ارسال به دیگران پرینت

بن الکترونیکی غذایی جایگزین یارانه نقدی

سوسن یحیی‌پور: در لایحه بودجه سال ۹۹ که به‌تازگی از سوی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری برای بررسی کلیات و جزئیات آن به دست مجلسی‌ها رسیده، ۴۲۸ هزار میلیارد ریال پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوار و ۳۱۰ هزار میلیارد ریال برای طرح حمایت معیشتی خانوار پیش‌بینی شده است. طبق تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۳۹۹ هم که به قانون پر‌سر‌و‌صدای هدفمند کردن یارانه‌ها اختصاص دارد، در مجموع دو میلیون و ۵۰۷ هزار میلیارد ریال برای این بخش در نظر گرفته شده است. نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها همواره مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته و این بار، اکبر ترکان، مشاور پیشین رئیس‌جمهوری با هشدار نسبت به اینکه جامعه در خطر فقر غذایی قرار دارد، پیشنهاد داده که به جای توزیع یارانه‌های نقدی، دولت راهکار توزیع بن‌های الکترونیکی مواد غذایی را در دستور کار خود قرار دهد.

بن الکترونیکی غذایی جایگزین یارانه نقدی

۵۵آنلاین :

به دنبال اعمال سهميه‌بندي و افزايش بهاي بنزين، دولت اعلام کرد که قصد دارد منابع حاصل از اين محل را تماما به صورت نقدي به مردم بازگرداند. البته در کنار بسته‌هاي حمايتي که بر اساس وسع خانوار، پرداخت مي‌شود، يارانه‌هاي نقدي با وجود انتقادات فراواني که به نحوه اجراي آن وجود دارد، ماهانه توسط سازمان برنامه و بودجه به حساب سرپرستان خانوار واريز مي‌شود. پيش از اين، با افزايش نرخ تورم، برخي پيشنهاد بالا رفتن مبلغ يارانه‌هاي نقدي را مطرح کرده بودند که در اين بين، کساني نيز با نيت‌ سياسي، مبالغي نظير 500 تا 900 هزار تومان را پيشنهاد کرده بودند. با اين حال، اقتصاددانان مي‌گويند در مقابل اين ادعاها، اولين پرسشي که به ذهن خطور مي‌کند اين است که آيا دولت منابع لازم براي تامين اين وعده‌ها را دارد؟ به همين دليل برخي مي‌گويند بهتر است به سمت توانمندسازي خانوار پيش برويم تا آنها با اتکاي بر دسترنج خودشان تامين معاش کنند، عده‌اي ديگر نيز به دولت پيشنهاد توزيع منابع را مي‌دهند. اما سوي ديگر ماجرا، اقتصادداناني قرار دارند که معتقدند توانمندسازي هرچند با اهميت است، اما اولويت امروز کشور ما نيست و توزيع منابع نيز به معناي تقسيم فقر بين همه و بحثي پوپوليستي است. بنابراين سياست اول دولت‌ها از سوي اين اقتصاددانان، خلق ثروت و درآمد اعلام مي‌شود.

راه توقف گسترش فقر غذايي

به اعتقاد مشاور سابق رئيس‌جمهوري، ادامه شيوه پرداخت يارانه نقدي به مردم گره‌اي از مشکلات اقتصادي اقشار ضعيف باز نمي‌کند. او توزيع بن‌هاي الکترونيکي مواد غذايي را بهترين راهکار مي‌داند. اکبر ترکان در گفت‌وگو با ايسنا، افزود: جامعه در خطر فقر غذايي قرار دارد و بايد تلاش کرد اين مقوله را به بهترين شکل ممکن با پرداخت بن‌هاي الکترونيکي مواد غذايي مديريت کرد. ترکان با اشاره به اينکه توزيع بسته‌هاي حمايتي به صورت بن مواد غذايي يکي از بهترين شيوه‌هاي حمايتي از اقشار آسيب‌پذير جامعه است، ابراز کرد: اين شيوه مسير گسترش فقر غذايي را کند و حتي متوقف مي‌کند. فراموش نکنيد که اولين آسيب حاصل از فقر نه‌تنها در ايران بلکه در ديگر نکات دنيا نيز گرسنگي است. اين روند بايد با بيشترين سرعت ممکن کنترل شود.

پيامدهاي فقر غذايي

او با تاکيد بر اينکه فقر غذايي منجر به گسترش افت تحصيلي، افت سلامت عمومي در جامعه و آسيب‌هاي اجتماعي بعدي مي‌شود، خاطرنشان کرد: بايد گروه‌هاي نيازمند را شناسايي کرد و بعد در پي رفع نيازهاي آنها گام برداشت. پاسخ دادن به نيازهاي اين گروه‌ها شرايطي را فراهم مي‌کند که خسارت هاي ناشي از فقر در جامعه کنترل شود.

توزيع کالابرگ الکترونيکي

همچنين، مهرداد بائوج لاهوتي، عضو عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به توزيع 36 هزار ميليارد تومان نقدينگي ناشي از توزيع يارانه بنزيني، گفت:‌ بهتر است دولت سال آينده کالابرگ الکترونيکي را فعال کند و مجلس نيز در تلاش است اين مهم را در لايحه بودجه بگنجاند. او اضافه کرد: يارانه معيشتي روش غلطي براي حمايت از مردم است، البته به مردم وعده اين يارانه داده شده به همين دليل بايد آن را در قالب بهتر و با روش مناسب‎‌تر اجرا کرد.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه