ارسال به دیگران پرینت

سرعت شیوع کرونا کاهش یافت

رئیس سازمان بهداشت جهانی به کشورهایی که گزارش‌های دقیقی را در مورد موارد ابتلا به ویروس کرونا گزارش‌نکردند، هشدار داد و گفت: «برخی از کشورها وجود دارند که هیچ جزئیاتی را در این مورد به سازمان جهانی بهداشت ارایه نکردند. ما از این کشورها می‌خواهیم به سرعت اطلاعات و جزئیاتی را که در اختیار دارند، با ما به اشتراک بگذارند.»

سرعت شیوع کرونا کاهش یافت

[مجتبی پارسا] در بعدازظهری ابری و سرد در شهر ووهان چین زنی تنها با ماسکی بر صورت و چتری در دست در خیابانی قدم‌می‌زند. معلوم نیست از کجا آمده و به کجا می‌رود. هیچ‌کس جز او در خیابان دیده نمی‌شود. این واقعیت ووهان و شهرهای دیگری است که با انتشار و گسترش ویروس کرونا هر روز تعدادشان بیشتر می‌شود. سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت، ویروس مرگبار کرونا تاکنون باعث مرگ بیش از ٦٣٠ نفر و بیماری و ابتلای بیش از ٣١‌هزار نفر شده است. انتشار این ویروس در کشورهای دیگر هم رو به افزایش است.

روز گذشته کره‌شمالی با ٢٥‌میلیون نفر جمعیت که مرز مشترک با چین دارد، نخستین مورد مبتلا به کرونا را تأیید کرد. بریتانیا نیز سومین مورد را تأیید و اعلام کرد که این بیمار در بیمارستان سن‌توماس درحال مداواست. حالا فهرست کشورهایی که بیماران مبتلا به ویروس مرگبار کرونا در آنها تأیید شده، درحال افزایش است. از کره‌شمالی و جنوبی و تایوان گرفته تا روسیه و آمریکا و کانادا. از استرالیا و مالزی گرفته تا سوئد و فنلاند و آلمان و ایتالیا. حالا بریتانیا هم مورد ابتلا را تأیید کرده و به این ترتیب، مسأله جدیدی پس از خروج از اتحادیه اروپا برایش ایجاد شده است.

 سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که با تمام‌شدن ماسک‌ها در جهان احتمال رشد شدید این ویروس وجود دارد.

دو ماه از آغاز انتشار این ویروس در ووهان چین می‌گذرد و آمار کشته‌ها و بیماران هر روز درحال افزایش است.

از سوی دیگر، گرچه هیچ استانی در چین وجود ندارد که موردی از کرونا در آن گزارش نشده باشد، اما به نظر می‌رسد کشورهای دیگر به خوبی توانسته‌اند گسترش این بیماری را کنترل کنند و تعداد بیماران در هر کشور به ٢٠ نفر نمی‌رسد.

با این اوصاف، روز گذشته در چین سرعت افزایش مبتلایان به کرونا کمی کاهش یافت. (یعنی به‌عنوان مثال اگر هر روز ٥‌هزار نفر به کرونا مبتلا می‌شدند، روز گذشته ٣‌هزار نفر مبتلا شدند.)

این درحالی است که یک آکادمی تحقیقاتی در بریتانیا که روی بیماری‌های ویروسی مطالعه می‌کند، اعلام کرد نمی‌توان با اطمینان در این مورد سخن گفت که آیا این کاهش به سبب کنترل بیماری است یا به علت مشکلات در ثبت موارد مبتلا به کرونا.

با این حال، رئیس سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که کاهش ثبت موارد جدید ویروس کرونا خبر خوبی است. اما رئیس این سازمان هشدار داد که نباید صرفا به این گزارش‌ها استناد کرد و خیال‌مان از بابت کنترل این بیماری راحت باشد، این اعداد و ارقام می‌تواند دوباره بالا برود و سرعت افزایشی داشته باشد.

رئیس سازمان بهداشت جهانی همچنین به کشورهایی که گزارش‌های دقیقی را در مورد موارد ابتلا به ویروس کرونا گزارش‌نکردند، هشدار داد و گفت: «برخی از کشورها وجود دارند که هیچ جزئیاتی را در این مورد به سازمان جهانی بهداشت ارایه نکردند. ما از این کشورها می‌خواهیم به سرعت اطلاعات و جزئیاتی را که در اختیار دارند، با ما به اشتراک بگذارند.»

قهرمانی که حقیقت را گفت

روز قبل پزشکی که نخستین‌بار در مورد ویروس کرونا سخن گفت نیز در میان کشته‌شده‌ها بود. پزشکی که گرچه مقامات چینی او را به اتهام ایجاد شایعه بازداشت و تنبیه کردند، اما حالا مردم او را قهرمان ملی می‌بینند.

مرگ او بر اثر ویروس کرونا خشم مردم چین را برانگیخت و حالا تعداد زیادی خواهان آزادی بیان شده‌اند. دکتر «لی ونلیانگ» سی‌وچهار ساله در اوایل صبح روز جمعه پس از چند روز مبارزه با مرگ سرانجام در بیمارستانی محلی در ووهان جان باخت.

گاردین در گزارشی نوشت، در اواخر ماه دسامبر بود که دکتر ونلیانگ در شبکه اجتماعی به همکارانش در مورد ویروسی عجیب و ناشناخته هشدار داده بود. ویروسی که سرانجام کرونا نام‌گذاری شد و تاکنون باعث مرگ هزاران نفر شده است. پلیس سوم ژانویه یعنی تنها چند روز پس از سخنان این پزشک در فضای مجازی او را به جرم «پخش شایعه و دروغ‌پراکنی» بازداشت و درنهایت مجبورش کرد تا سندی را امضا کند و بپذیرد که قانون را زیر پا گذاشته و «به طور جدی باعث اخلال در نظم اجتماعی» شده است.

حالا در واکنش به مرگ این پزشک، مردم در شبکه‌های اجتماعی دل‌نوشته‌هایی را برای او منتشر کرده‌اند. یک نفر در توییتر نوشته است: «آنها (مقامات و پلیس) یک معذرت‌خواهی به تو بدهکار هستند؛ ما هم یک سپاسگزاری به تو بدهکاریم. مراقب خودت باش دکتر لی.»دیگری نوشته است: «انسان‌های خوب، زندگی طولانی ندارند، اما شیاطین، سال‌های‌سال و بلکه هزاران‌سال زندگی می‌کنند.»

تصویر دیگری در فضای مجازی منتشر شده است و دست‌به‌دست می‌شود که فردی در روزی برفی پیامی را برای دکتر لی روی برف نوشته است: «بدرود دکتر لی ونلیانگ عزیز.»

مرگ او خشم عمومی را در مورد فقدان آزادی بیان و گردش آزاد اطلاعات در این کشور برانگیخته است. اتفاقی که در مورد ویروس سارس نیز افتاد. سال ٢٠٠٢ انتشار ویروس سارس و گسترش آن در چین ابتدا با بایکوت خبری در چین همراه بود. مقامات این کشور رسانه‌ها را مجبور به سکوت در این مورد کردند و همین موضوع درنهایت موجب شد بسیاری از مردم بدون توجه به اقدامات پیشگیرانه و احتیاطی این ویروس را بگیرند و جان خود را از دست بدهند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه