ارسال به دیگران پرینت

مزایای تامین مالی زنجیره تامین در صنعت فولاد

فردوس باقری، مدیر عامل پلت‌فرم سککوک توجه به صنعت فولاد با هدف تحقق بخش مهمی از رشد اقتصادی کشور را ضروری خواند و عنوان کرد: این مفهوم را اگر بخواهیم با تاکید بر بازار نگاه کنیم، یکی از مهم‌ترین چالش‌های آن، ایجاد ظرفیت در بنگاه‌ها، به ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط است؛ ظرفیتی که ما را قادر کند محصولات تولید‌شده را جذب کنیم.

مزایای تامین مالی زنجیره تامین در صنعت فولاد
فردوس باقری، مدیر عامل پلت‌فرم سککوک توجه به صنعت فولاد با هدف تحقق بخش مهمی از رشد اقتصادی کشور را ضروری خواند و عنوان کرد: این مفهوم را اگر بخواهیم با تاکید بر بازار نگاه کنیم، یکی از مهم‌ترین چالش‌های آن، ایجاد ظرفیت در بنگاه‌ها، به ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط است؛ ظرفیتی که ما را قادر کند محصولات تولید‌شده را جذب کنیم.

باقری با اشاره به «راه‌های چگونگی ایجاد این ظرفیت» بیان کرد: تولید یک‌طرفه ما، شاید خیلی کمکی به بنگاه‌های کوچک و متوسط نکند، لذا مجبوریم در نگاه جدید به شبکه اقتصادی دنیا، به مساله فروش توجه ویژه‌ای داشته باشیم. مدیر عامل پلت‌فرم سککوک ادامه داد: اگر بخواهیم این مفهوم را در کنار مفاهیمی همچون دیجیتال اکونومی، اقتصاد دیجیتال و اقتصاد هوشمند قرار دهیم، مساله تامین مالی زنجیره تامین به‌عنوان یکی از نگاه‌های کلیدی در شبکه اقتصادی کشور یک ضرورت قلمداد می‌شود و ایجاب می‌کند که در صنعت فولاد از دید «مدیریت زنجیره تامین و تامین مالی زنجیره‌ای» توجه خاصی معطوف شود.

او بیان کرد: مهم‌ترین استانداردی که در زمینه تامین مالی زنجیره تامین مطرح است، مفهومی باعنوان استاندارد URBPO یا مقررات متحد پرداخت است که در سال ۲۰۱۳ منتشر شده و متاسفانه همزمانی انتشار این مفهوم و ابزارهای جدید و مساله تحریم بانکی باعث شده بانک‌ها از دسترسی به این تراکنش‌ها بهره‌مند نباشند.

این کارشناس تجارت الکترونیک افزود: اگر به صادرات به‌عنوان یکی از محورهای پوشش مازاد ظرفیت تولید در کشور فکر می‌کنیم، باید به مفهوم معاملات حساب باز هم فکر کنیم. باید به تغییری که در فضای مبادلات بین‌المللی و پرداخت در تعهدات خارجی به سمت داخل هست، هم فکر کنیم. مدیر عامل پلت‌فرم سککوک ادامه داد: از سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۸۰ درصد تراکنش‌های سوئیفت تراکنش‌های حساب باز است که بخش بزرگی از آنها را کشورهای شرق آسیا مانند چین پوشش می‌دهند.

باقری گفت: اگر به یک توسعه متوازن در این صنعت و صنعت‌های دیگر فکر می‌کنیم باید به ابزارهای مورد نیاز بنگاه‌ها نیز پرداخته شود. مطالبه‌گری بخش تولید و بازرگانی از شبکه بانکی و شبکه پرداخت کشور برای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای مبادلات مالی و اقتصادی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که می‌تواند چالش‌های بنگاه‌ها و هزینه‌ها را به طور واقعی کاهش دهد. او در ادامه یادآور شد: در دل پلت‌فرم سککوک ابزاری به نام برات الکترونیک توانسته این ظرفیت را به بنگاه‌ها بدهد که دریافتنی‌ها و پرداختنی‌ها را در چارچوب این ابزار دریافت کنند و شبکه بانکی بتواند تامین مالی بنگاه‌ها را در دو قالب اسناد دریافتنی و پرداختنی مدل‌سازی کند.

مدیرعامل پلت‌فرم سککوک افزود: زنجیره‌های متعددی در حوزه صنایع فلزی و صنایع فولاد شناسایی کرده‌ایم و با کمک مجموعه بزرگ فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان این زنجیره‌ها را به یکدیگر پیوند خواهیم زد؛ برای مثال از معدن سنگ‌آهن تا تولید قطعه خودرو پیوند زده خواهد شد.  باقری با تاکید بر مقابله منطقی و حرفه‌ای با رشد نقدینگی گفت: می‌توان با تزریق کمترین نقدینگی که می‌تواند عامل تورم‌زا باشد، چرخه‌های بزرگی را به حرکت درآورد و این موضوع با گردش مناسب موجب می‌شود از عامل تورم‌زا جلوگیری کنیم و بتوانیم با مدیریت اعتبار نیاز بنگاه‌ها را برآورده کنیم.

فاب طلایی به پلت‌فرم سککوک اهدا شد

این در حالی است که پلت‌فرم ملی سککوک مورد توجه اصولی و حرفه‌ای مراجع و نخبگان این رشته قرار گرفته است. ازجمله اینکه فاب طلایی- رتبه اول محصولات برتر فناوری اطلاعات- در هفتمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات به پلت‌فرم سککوک اختصاص یافت. جوایز فناوری اطلاعات برتر موسوم به فاب از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در سه سطح طلایی، نقره‌ای و برنز هر سال در حاشیه همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات به مدیران شرکت‌های برتر فعال در این حوزه اهدا می‌شود.

فاب طلایی هفتمین همایش ملی فناوری اطلاعات به دکتر فردوس باقری، مدیرعامل شرکت توسعه تجارت الکترونیک نگین توسن برای پلت‌فرم ملی سککوک اهدا شد. هفتمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات با رویکرد میان‌رشته‌ای و با شعار ارزش‌آفرینی کسب‌وکارهای تعاملی و پلت‌فرم‌ها، عصر دوشنبه در تالار اصلی وزارت کشور برگزار شد. معرفی دستاوردهای برگزیده در قالب محصولات و مقالات در حوزه‌های مختلف علوم و فناوری اطلاعات و برقراری ارتباط و پیوند کاری میان صاحب‌نظران و محققان در حوزه فناوری اطلاعات ازجمله مهم‌ترین اهداف این همایش بود.

 
 

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه