ارسال به دیگران پرینت

دغدغه‌های زنان شاغل

پس از افزایش میزان تحصیلات زنان و همچنین سخت‌شدن شرایط اقتصادی شاهد بالارفتن آمار زنان شاغل بودیم که این خود با آثار مثبت و منفی بسیاری همراه شد. بسیاری از افرادی که دارای باورهای سنتی هستند، معتقدند که کارکردن زن می‌تواند عاملی برای افزایش آمار طلاق یا ایجاد مشکلات در زندگی مشترک شود، این در حالی است که با ایجاد تغییرات در جامعه و همچنین سخت‌شدن شرایط اقتصادی، اشتغال زنان نیز امری بدیهی و حتی در برخی از موارد ضروری به نظر می‌رسد.

دغدغه‌های زنان شاغل

۵۵آنلاین :

نمي‌توان زنان را از اشتغال منع کرد، چراکه در برخي موارد زنان سرپرست خانواده و يا حتي تامين‌کننده اصلي بخش عمده‌اي از مخارج زندگي هستند که اگر مشارکت آنها نباشد، خانواده‌ها از تامين هزينه‌هاي خود ناتوان خواهند بود. در اين ميان بايد به چالش‌هاي ايجادشده در حوزه اشتغال زنان توجه شود تا بتوان بهتر اين حوزه را مديريت کرد و به نتايج بهتري دست يافت.

افزايش اعتمادبه‌نفس با اشتغال

اشتغال زنان از بُعد اجتماعي مي‌تواند باعث افزايش اعتمادبه‌نفس آنها، ايجاد روابط موثر و همچنين کاهش ابتلا به افسردگي باشد، چراکه براساس تحقيقات ميداني صورت‌گرفته امروزه برخي زنان خانه‌دار به‌دليل روابط اجتماعي کمتر نسبت به زنان شاغل، به افسردگي مبتلا بوده يا اعتماد‌به‌نفس اندکي دارند که اين مهم مي‌تواند تبعات منفي گسترده‌اي را بر سلامت خانواده و يا نحوه تربيت صحيح فرزندان نيز داشته باشد.

ساعت کار برابر زنان و مردان

امروزه زنان نيز مانند مردان ساعت کاري مشابهي دارند، اين در حالي است که زنان وظايف و مسئوليت‌هايي مانند انجام امور خانه‌داري، نگهداري از فرزند و مواردي از اين دست را نيز برعهده دارند. بنابراين به‌راحتي مي‌توان اين ادعا را داشت که زنان شاغل امروزه مجبور به کار مضاعف هستند، پس انتظار مي‌رود با فرهنگ‌سازي مطلوب، وظايف زنان در خانواده در ميان ساير اعضاي خانواده تقسيم شود تا شايد از اين طريق زنان با دغدغه‌ها و مشکلات کمتري درگير باشند، چراکه بايد به‌خاطر داشت اشتغال زنان در وضعيت اقتصادي موجود در بيشتر موارد يک قضيه انکارناپذير است.

صرفه‌جوبودن زنان شاغل

براساس تحقيقات صورت‌گرفته مي‌توان دريافت که در حال حاضر زنان شاغل به‌دليل اينکه مجبورند زمان بيشتري از وقت خود را به انجام وظايف محوله بپردازند و همچنين به دليل سختي کار در بيرون منزل بيشتر از زنان خانه‌دار صرفه‌جو و يا به عبارت ساده‌تر ديدگاه اقتصادي بهتري دارند که اين خود نقش تاثيرگذاري در کاهش مشکلات اقتصادي خانواده بر جاي مي‌گذارد.

نقش موثر زنان در اقتصاد

يک کارشناس در خصوص آثار اشتغال زنان در جامعه مي‌گويد: با توجه به برهم‌خوردن تعادل جنسيتي در ورود به دانشگاه‌ها و مراکز علمي و همچنين از آنجايي که امروز زنان نيمي از جمعيت کشور را تشکيل داده‌اند و نقش موثري در اقتصاد خانواده و جامعه به عهده دارند، بايد با وسواس بيشتري به واکاوي چالش‌هاي زنان در حوزه اشتغال پرداخت. مجيد ابهري در گفت‌وگو با «آرمان ملي» و با اشاره به مطلب فوق اذعان داشت: بايد در واکاوي نقش اشتغال بانوان به عوامل مهمي توجه کرد.وي در ادامه بيان کرد: متاسفانه هنوز عده‌اي بر اين تصور هستند که زنان بايد تنها در خانه بنشينند و وظايف خانه‌داري خود را انجام دهند و در مقابل کاري به اداره جامعه و يا تاثيرگذاري در اقتصاد کشور و خانواده نداشته باشند، حال آنکه اين خود با شرايط موجود جامعه چندان سنخيتي ندارد. ابهري مي‌گويد: در مقابل عده‌اي از افراد هستند که بر اين باورند که زنان مي‌توانند تاثيرگذاري بسزايي در جامعه و نيز در حوزه‌ اقتصادي داشته باشند و حتي در پست‌هاي کليدي و حساس دولتي نيز نقش‌آفريني کنند. در مراکز علمي و پژوهشي و يا بخش‌هاي صنعتي و اقتصادي امروزه زنان جايگاه غيرقابل‌انکاري دارند که نمي‌توان شايستگي آنها را در نظر نگرفت.

آسيب‌شناسي چالش‌هاي اشتغال زنان

ابهري در پاسخ به اين پرسش مبني بر اينکه آيا اشتغال زنان در بالارفتن آمار طلاق تاثيرگذار است، بيان مي‌کند: متاسفانه در حال حاضر برخي آسيب‌شناسان بر اين باورند که اشتغال زنان بعضا در مواردي مي‌تواند عامل افزايش آمار طلاق باشد، چراکه استقلال مالي بعضا باعث ايجاد و يا حتي افزايش مشکلات ميان برخي زوجين مي‌شود، اين در حالي است که در مديريت و مشارکت اقتصادي خانواده اگر همکاري و تلاش زنان نباشد با توجه به افزايش صعودي قيمت‌ها، اجاره‌بها و هزينه‌هاي زندگي و تحصيلي فرزندان يک مرد با حقوق‌هاي فعلي نمي‌تواند زندگي را اداره کند. وي ادامه داد: افزايش احتمال حاشيه‌نشيني خود مي‌توان يکي ديگر از آثار منفي عدم اشتغال زنان باشد، چراکه اين خود مي‌تواند باعث ايجاد مشکلات فرهنگي و اجتماعي شود. ابهري مي‌گويد: با توجه به اينکه نقش زنان در ميادين ورزشي، فرهنگي و علمي به اثبات رسيده است، باورکردن اين حقيقت که زنان مي‌توانند دوش‌به‌دوش مردان با رعايت موازين اخلاقي، ضوابط و معيارهاي موجود در جامعه فعاليت کنند اشتغال زنان يک اصل منطقي و انکارناپذير است. اين آسيب‌شناس در ارتباط با بحث تربيتي کودکاني که داراي مادران شاغل هستند مي‌گويد: البته در زمينه تربيت فرزندان هيچ مرکز و مهدکودکي جاي آغوش مادر و کانون گرم خانه و خانواده را نمي گيرد. زماني که زنان مشغول به‌کار مي‌شوند بايد بخش قابل توجهي از درآمد خود را صرف مراکز نگهداري فرزندان و يا پرستاري از آنها نمايند. وي در ادامه افزود: در اين زمينه مي‌توان دو توصيه مهم داشت؛ اول آنکه دولت و نهادهاي سازماني و اداري بايد به فکر بانوان شاغل بوده و در کنار مراکز اداري مهدهاي رايگان يا ارزان‌قيمت و همچنين مراکز پيش‌دبستاني تاسيس کنند تا مادران مجبور به پرداخت هزينه‌هاي سنگين نباشند. ابهري مي‌گويد: از طرف ديگر به نظر مي‌رسد اگر مرد به‌عنوان مدير اقتصادي خانواده توانايي اداره خانواده را به صورت مکفي و کافي داشته باشد هيچ نقشي بالاتر از نقش مادري و همسري براي زنان نمي‌توان تصور کرد.

در نهايت...

ابهري در پايان خاطر نشان کرد: متاسفانه علت اشتغال بسياري از زنان وجود مشکلات مالي در خانواده است. از اين‌رو بايد بگويم که بيکاري و يا انجام کار در منزل خود مي‌تواند اهرمي براي حفظ کانون خانواده بوده و همچنين به ماندن فرزندان در کنار مادران کمک کند که اين مهم به‌يقين آثار تربيتي مثبتي را نيز به‌دنبال خواهد داشت، چراکه در شرايط اقتصادي موجود بايد گام‌ها و اقدامات موثري براي کمک به مديريت اقتصادي خانواده ارائه شود.ن

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • تم تولد و لوازم تولد نامبروان ارسالی در

      همیشه مطالب سایت شما را میخوانم و بسیار کاربردی و فوق العاده هستند . متشکرم

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه