ارسال به دیگران پرینت

عضو کمیسیون امنیت ملی: سیاست خارجی کشور نیازمند یک خانه تکانی جدی است

حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده مجلس با بیان اینکه قرار گرفتن ایران در لیست سیاه "FATF قابل پیش بینی بود گفت: "FATF" به خاطر اقدامات مثبت ایران، کشورمان را از فهرست سیاه خارج و در فهرست خاکستری قرار داده بود. به دلیل بی‌پاسخ گذاشتن برخی از ابهامات توسط ایران، "FATF" دوباره ایران را در فهرست سیاه خود قرار داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی: سیاست خارجی کشور نیازمند یک خانه تکانی جدی است

حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده مجلس با بیان اینکه قرار گرفتن ایران در لیست سیاه "FATF قابل پیش بینی بود گفت: "FATF" به خاطر اقدامات مثبت ایران، کشورمان را از فهرست سیاه خارج و در فهرست خاکستری قرار داده بود. به دلیل بی‌پاسخ گذاشتن برخی از ابهامات توسط ایران، "FATF" دوباره ایران را در فهرست سیاه خود قرار داد.

نماینده کرمانشاه (اسلام‌آباد غرب / دالاهو) در گفت‌وگو با عصرایران ادامه داد: 60 ابهام در قبال ایران مطرح شده بود که بخشی از آن‌ها با تصویب قوانین داخلی رفع ابهام شد. بخشی دیگر در قالب 2 کنوانسیون پالرمو و CFT باید رفع می‌شد که وقت کشی 13 ماه مجمع تشخیص دوباره ما را در لیست سیاه قرار داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی افزود: لایحه پالرمو عملا اختلافی به حساب نمی‌آمد اما مجمع آن را تبدیل به لایحه اختلافی کرد. برای اولین بار مجمعی که کارش حل اختلاف بود، خود عامل اختلاف شد. آنها به "FATF" بهانه دادن تا این تصمیم سیاسی را بگیرد.

وی تصریح کرد: دشمنان ایران مثل آمریکا، عربستان و اسرائیل دنبال همین مسئله بودند تا ایران را در لیست سیاه قرار بدهند. در این میان برخی کشورها که مشکلی با ایران نداشتند هم با آنها همراه شدند و به خاطر مسائل سیاسی علیه ایران رای دادند. این درحالی است که خیلی از کشورهای عضو ابهامات مالی و بانکی‌شان بی‌شماراست اما به خاطر نبود مشکلات سیاسی در فهرست سیاه قرار نمی‌گیرند.

این نماینده مجلس افزود: حالا باید چه کرد؟ هر دستگاه باید مسئولیت تصمیمات خود را قبول کنند. مجمع باید پاسخ رفتار خود را بدهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: با این تصمیم، نگرانی در مورد مبادلات بانکی ایران به جود می‎آید. معدود بانک‌های خارجی به واسطه حکم حکومتی دولت‌ها با ایران همکاری می‌کردند الان هم به نظر می‌رسد به خاطر روابط سیاسی ایران و با این کشورها مبادلات بانکی را انجام دهند اما هزینه ریسک آن را از کشورمان می‌گیرند.

فلاحت پیشه گفت: وقتی کشوری تحریم می‌شود به آن به عنوان یک گوشت قربانی نگاه می‌کنند. نگاه روسیه، چین و دیگر کشورها به ایران هم همین است. آنها هزینه رابطه با ایران را می‌گیرند و از تحریم‌ها سود می‌برند. ما می‌توانستیم با تصویب این لوایج، چالش‌های پیش روی ایران را کم کنیم که متاسفانه موفق نبودیم.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: تصمیمات "FATF" مشروط است و  ما اگر بتوانیم ابهامات را رفع کنیم، زمینه خروج از فهرست سیاه وجود دارد.

وی با بیان اینکه  چندی دیگر  باید عرصه تصمیم گیری را خالی کنیم و الان به عنوان یک کارشناس صحبت می‌کنم گفت: سیاست خارجی کشور نیازمند یک خانه تکانی جدی است. کسانی که در سیاست خارجی ایران تصمیم می‌گیرند، در سال‌های گذشته برای ایران و مردم هزینه ایجاد کرده‌اند. آنها تصمیم می‌گیرند و بار تصمیمات آنها به دوش ملت می‌افتد.


 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه