ارسال به دیگران پرینت

پرداخت 1 میلیون به همه! آیا روش بهتری نبود؟

دولت همین 4 ماه پیش اعلام کرد 8 میلیون خانوار ایرانی به دلیل تمول مالی نیازی به یارانه معیشتی ندارند حالا می خواهد به همان متمولین هم به اندازه متوسط ها و فقرا 1 میلیون تومان یارانه بدهد!

پرداخت 1 میلیون به همه! آیا روش بهتری نبود؟

دولت اعلام کرده می‌خواهد برای جبران مافات کرونا و کمک خرج خانواده‌های ایرانی مبلغ 1 میلیون تومان به حساب سرپرستان خانوار 23 میلیون خانوار ایرانی واریز کند.

این پول قرار است تا ماه آتی به حساب یارانه بگیران واریز شود و از مهر ماه امسال طی 24 قسط از یارانه‌های دریافتی آنها کسر شود.

جمع این مبلغ که دولت می‌خواهد پرداخت کند 23 هزار میلیارد تومان می‌شود و برای مقایسه فقط کافی است در نظر آوریم که کل بودجه ارزی اختصاص داده شده از صندوق توسعه ملی  برای جبران خسارات کرونا تاکنون مبلغ 1 میلیارد یورو است که با نرخ یورو 17 هزار تومان در بازار آزاد ایران مبلغ 6 هزار میلیارد تومان کمتر از این یارانه ای است که دولت می خواهد به همه خانوارهای ایرانی اعم از غنی وفقیر و متوسط بدهد.

پرداخت این میزان پول در این شرایط تنگنای منابع مالی دولت با شیوه در پیش گرفته شده یک سوال عمده به وجود می‌آورد:

اینکه آیا روش بهتری برای پرداخت این میزان پول به قشر هدف نبود؟

مثلا آیا بهتر نبود دولت این میزان پول را به روشی حساب شده‌تر به دخل خانوارهای نیازمند ایرانی واریز می‌کرد تا نتیجه بهتری در پی داشته باشد.

طبق اعلام خود دولت در مرحله پرداخت یارانه معیشتی (پس از گرانی بنزین) حدود 8 میلیون خانوار ایرانی با جمعیتی بیش از 20 میلیون نفر با این استدلال که وضعیت اقتصادی خوبی دارند، از پرداخت آن یارانه معیشتی کنار گذاشته شدند.

حالا این سوال و ابهام پیش می‌آید که چرا این 8 میلیون خانوار در شرایط کنونی مستحق دریافت این کمک خرجی تشخیص داده شده‌اند و مبلغ 1 میلیون تومان در این شرایط قرار است چه گره‌ای از زندگی این خانوارهای متمول باز کند؟ آیا معیار محسابات دولت طی این 4-5 ماه گذشته تغییری کرده است؟

یا برای مثال بهتر نبود این یارانه را نه به حقوق‌بگیران ثابت و نه به آن 8 میلیون خانوار متمول بلکه درست به سمت دیگر خانوارهای یارانه بگیر که در این 2 دسته نیستند، هدایت می کردند و این گونه می‌توانستند مبلغ بیشتری مثلا 2 میلیون تومان به هر خانوار اختصاص دهند و حمایت قوی‌تری از این خانوارها کنند؟

یا اینکه بخشی از این پول ذخیره می‌شد برای خرج‌ها و حمایت‌های دیگری که دولت باید از اقشار آسیب‌پذیر در دوران کرونا و پساکرونا ارایه دهد؟!

امید است مسئولان دولتی پاسخی قانع کننده به این ابهام بدهند.

شاید آنها در پرداخت مساوی این پول به فقیر و غنی ملاحظاتی دارند یا تنگناهایی دارند که ما از آن بی‌خبریم!

و اگر چنین ملاحظاتی نیست و نقد وارده درست است؛ آیا بهتر نیست دولت در تصمیم خود به پرداخت یارانه مساوی به فقیر و غنی و متوسط ایرانی، تجدیدنظر کند و این مبلغ را درست به قشر هدف یعنی خانوارهای آسیب دیده و در تنگنا از بحران کرونا اختصاص دهد؟

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه