ارسال به دیگران پرینت

۲۰ عنوان کتاب اسنادی و تاریخ شفاهی رونمایی شد

آیین رونمایی از ۲۰ عنوان کتاب اسنادی و تاریخ شفاهی در حوزه دفاع مقدس در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

۲۰ عنوان کتاب اسنادی و تاریخ شفاهی رونمایی شد

۵۵آنلاین :

آیین رونمایی از ۲۰ عنوان کتاب اسنادی و تاریخ شفاهی در حوزه دفاع مقدس در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

سردار علاماتی ریس مرکز اسناد و مدارک دفاع مقدس در این مراسم بیان کرد: همه باید در حفظ و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس کوشا باشیم. وی خاطرنشان کرد: ۱۸ عنوان کتاب تاریخ شفاهی و دو عنوان کتاب جامع اسنادی رونمایی خواهیم کرد. باید خاطرات کسانی را که در جنگ حضور داشته‌اند ثبت شود. در این راستا ۲۵ میلیون برگ سند جمع آوری و سیاست‌گذاری‌های متعددی انجام شده است.

سردار علاماتی ادامه داد: ۱۵۰ هزار ساعت مصاحبه با فرماندهان انجام، ۲۱۰ مورد از کتابها ممیزی و ۱۵۰ عنوان از این آثار چاپ شده است. ما یک حوزه کتاب‌های جامع اسنادی داریم که به عنوان مرجع قابل استفاده پژوهشگران خواهند بود. مجموعه دوم ما با همکاری ۱۱ استان کتاب تاریخ شفاهی که پیگیری می‌شود. این کارها با مجاهدت انجام شده است. در ادامه، میرهاشمی درخصوص روند ممیزی آثار دفاع مقدس گفت: شیوه نامه‌هایی درخصوص ممیزی آثار دفاع مقدس آماده و به ادارت کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ابلاغ شده است که بایستی مورد اهتمام قرار گیرد. در مصوبه‌ی ۶۶۰ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی درخصوص نشر آثار مشخص شده که کسانی که در امر کتاب فعالیت دارند، باید این مصوبه را ببینند.

وی یادآور شد: جلوگیری از تحریف و حق‌کشی یکی از شاخص‌های سه گانه در ممیزی آثار دفاع مقدس است. تاریخ شفاهی در غیاب اسناد و مدارک کارکرد تاریخی دارد لذا آثار این حوزه باید با ارائه سند باید مبنای کار پژوهشگران را برعهده داشته باشد. برخی مواقع تاریخ شفاهی تک منبع ما برای نگارش مقاله است. از طرفی ساختار برخی از کتاب‌ها درحال تغییر است و به سمت خودنوشت می‌رود لذا مسائل فنی و ساختاری این کتاب‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه، سردار سرتیپ دوم پاسدار «مهدی ظفری» مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان گفت: استان همدان به برکت وجود شهید همدانی، شهیدی که متعلق به جامعه اسلام است بعد از جنگ به مباحث پژوهشی ورود پیدا کرد به‌گونه‌ای که امروز در سطح استان با چهار میلیون سند معتبر یک منبع برای سراسر کشور است.

وی اظهار کرد: در استان همدان اگر ذخیره‌هایی که شامل فرهیختگان و خانواده‌های شهدا هستند را جمع‌آوری کنیم، بعداً می‌توانیم از آن منابع استفاده کنیم. استان همدان می‌تواند در سال بعد به نسبت به ظرفیت‌های استان حداقل ۲۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی را تدوین کند. حوزه پژوهش در دفاع مقدس، حوزه حس و حال در دفاع مقدس است.

مدیر کل حفظ اثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان افزود: بیان نقش‌های نباید منجر به تضعیف نقش سایر دستگاه‌ها شود.

سرهنگ «منصور زارع» مدیر کل حفاظ آثار و نشر ارزش‌های استان یزد در ادامه این مراسم گفت: ما پس از شروع مرکز اسناد بیش از ۱۰۰ هزار سند مکتوب جمع‌آوری کرده‌ایم که ۳۱ هزار سند در سیستم ماوا بارگذاری شده است که البته منسوخ شده است.

وی گفت: استان یزد با توجه به اینکه شهرستان طبس ۴۰۵۱ یک شهید تقدیم کرده است که اسناد و مدارک آن‌ها جمع‌آوری شده است. ۳۰۰ لوح فشرده، ۱۰۵۰ساعت فیلم با موضوعات مختلف مصاحبه‌های سهدا، مصاحبه‌های تاریخ شفاهی جمع‌آوری شده است. تعداد زیادیع عکس و نگاتیو جمع آوری شده و با ۲۰۰۰ رزمنده مصاحبه شده است که بخش زیادی از آن پیاده‌سازی شده و تاکنون ۱۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی از آن منتشر شده است.

وی از تدوین هفت کتاب تاریخ شفاهی خبر داد و عنوان کرد: در بخش کتابخانه ما دو کتابخانه علامه طباطبایی در مرکز یزد با د۲۰۶۴عنوان کتاب دفاع مقدس و کتابخانه دیگری با حدود سه هزار عنوان کتاب دفاع مقدس داریم.

سردار «مرادعلی محمدی» مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های استان کرمانشاه در ادامه این مراسم از حمایت گفت: تاریخ شفاهی استان کرمانشاه به صورت فردمحور و موضوع محور پیگیری شده است. در بخش فرد محور مطالعاتی درخصوص افراد مهم در جنگ صورت گرفته و لیست هزار نفری از فرماندهان و اشخاص مهم صورت گرفته است.

وی گفت: براساس نیازهای تحقیقاتی استان که بیش از ۳۰ عملیات مهم در این استان صورت گرفته، بیش از ۱۰۰ عنوان موضوع مهم توسط کارگروه‌های تخصصی متشکل از فرماندهان و پژوهشگران سازماندهی شدند. در ادامه سردار محمدرضا حسنی‌آهنگر فرمانده دانشگاه جامعه امام حسین(ع) خاطرنشان کرد:در هفته پژوهش قرار داریم باید بدانیم مسأله اصلی انقلاب اسلامی چیست؟ در آن صورت میتوانیم به ارایه راهکار بپردازیم.

وی افزود: حاکمیت اسلام بر جهان مسأله اصلی است. ما این اندیشه را باید به طور یک الگو ارایه دهیم. اگر قرار است استقلال در عرصه‌های مختلف داشته باشیم باید علم خود را افزایش دهیم.

منبع : ایسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه