ارسال به دیگران پرینت

تصمیمات ستاد تنظیم بازار برای نظارت بر کالا و کنترل قیمت‌ها

در هشتاد و یکمین جلسه تنظیم بازار، وضعیت تامین، توزیع و قیمت کالاهای ضروری و اساسی مردم، رصد و پایش شد و براساس بررسی های صورت گرفته مقررشد، روند صادرات اقلام مهمی چون سیب و پرتقال تحت کنترل باشد.

تصمیمات ستاد تنظیم بازار برای نظارت بر کالا و کنترل قیمت‌ها

در هشتاد و یکمین جلسه تنظیم بازار، وضعیت تامین، توزیع و قیمت کالاهای ضروری و اساسی مردم، رصد و پایش شد و براساس بررسی های صورت گرفته مقررشد، روند صادرات اقلام مهمی چون سیب و پرتقال تحت کنترل باشد.

به گزارش شاتا، همچنین کمیته تامین و توزیع اقلام بهداشتی و ضد عفونی کننده ذیل ستاد مبارزه با کرونا تشکیل شد و وزارت بهداشت توزیع مواد ضدعفونی کننده تولید و احتکار شده را عهده دار شد.

محمدرضا کلامی سخنگوی ستاد تنظیم بازار با اشاره به مصوبات این نشست درباره صادرات اقلام مهمی چون سیب و پرتقال گفت: در صورتی که به هر دلیلی قیمت این کالاها بیش از تحمل مردم و دولت باشد، از گزینه های تنظیم بازار همچون عوارض و ممنوعیت استفاده خواهد شد؛ ولی براساس تعهدی که تشکل های تولیدی و استان ها داده اند، در صورتی که به میزان نیاز و با کنترل قیمت در کف عرضه با دولت همراهی کنند، حتما روند فعلی ادامه پیدا خواهد کرد.

وی درباره دلیل افزایش قیمت یکباره گوشت در روزهای آخر هفته گذشته بیان کرد: بخشی از این افزایش قیمت ناشی از افزایش قیمت دام زنده از حدود ۳۹ هزار تومان به ۴۵ هزار تومان بوده است و بخشی هم مرتبط با کاهش قیمت محصولات آلایشی همانند جگر، کله پاچه وصادرات پوست وروده بوده است که حداقل ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان بعد از کشتار دام درآمد ایجاد می کرده که از قیمت گوشت کم می کرده است .

کلامی توضیح داد: وقتی مصارف این مواد در غذا خوری ها و رستوران ها کاهش پیدا کرده، تقاضا برای این اقلام روند کاهشی در پیش گرفته است. اما بخش دیگری از این افزایش قیمت هم تخلف بوده که به شدت با متخلفان برخورد شده است.وی همچین از مدیریت تقاضا از سوی مصرف کننده ها بعد از هشدار برخورد خبرداد و گفت: قیمت گوشت روند کاهشی پیدا کرده است و در هفته آینده به زیر ۹۰ هزارتومان خواهد رسید.

سخنگوی ستاد تنظیم بازار همچین بیان کرد: طبق اعلام دادستانی در جلسه ستاد تنظیم بازار، فهرست تعدادی از افرادی که در زنجیره گوشت اخلال ایجاد کرده یا به موقع اقدام به تامین دام زنده برای استان نکرده بودند، احصا و به آنها تذکرات لازم داده شده است و در صورتی که اقداماتی از این دست انجام شود با آنها برخورد خواهد شد.

وی در بخش دیگری بیان کرد: در این جلسه ستاد تنظیم بازار اقدامات لازم برای تامین ماسک سه لایه و ان ۹۵، مواد ضدعفونی ، الکل و.. انجام و مقرر شد کمیته تامین و توزیع این اقلام ذیل ستاد مبارزه با کرونا تشکیل شود و اختیارات لازم به این کمیته داده شده است که متناسب با موضوعات مختلفی که در کشور اتفاق می افتد به موقع عکس العمل نشان بدهد و تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

کلامی ادامه داد: آنچه که مقرر شده است و ضرورت دارد که همه استانداران، شورای های تامین، دستگاه های تامین و تولید کنندگان به آن توجه کنند، این است که مسئول تحویل گرفتن کالاهای بهداشتی همانند ماسک، الکل، و مواد ضدعفونی کننده ها، وزارت بهداشت و معاونت های تابعه آن است.

وی گفت: هر تولیدی که در کشور دراین حوزه انجام شود، توزیع آن برعهده وزارت بهداشت است و این وزارتخانه متناسب با مقادیر و حواله های مشخص در استان های مختلف، این اقلام را تامین می کند.

این مقام مسئول توضیح داد: برمبنای حواله های وزارت بهداشت برای سهمیه استان ها، ۴شرکت برای پخش سراسری مشخص و مکلف شده اند کالاها را از واحد های تولیدی تحویل بگیرند و به مراکز توزیعی که وزارت بهداشت تعیین کرده است، تحویل بدهند.

وی با اشاره به اینکه دستگاه های نظارتی هم بر اساس این دستوالعمل و ذیل مصوبات ستاد مبارزه با کرونا فعالیت خواهند کرد،در ادامه به تولید روزانه ۲۰۰ هزار لیتر الکل در کشور اشاره کرد و گفت: از مجموع این میزات تولید الکل، حدود ۵۰ هزار لیتر آن برای مصرف واحدهای تولیدی که از الکل به عنوان محصولات پایه ای استفاده می کنند، هست و ۱۵۰ هزار لیتر برای مصارف دیگر بخش ها از جمله ضدعفونی محیطی، خانوار و.. است که براساس اعلام وزارت بهداشت این مقدار تولید می تواند در این مقطع زمانی کفایت مصرف را بکند.سخنگوی ستاد تنظیم بازار درباره تولید ماسک هم گفت: ظرفیت های تولید داخل ۱۰۰هزارعدد در روز بوده که به ۶۰۰ هزارعدد در روز افزایش داده شده است ولی مقدار مصرفی که وزارت بهداشت اعلام کرده در این بخش حدود ۱۰۰ هزار ماسک ان ۹۵ و حدود ۶۰۰ هزار عدد هم ماسک سه لایه است که برای این مقادیر برنامه ریزی شد که علاوه بر واحدهای صنعتی، واحدهای تولیدی صنفی که اسامی آنها از سوی اصناف اعلام می شود، مواد اولیه و پارچه های مورد نیاز برای تولید ماسک رابرای تولید دراختیاربگیرند.

وی در ادامه بیان کرد: واحدهای صنفی که توانایی تولید ماسک را دارند می توانند به سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام کنند که به اصناف معرفی شوند و از این ظرفیت برای تولید ماسک استفاده بشود. این تولیدات هم باید در شبکه هایی که وزارت بهداشت برای آن تعیین می کند ،توزیع و کالا تحویل وزارت بهداشت شود.

کلامی در ادامه به دیگر مصوبات این ستاد اشاره کرد و گفت:در این نشست مقرر شد به شدت با کسانی که نسبت به احتکار این کالاها و عدم عرضه آن اقدام می کنند، برخورد جدی شود و تمامی کشفیات مرتبط با این اقلام مجددا با محوریت وزارت بهداشت توزیع شود.

وی بیان کرد: دادستان ها، قضات، سازمان تعزیرات و کسانی که در حوزه کشف این کالاها و مبارزه با احتکار، گرانفروشی، اخفا و عدم عرضه اقدام می کنند، در صورتی که پرونده یا محموله ای را مشاهده کنند، احکام صادره باید در راستای این باشد که این کالاها با حواله های وزارت بهداشت در کشور توزیع شود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت هم از آغاز تولید روزانه ۵ر۴ تا ۵ میلیون قطعه ماسک از سوی واحدهای تولیدکننده داخلی خبر داد و گفت: استانداران مکلف به صدور مجوز جابجایی محموله‌های الکل و ژل ضدعفونی کننده به خارج از استان ها شدند.به گزارش شاتا، حسین مدرس خیابانی که در جلسه ستاد مبارزه با کرونا در وزارت صنعت که با حضور معاون سازمان غذا و دارو، معاون وزیر کشور، معاون گمرک ایران و تولیدکنندگان مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی برگزار شد،سخن می گفت، از مذاکره برای رفع مشکل جابجایی الکل و ژل ضدعفونی کننده میان استان‌های کشور خبر داد و افزود: کارخانجات تولیدکننده ژل ضدعفونی کننده در برخی از استان ها با کمبود الکل مورد نیاز برای تولید مواجه بودند که بر این اساس، برخی مقاومت‌های استانی برای جابجایی الکل مورد نیاز این واحدها، از کارخانجات تولیدی الکل به سمت واحدهای تولیدکننده ژل ضدعفونی کننده وجود داشت که خوشبختانه با حضور معاون وزیر کشور و تماس‌های انجام شده با استانداران، این مشکل به زودی رفع خواهد شد.

وی اظهارداشت: بر اساس ابلاغیه معاون اقتصادی وزارت کشور، هیچ یک از مقامات استانی حق جلوگیری از جابجایی الکل، ژل و مواد ضدعفونی کننده را ندارند و حرکت این محصولات باید میان تمامی استان های کشور آزاد باشد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کارخانجات تولیدی مواد شوینده این آمادگی را دارند که در صورت تامین مکفی الکل، تولید ژل ضدعفونی کننده خود را افزایش دهند، تصریح کرد: گلایه تولیدکنندگان مواد ضدعفونی کننده، عدم جابجایی الکل از کارخانجات تولیدی به سمت واحدهای تولیدکننده مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی بود که امید می‎‌رود با توجه به ابلاغیه وزارت کشور، این مشکل در استان ها حل شده و کارخانجات با ظرفیت کامل به تولید ادامه دهند.

وی گفت: علیرغم تمامی این مشکلات، مواد شوینده و اقلام ضدعفونی کننده در فروشگاه های زنجیره‌ای، سازمان میادین میوه و تره‌بار، ایستگاه های مترو و غرف عرضه مستقیم مواد شوینده در حال توزیع است؛ این در حالی است که بر اساس ابلاغیه و اختیاراتی که هیات دولت به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارایه کرده، صادرات ماسک، دستکش، لباس گان و محصولات بهداشتی از جمله آب ژاول، صابون، کاغذ تیشو، منسوجات نبافته و الکل ممنوع است، ضمن اینکه واردات الکل، ماسک و لباس گان به منظور رفع نیاز کشور با تعرفه صفر امکان‌پذیر خواهد بود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: همچنین مقرر شد تا واردکنندگان ماسک، الکل و لباس گان به اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معرفی شده تا در چارچوب ضوابط فنی و قیمت تعیین شده واردات صورت گیرد.

وی ادامه داد: شبکه توزیع تمام اقلام بهداشتی از جمله ماسک، ژل ضدعفونی کننده و الکل را در اختیار سازمان غذا و دارو قرار داده و علاوه بر مراکز درمانی، فقط در داروخانه‌ها عرضه ادامه خواهد یافت؛ ضمن اینکه مواد شوینده و ضدعفونی کننده در همه مبادی عرضه خواهند شد و تنها الکل و ماسک در داروخانه‌ها و با نظارت سازمان غذا و دارو توزیع خواهد شد.

مدرس خیابانی خاطرنشان کرد: به موازات واردات ماسک و لباس گان، از تمامی توان تولیدی کشور در بخش صنوف تولیدی پوشاک استفاده خواهد شد که به همین منظور، با توافق صورت گرفته با اتحادیه پوشاک، از ظرفیت تولید ۵ر۴ تا ۵ میلیون قطعه ماسک در روزتوسط صنوف تولیدی به صورت حداکثری استفاده خواهد شد.

وی گفت: واحدهای تولیدی پوشاک از ظرفیت بسیار بالایی برای تامین لباس گان و ماسک مورد نیاز کشور در شرایط کنونی برخوردار هستند که بر این اساس، با توافقات صورت گرفته قرار بر این است که تمامی امکانات و تسهیلات لازم برای تامین پارچه مورد نیاز این واحدها بسیج شود؛ ضمن اینکه مقرر شده تا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مشخصات فنی تولید ماسک و لباس گان و ابعاد آن را در اختیار صنوف قرار دهد تا تولید به شکل گسترده در کشور آغاز شود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: بنا بر اعلام رئیس اتحادیه پوشاک، ۱۰۰ کارخانه بزرگ کشور هم اکنون آمادگی تولید ۵ر۴ تا ۵ میلیون قطعه ماسک در روز را دارند که از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده خواهد شد و مقدمات لازم برای حمایت از آنها از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فراهم آمده است.

وی افزود: اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت استفاده از توان داخلی در تولید ماسک و لباس گان است و کسری نیاز داخلی با واردات جبران خواهد شد؛ بنابراین هر چقدر که تولیدکنندگان ظرفیت داشته باشند، حتما از سوی وزارت بهداشت مورد حمایت و خرید تضمینی قرار می‌گیرد.

نامبرده گفت: همچنین قرار بر این است که پارچه تولید ماسک در داروخانه‌ها توزیع شده و مراکز آموزشی وزارت بهداشت هم آموزش‌های لازم برای تولید ماسک‌ها را در منازل و واحدهای تولیدی صنفی ارایه دهند؛ ضمن اینکه قرار بر این است که اداره کل پوشاک و صنایع نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت هماهنگی های لازم با تمامی کارخانجات تولیدی را در بخش صنعت نساجی به عمل آورد تا بتوان با محوریت اتحادیه پوشاک و وزارت صنعت، کار تولید در کشور را سرعت بخشید.وی اظهار داشت: ظرفیت‌هایی که هم اکنون در برخی از واحدهای تولیدی پوشاک کشور به دلیل مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا خالی مانده و رکود حاکم بر بازار آن را تشدید کرده است، به زودی به مدار تولید خواهند آمد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم به صورت تضمینی، تولیدات آنها را در حوزه ماسک و لباس گان خریداری خواهد کرد.

 

 

 
 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه