ارسال به دیگران پرینت

کشف لاشه 197 پرنده از شکارچیان در پارک ملی کرخه

لاشه ۱۹۷ قطعه پرنده سار و دراج و بلدرچین، در گشت شبانه یگان حفاظت محیط زیست پارک ملی کرخه کشف شد.

کشف لاشه 197 پرنده از شکارچیان در پارک ملی کرخه

لاشه ۱۹۷ قطعه پرنده سار و دراج و بلدرچین، در گشت شبانه یگان حفاظت محیط زیست پارک ملی کرخه کشف شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، لاشه ۱۸۴ قطعه پرنده سار در پارک ملی کرخه در شوش کشف و ضبط شد.

یگان حفاظت محیط زیست پارک ملی کرخه در پی گزارش‌هایی مبنی بر شکار غیرمجاز پرنده سار در ساعات شب با روش‌های غیر معمول و نامتعارف در نیزارها و زهکش‌های غرب کرخه، خودروی متهمان را مشاهده کردند.

۲ نفر از این شکارچیان پس از تعقیب و گریز از خودرو پیاده شدند و به همراه چند رشته تور و کیسه حاوی لاشه پرندگان با استفاده از تاریکی شب و رفتن بینگ چادرهای عشایری دامداران قصد متواری شدن داشتند که یکی از آنان دستگیر و با دستور قضایی تحویل پاسگاه انتظامی محل شد.

اول بهمن ماه جاری نیز سه نفر متخلف شکار غیرمجاز ۶۷۲ قطعه پرنده سار در پارک ملی کرخه دستگیر شدند.

بر اساس مصوبه ۴۴۲ شورای عالی حفاظت محیط زیست ضرر و زیان قابل وصول برای هر قطعه پرنده سار ۵۰۰ هزار ریال است.

سار از پرندگان مهاجر زمستان گذر در استان خورستان است که در این فصل در اطراف زهکش‌ها و نیزارها به صورت گروهی و در دسته‌های چند هزارتایی زندگی می‌کند و متاسفانه افراد سودجو با استفاده از روش‌های غیر مجاز و در ساعات شب که زمان استراحت پرندگان است اقدام به کشتار دسته جمعی آن می‌کنند.

همچنین در پی گزارش‌های مکرر مردمی مبنی بر شکار غیرمجاز پرنده حمایت شده دراج و فروش آن توسط چند نفر در یکی از روستاهای اطراف شهر شوش محیط بانان پارک ملی کرخه با بررسی و کار اطلاعاتی مسیر تردد آنان را که به وسیله موتورسیکلت اقدام به حمل لاشه پرندگان شکار شده می‌کردند را شناسایی کردند.

پس از چندین نوبت پایش و کمین در شب ۱۶ بهمن، متهمان با یک دستگاه موتورسیکلت و ۲ کیسه حاوی لاشه پرندگان و تور در نزدیکی شهر شوش مشاهده شدند که پس از تعقیب و گریز با واژگون شدن موتور سیکلت آنان به صورت پیاده متواری شدند ولی یک دستگاه موتورسیکلت به همراه لاشه ۱۱ قطعه پرنده دراج و ۲ قطعه پرنده بلدرچین و یک تور پرنده گیری کشف و ضبط شد.

در این روش نیز متهمان با استفاده از روش‌های نامتعارف و ناجوانمرادنه در ساعات شب که زمان استراحت پرندگان است در لابه لای اراضی کشاورزی اقدام به کشتار پرنده حمایت شده دراج می‌کردند. با توجه به مشخصات موتورسیکلت متهمان از طریق مراجع ذیصلاح شناسایی خواهند شد.

دراج از پرندگان بومی و حمایت شده استان خوزستان است و طبق مصوبه ۴۴۲ شورای عالی حفاظت محیط زیست ضرر و زیان قابل وصول برای هر قطعه از آن ۶ میلیون ریال است.

پارک ملی کرخه به مساحت بیش از هفت هزار هکتار در پنج کیلومتری غرب جاده ترانزیتی اندیمشک- اهواز در حوزه شهرستان شوش قرار گرفته است.

این منطقه پس از یافتن آخرین بازمانده‌های گوزن زرد ایرانی در دهه ۱۳۳۰ ابتدا به عنوان پارک وحش و سپس بر اساس مصوبه شماره یک شورای عالی محیط زیست در سال ۱۳۴۹ به عنوان پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تبدیل شد و سپس در سال ۱۳۸۹ به عنوان پارک ملی ارتقا یافت. بخشی دیگر از این جنگل‌های حاشیه کرخه تحت عنوان منطقه حفاظت شده با وسعت بیش از هشت هزار هکتار در امتداد پارک ملی قرار دارند.

 
 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه