ارسال به دیگران پرینت

پزشکان کوبایی فرشته نجات مبارزه با کرونا

دولت ایتالیا از کمک‌های چین، روسیه و کوبا بهره برده است در حالی که طی روزها و هفته‌های گذشته هیچ کشور اروپایی به ایتالیا کمک نکرده است. دولت ایتالیا از این موضوع گلایه‌مند است.

پزشکان کوبایی فرشته نجات مبارزه با کرونا

دولت کمونیستی کوبا تاکنون 6 تیم مبارزه با ویروس کرونا را به کشورهای مختلف از جمله به کشور صنعتی ایتالیا در اروپای غربی اعزام کرده است.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، پزشکان کوبایی که تربیت‌یافتگان نظام بهداشتی و درمانی قوی کوبا هستند، روز یکشنبه به استان "لومباردی" در شمال ایتالیا رسیدند. این گروه 52 نفره قرار است به کادر درمانی فرسوده شده ایتالیا که بسیاری از آنها در راه مبارزه با ویروس کرونا به این ویروس آلوده شده‌اند، کمک کنند.

کوبا این کشور تحت تحریم آمریکا در حوزه دریای "کارائیب" از زمان انقلاب کمونیستی سال 1959 تاکنون  همواره "ارتش لباس سفیدهای" خود را به مناطق نیازمند خدمات بهداشتی و پزشکی در سراسر جهان اعزام کرده است.

زشکان این کشور در دهه 2010 در نبرد با "وبا "در کشور فقیر هائیتی و  نیز در مبارزه با بیماری "ابولا" در غرب آفریقا در خط مقدم بودند و حالا هم با 6 اعزام به مناطق مختلف دنیا در خط مقدم نبرد با ویروس کرونا جای گرفته‌اند.

با اعزام این گروه 52 نفری این نخستین باری است که پزشکان کوبایی برای کمک به به ایتالیا یعنی یکی از 7 کشور صنعتی دنیا اعزام می‌شوند. دیپلماسی پزشکی کوبا در حال فعال شدن است.

کوبا علاوه بر ایتالیا و پیش از آن 5 گروه پزشکی و درمانی را نیز برای مبارزه با ویروس کرونا به کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه، جامائیکا، سورینام و گرانادا اعزام کرده است؛ کشورهایی که همگی درگیر فقر و فاقه هستند و ایتالیا نخستین کشور در اصطلاح "جهان اولی" است که از کمک‌های پزشکی و امدادی کوبا بهره‌مند می‌شود و این امر به دلیل وخامت وحشتناک اوضاع در این کشور در پی شیوع گسترده ویروس کروناست.

"لئوناردو فرناندز" 68 ساله یکی از اعضای تیم کوبایی اعزامی به ایتالیا که متخصص مراقبت‌های ویژه است ، روز شنبه اندکی پیش از عزیمت به ایتالیا به رویترز گفت: "همه ما می‌ترسیم ، اما باید وظیفه انقلابی خود را انجام دهیم، بنابراین ترس را از بین می بریم و آن را کنار می‌گذاریم... کسی که مدعی است نمی‌ترسد یک ابرقهرمان است ، اما ما ابرقهرمان نیستیم ، ما پزشک انقلابی هستیم."

به گفته فرناندز این هشتمین مأموریت بین‌المللی اوست، از جمله یکی از ماموریت های او برای مبارزه با "ابولا" در کشور آفریقایی لیبریا بوده است.

تیم 52 نفره کوبایی پیش از اعزام به ایتالیا در شهر هاوانا کوبا/ رویترز

پزشکان کوبایی فرشته نجات مبارزه با کرونا (+عکس)

این پزشکان به درخواست دولت ایتالیا به این کشور اعزام می‌شوند. دولت ایتالیا از کمک‌های چین، روسیه و کوبا بهره برده است در حالی که طی روزها و هفته‌های گذشته هیچ کشور اروپایی به ایتالیا کمک نکرده است. دولت ایتالیا از این موضوع گلایه‌مند است.

بارگیری هواپیمای باری روسیه در یک فرودگاه نظامی در حومه مسکو حامل کمک های پزشکی و درمانی روسیه به ایتالیا/ آسوشیتدپرس

پزشکان کوبایی فرشته نجات مبارزه با کرونا (+عکس)

کوبا طی 6 دهه گذشته پس از انقلاب کمونیستی با کمک‌های اقتصادی اتحاد جماهیر شوروی سابق، یک سیستم بهداشتی و درمانی کارا را توسعه داده که مورد رشک و حسادت جهان است؛ هر چند پس از فروپاشی بلوک کمونیستی از کیفیت نظام بهداشتی و درمانی کوبا هم کم شده اما هم‌اینک نیز این کشور یکی از بهترین و کاراترین نظام‌های بهداشتی و درمانی و آموزشی دنیا را دارد و بیش از 16 درصد از حجم تولید ناخالص داخلی این کشور در نظام بهداشتی سرمایه‌گذاری می‌شود.

طی سال‌های گذشته کیفیت بسیاری از بیمارستان‌های کوبا کاهش یافته و کوبایی‌ها می‌گویند برای پیدا کردن دارو مشکل دارند، وضعیتی که دولت هاوانا آن را به تحریم‌های چند ساله ایالات متحده مرتبط می‌داند، گرچه  برخی تحلیلگران نیز اقتصاد ناکارآمد کوبا را مقصر می‌دانند.

با این وجود کوبا هنوز یکی از بالاترین نسبت‌های سرانه پزشکان را در سرتاسر جهان دارد.

ویروس کرونا به کوبا هم راه یافته و بر اساس آخرین آمارهای رسمی این کشور 25 مورد ابتلا به این ویروس را گزارش کرده است.

دولت کوبا اعلام کرده برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا از روز سه‌شنبه همه مرزهای هوایی و دریایی خود را خواهد بست. این مساله می‌تواند به اقتصاد کوبا که عمده درآمد آن از ناحیه گردشگری است، صدمات جدی بزند.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه