۲۴ پلت‌فرم دارای مجوز ساترا به‌صورت زنده نمایش داده شد که با استقبال بی‌نظیر هواداران موسیقی پاپ و سنتی روبه‌رو شد. با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران، خوانندگان موسیقی پاپ و برخی گروه‌ها از جمعه ۸ فروردین‌ تا ۲۲ فروردین‌ماه در قالب برنامه نوروزخانه به اجرای کنسرت می‌پردازند. زمان برگزاری این کنسرت‌ها ساعت ۲۱ هرشب است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه