ارسال به دیگران پرینت

اپراتورهای تلفن همراه در میزان پوشش کشوری رتبه‌بندی شدند؛ همراه اول رتبه نخست توسعه ارتباطات روستایی

گسترش ارتباطات در قرن حاضر باعث فزونی یافتن امکانات ارتباطی در نقاط مختلف دنیا شده است.

اپراتورهای تلفن همراه در میزان پوشش کشوری رتبه‌بندی شدند؛ همراه اول رتبه نخست توسعه ارتباطات روستایی

گسترش ارتباطات در قرن حاضر باعث فزونی یافتن امکانات ارتباطی در نقاط مختلف دنیا شده است. با توجه به پیشرفت های چشمگیر در زمینه های گوناگون، انتظار پیشرفت از وسایل ارتباط جمعی و همچنین ابزار به روز اطلاعاتی از سوی مخاطبان و مصرف کنندگان ارتباطی روز به روز افزایش می یابد. آنچه برای مصرف کنندگان وسائل ارتباطی اهمیت دارد شامل پارامترهای گوناگونی میشود که هر کدام در زیر مجموعه های گوناگونی برای ارائه دهنده و مصرف کننده خدمات اهمیت ویژه ای پیدا میکند. در خصوص ارتباطات تلفنی و اینترنتی میتوان به پارامترهای گوناگون از جمله پهنای باند اینترنتی، سرعت اتصال، کیفیت خدمات پس از فروش، میزان تعرفه ها، گستردگی خدمات، پوشش سراسری و.... اشاره کرد. 

یکی از مبحث های مهم در زمینه ارتباطات و علی الخصوص ارتباطات سیار مانند تلفن همراه میزان گستردگی پوشش آن در سراسر یک کشور میباشد. این مورد میتواند علاوه بر جلب رضایت مشتری در صورت استفاده از یک اپراتور، زمینه تصمیم گیری برای مصرف خدمات یک شرکت اپراتوری را نیز فراهم کند بدین معنا که هرچه پوشش گسترده تر بوده و در منطقه مورد نظر قابل رضایت باشد، مشتریان بیشتری جذب خدمات آن شرکت اپراتوری میگردند. از سوی دیگر، پوشش سراسری همچنین انگیزه ای برای شرکت های ارائه دهنده خدمات در شرایط رقابتی را فراهم میکند تا بتوانند روز به روز میزان آنتن دهی و شهرهای تحت پوشش را افزایش داده و از این طریق فضای رقابتی میان اپراتور ها در این زمینه رقابتی تر شود.

در این نوشته قصد داریم به بررسی وضعیت پوششی تلفن همراه در کشور خود بپردازیم. 

ایران به عنوان یکی از کشورهایی که به نسبت سریع وارد توسعه شبکه ارتباطات سیار و موبایلی شد، همواره سعی کرده است بر لبه تکنولوژی قرار داشته باشد و لذا از این حیث پیشرفت های چشمگیری نیز در این زمینه به ارمغان آورده است. 

این پیشرفت ها در تمامی زمینه های دیده میشود که از آنها میتوان به اینترنت همراه نسل جدید، پوشش گسترده کشوری آنتن دهی، ترابرد پذیری میان اپراتورها، خدمات موبایلی آنلاین و ... اشاره کرد. 

آنچه در این نوشته مورد بحث است، پوشش سراسری سه اپراتور مطرح کشور براساس جدیدترین گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مقایسه آنهاست. 

براساس گزارش فصلی رگولاتوری وزارت ارتباطات، اپراتور همراه اول رتبه اول پوشش سراسری کشوری را با پوشش ۱۲۵۲ شهر،  ۴۴۹۱۸ روستا، درصد پوشش جمعیتی ۹۶.۵، حدود ۸۳۰۰۰ کیلومتر از جاده های کشور و با درصد ۸۶.۴۱ درصد جاده های کشور، رتبه اول در اختیار دارد. 

ایرانسل حدود ۱۳۰۰ شهر را پوشش میدهد و روستاهای تحت پوشش این اپراتو نیز عدد ۱۶۸۶۵ را نشان میدهد. جاده های تحت پوشش این اپراتور نیز حدود ۶۴۰۰ کیلومتر است. درصد جمعیتی پوشش این اپراتور ۸۶.۹۴ و درصد جاده های تحت پوشش نیز حدود ۶۸ درصد است. ایرانسل رتبه دوم پوشش را بعد از همراه اول و البته با فاصله ای چشم گیر دارد. 

رایتل نیز در رده سوم با پوشش ۴۸۰ شهر، ۷۷ روستا و ۲۷۰۰ کیلومتر از جاده ها به عنوان اپراتور جدید التاسیس قرار دارد. درصد پوشش جمعیتی حدود ۶۲ درصد و درصد جاده ها حدود ۳۰ درصد است. 

با بررسی وضعیت اپراتور ها طبق امار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی میتوان از برتری همراه اول نام برد که در این شاخص نیز مانند شاخص های دیگر در فضای رقابتی حرف اول را میزند و توانسته است رقبای خود را از میدان به در کند. این نکته نیز حائز اهمیت است که همراه اول قدیمی ترین اپراتور داخل کشور است اما بعد از ایجاد فضای رقابتی نیز همراه اول سکون نداشته و به خوبی در فضای رقابتی رو به پیشرفت داشته است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه