ارسال به دیگران پرینت

تکانه‌های کاهشی در بازار آرام فولاد در جهان

جریان عمومی در بازارهای جهانی مصنوعات فولادی میل به افت قیمت‌ها را نشان می‌دهد اگرچه به نسبت بازارهایی متعادل و با نوسان محدود قیمت‌ها را شاهد هستیم. بازارها غالبا منتظر هستند تا رخدادهای پیش‌رو بتواند جریان غالب قیمتی را تعیین کند. مرکز خدمات فولاد ایران به این موارد پرداخته است.

تکانه‌های کاهشی در بازار آرام فولاد در جهان
جریان عمومی در بازارهای جهانی مصنوعات فولادی میل به افت قیمت‌ها را نشان می‌دهد اگرچه به نسبت بازارهایی متعادل و با نوسان محدود قیمت‌ها را شاهد هستیم. بازارها غالبا منتظر هستند تا رخدادهای پیش‌رو بتواند جریان غالب قیمتی را تعیین کند. مرکز خدمات فولاد ایران به این موارد پرداخته است.

سنگ‌آهن

درحالی‌که یک هفته قبل قیمت سنگ‌آهن نزولی بود و تا ۵/ ۸۳ دلار رسیده بود، هفته گذشته پس از کمی نوسان در مجموع تا ۶ دلار هر تن رشد هفتگی داشته و ۵/ ۸۹ دلار در هر تن سی‌اف‌آر به ثبت رسید. بهبود تقاضا بازار را صعودی کرد و افزایش خرید در بنادر چین از موجودی بازار کاست و این هفته با ۷۰۰ هزار تن کاهش؛ ۲۵/ ۱۲۶ میلیون تن ثبت شد. در کل با توجه به محدودیت عرضه سنگ‌آهن بازار این ماده اولیه وضعیت بهتری نسبت به بازار فولاد دارد.

در بازار صادرات ایران، آخرین قیمت سنگ‌آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد ۲ دلار افت داشته و ۳/ ۴۹ دلار در هر تن فوب شد. سنگ‌آهن هماتیت صادراتی خلوص ۶۱ درصد ایران نیز ۲ دلار دیگر افت داشته و به ۲/ ۴۶ دلار در هر تن فوب رسید.

قراضه

قراضه سنگین ۲۰-۸۰ وارداتی در ترکیه هفته گذشته به ۲۷۳ دلار در هر تن سی‌اف‌آر رسید که نسبت به هفته قبل تا ۷ دلار افت داشت. قراضه آ۳ وارداتی نیز ۲۶۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثبت شد که ۴ دلار ارزان‌تر شد.

درحالی‌که دو هفته گذشته قیمت قراضه صادراتی ژاپن بالا رفته بود این هفته با ۵/ ۶ دلار کاهش به ۲۱۷ دلار در هر تن فوب رسید. جو منفی بازار داخلی قیمت صادراتی را نزولی کرد.

متوسط قیمت قراضه وارداتی در شرق آسیا ۵ دلار هر تن افت هفتگی داشته و ۲۷۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثبت شده است.

در بازار داخلی آمریکا نیز قراضه خرد شده در ۲۸۲ دلار در هر لانگ تن ثبات داشت.

بیلت

پیش‌بینی افت قیمت قراضه در ترکیه و ابهامات موجود در بازارهای جهانی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا بازار بیلت را به‌شدت راکد کرده است. بازار صادرات بیلت سی‌آی‌اس هم فعالیت چندانی نداشت و همه در بازارهای جهانی در انتظار روشن‌تر شدن اوضاع نشسته‌اند. متوسط قیمت بیلت سی‌آی‌اس از ۴۰۰ تا ۴۱۰ دلار اوایل هفته تا ۳۹۵ دلار در هر تن فوب هم کاهش داشت ولی مورد توجه خریداران نبود.

در ترکیه بیلت وارداتی ۴۰۰ تا ۴۰۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر شنیده شد درحالی‌که هفته قبل تا ۴۲۰ دلار بود.

در جنوب شرق آسیا بیلت وارداتی ۴۱۵ تا ۴۲۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر شنیده شد که در ثبات بود. در بازار داخلی چین نیز قیمت بیلت کمتر از ۲ دلار افت داشت.

مقاطع

تقاضای میلگرد صادراتی سی‌آی‌اس کم و قیمت اسمی آن ۴۲۵ تا ۴۴۰ دلار در هر تن فوب بود که دو هفته گذشته در ثبات نسبی بوده است. فعلا عرضه‌کننده‌های سی‌آی‌اس نمی‌توانند به اروپایی‌ها میلگرد بفروشند و تقاضا در سایر بازارهای هدف آنها ناچیز است. فعالان بازار معتقدند شاید از اواسط ماه مارس فعالیت بازار مقاطع صادراتی سی‌آی‌اس بهتر شود.

در ترکیه میلگرد صادراتی از ۴۴۰ دلار به ۴۳۵ دلار در هر تن فوب کاهش داشت.

در بازار داخلی اروپا میلگرد در ۴۶۰ یورو در هر تن درب کارخانه ثبات داشت. در بازار آمریکا نیز میلگرد ۵ دلار افت داشته و ۶۲۳ دلار در هر شورت تن درب کارخانه شنیده شد.

ورق

عرضه ورق گرم صادراتی سی‌آی‌اس هفته گذشته محدود بوده و بازار آن در سکوت به سر برد. متوسط قیمت ۴۶۵ تا ۴۷۵ دلار در هر تن فوب ثبت شده که نسبت به هفته قبل تغییری نداشت.

قیمت ورق گرم صادراتی چین ۴۶۰ تا ۴۹۰ دلار در هر تن فوب و مشابه یک هفته قبل بود. البته کسی نتوانست در قیمت‌های بالا فروشی داشته باشد. برخی از معاملاتی در ۴۵۰ تا ۴۵۳ دلار در هر تن فوب خبر دادند.

ورق گرم وارداتی در ترکیه نیز حدود ۴۸۵ تا ۴۹۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثبات داشت. در جنوب شرق آسیا ورق گرم وارداتی ۴۷۰ تا ۴۷۲ دلار در هر تن سی‌اف‌آر بود.

در بازار داخلی اروپا ورق گرم با ۲ یورو کاهش به ۴۸۴ یورو در هر تن درب کارخانه رسید. در بازار آمریکا نیز ورق گرم ۷ دلار رشد داشته و ۵۸۳ دلار در هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد.

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه