ارسال به دیگران پرینت

کودکان نیازمند هوای تازه

امروزه مهدکودک‌ها از اهمیت ویژه‌ای برای خانواده‌ها به‌خصوص مادران شاغل برخوردار است، چراکه افراد شاغل برای حفظ موقعیت شغلی یا ارتقای آن نیاز دارند فرزندان خود را به هنگام کار در مهدکودک‌ها بگذارند. البته ناگفته نماند که بنا به دلایل مختلف برخی مادران شاغل چندان رغبتی به این کار ندارند که این خود می‌تواند نشان از کیفیت پایین و در مقابل هزینه‌های بالای مهد کودک باشد. گفتني است طبق آمار موجود تنها 15درصد از تهراني‌ها فرزندان خود را به مهدهاي کودک مي‌برند که اين خود با توجه به آمار بالاي اشتغال زنان در پايتخت مبين نارضايتي والدين و يا همسونبودن شهريه‌هاي مربي مهدکودک‌ها با اقتصاد خانواده‌هاست.

کودکان نیازمند هوای تازه

۵۵آنلاین :

حضور مربيان غيرمتخصص

متاسفانه امروزه بعضا شاهد استفاده از مربيان غيرمتخصص در برخي مهدهاي کودک هستيم که اين خود مي‌تواند عامل تاثيرگذاري براي عدم تمايل کودکان به حضور در مهدهاي کودک و يا آموزش‌هاي نامناسب باشد؛ اتفاقي که منجر به افزايش نارضايتي بسياري از والدين شده، چراکه طبق تحقيقات ميداني صورت‌گرفته که متاسفانه در برخي مهدهاي کودک از مربياني استفاده مي‌شود که از کمترين تجربه و تخصص برخوردار هستند که اين خود مي‌تواند در روند يادگيري کودکان تاثيرات منفي بسياري داشته باشد و نيز منجر به به‌خطر افتادن سلامت و ايمني آنها نيز مي‌شود. بنابراين انتظار مي‌رود سازمان بهزيستي به عنوان متولي امور مهدکودک‌ها نظارت بيشتري بر فعاليت آنها داشته باشد.

معضل شهريه‌هاي بالا

همان‌گونه که مي‌دانيم امروزه شهريه برخي مهدکودک‌ها به‌طرز تعجب‌برانگيزي افزايش يافته که اين خود در بسياري موارد با ميزان درآمد والدين همخواني چنداني ندارد. هر چند در مقابل بايد اذعان داشت که برخي افراد مرفه جامعه تنها براي چشم‌و‌هم‌چشمي فرزند خود را به‌رغم شاغل‌نبودن مادر در اين مهدکودک‌ها ثبت‌نام مي‌کنند؛ مهدکودک‌هايي که آموزش‌هاي به‌نسبت ويژه‌اي را نيز به کودکان ارائه مي‌دهد، به‌عنوان مثال يادگيري زبان خارجي تنها گوشه‌اي از خدمات اين مهد کودک‌ها به‌شمار مي‌آيد، اين در حالي است که بنا به گفته کارشناسان يادگيري زبان خارجي در سنين پايين بايد به‌صورت اصولي باشد. فشرده‌بودن برنامه‌هاي مهدکودک‌هاي گران‌قيمت عاملي براي دلزدگي کودکان است؛ اتفاقي که به‌مرور زمان مي‌تواند آثار منفي بسياري نيز به دنبال داشته باشد.

دغدغه اصلي مادران شاغل

يک رفتارشناس در ارتباط با کاهش استفاده از مهد‌هاي کودک مي‌گويد: نگهداري فرزندان به‌خصوص براي والدين شاغل تبديل به يکي از مشکلات يا دغدغه‌هاي اصلي در خانواده‌ها شده است. مجيد ابهري در گفت‌و‌گو با «آرمان ملي» و با اشاره به مطلب فوق اذعان داشت: متاسفانه بسياري از مادران شاغل به دليل هزينه‌هاي بالاي مهدهاي کودک مجبور هستند فرزندان خود را به والدين، همسايه‌ها و يا حتي در برخي موارد به‌تنهايي در خانه بگذارند که اين خود مي‌تواند تبعات و مشکلات بسياري به دنبال داشته باشد. وي در ادامه افزود: طبق آمار موجود بيش از 75 و 80درصد از کودکان تهراني به مهدهاي کودک سپرده نمي‌شوند چراکه والدين يا به مهدهاي کودک اعتماد ندارند يا به‌خاطر حضور مربيان غيرمتخصص و يا روش‌هاي تربيتي نادرست و تضاد تربيتي ترجيح مي‌دهند فرزندان خود را به اين مهدکودک‌ها نسپارند. ابهري مي‌گويد: متاسفانه برخي مهدهاي کودک تبديل به مراکز لاکچري شده‌اند و شهريه‌هاي به نسبت بالايي را از والدين مي‌گيرند که از توان مالي والدين کارمند خارج است.

معضل تنهاماندن کودکان در خانه

اين جامعه‌شناس ماندن کودکان به‌تنهايي در خانه را زمينه بروز مشکلات روحي ـ رواني و آسيب‌هاي متعدد مي‌داند و مي‌گويد: تنهاماندن کودکان در خانه مي‌تواند بسيار مشکل‌زا باشد و حتي منجر به بدآموزي‌هاي تربيتي نيز شود. بنابراين بهترين روش در اين‌گونه مواقع کمک ارشادي و حمايتي دولت و سازمان‌هاي مربوطه به مادران شاغل براي نگهداري فرزندان آنهاست.

مساله تغذيه و سلامت کودکان

وي افزود: متاسفانه برخي مهدکودک‌ها، تغذيه نامناسب براي کودکان دارند که اين خود مي‌تواند در سلامت آنها تاثيرات منفي بسياري به همراه داشته باشد. ابهري مي‌گويد: متاسفانه در برخي موارد ديگر شاهد هستيم که کودکان بيمار به‌علت مشغله کاري والدين در مهدهاي کودک حضور به هم مي‌رسانند که اين خود مي‌تواند باعث سرايت بيماري به ساير کودکان شود؛ اتفاقي که به‌يقين باعث افزايش مشکلات و دردسرهاي والدين شاغل خواهد شد.

نظارت بر فعاليت مهدکودک‌ها

اين رفتارشناس بي‌ساماني برخي مهدهاي کودک را يکي ديگر از مشکلات مراکز نگهداري کودکان عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر به دليل نبود نظارت متمرکز و جدي از سوي مسئولان ذي‌ربط شاهد ايجاد نابساماني در نحوه فعاليت مهدکودک‌ها هستيم، چراکه امروزه متولي مشخصي براي مهدهاي کودک وجود ندارد و سازمان بهزيستي تنها اقدام به ارائه مجوز براي احداث و راه‌اندازي اين مراکز مي‌کند؛ سپس به دليل گستردگي و افزايش اين‌گونه مراکز نظارت و کنترل آنها دشوار مي‌شود. ابهري در پايان خاطرنشان کرد: نظارت و کنترل در بازرسي‌هاي مجدد مي‌تواند نقش موثري در عملکرد مهدکودک‌ها داشته باشد. همچنين به‌کارگيري مربيان متخصص و ارائه برنامه‌هاي آموزشي مدون و منسجم به مهدهاي کودک مي‌تواند در اين زمينه به پرورش نوباوگان کشورمان کمک اساسي کند.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه