ارسال به دیگران پرینت

پنجمین حمله حوثی‌ها به دو فرودگاه مهم عربستان در یک ماه؛ چرا سعودی پاسخ نداد؟

برای پنجمین بار متوالی طی یک ماه، حوثی‌ها حملات هوایی پهپاد‌های خود به دو فرودگاه نجران و جازان در عربستان سعودی را تکرار کردند. اما دلیل عدم مقابله عربستان با این حملات چیست؟

پنجمین حمله حوثی‌ها به دو فرودگاه مهم عربستان در یک ماه؛ چرا سعودی پاسخ نداد؟

۵۵آنلاین :

الجزیره نوشت: برای پنجمین بار متوالی طی یک ماه، حوثی‌ها حملات هوایی پهپاد‌های خود به دو فرودگاه نجران و جازان در عربستان سعودی را تکرار کردند. اما دلیل عدم مقابله عربستان با این حملات چیست؟

در ادامه این مطلب آمده است: شبکه الجزیره در برنامه فراتر از خبر خود به بررسی دلالت‌های تحولات کمی و کیفی در حملات حوثی‌ها به پایگاه‌های حساس در عربستان پرداخت و در این باره، تحلیلگران نظرات متفاوتی دارند. ضمن آنکه عدم پاسخگویی سعودی‌ها را نشان دهنده ضعف توانایی‌های نظامی آن‌ها و دلیل روشنی برای پیشرفت تکنولوژیکی حوثی‌ها می‌دانند.

هشام جابر، تحلیلگر مسائل استراتژیک بر این عقیده است که ادامه حملات حوثی‌ها حکایت از بهبود توانایی‌های نظامی و تکنولوژیکی شان دارد؛ بویژه در بخش مربوط به موشک‌های بالستیک و پهپادها، آنها قدرت نظامی خود را ثابت کرده و تاکتیک‌های جنگی خود را با استفاده از تجاربشان در میدان‌های جنگ، تغییر داده اند.

وی می‌افزاید: تحول تدریجی در یمن مبتنی بر آن است که حوثی‌ها از پایداری و مقاومت در برابر حملات، به حمله روی آورده اند و این در حالی است که از سامانه دفاع هوایی برخوردار نیستند؛ با این وجود، سعودی‌ها نمی‌توانند پیش از اجرای حملات حوثی‌ها ان‌ها را پیش بینی کرده یا برنامه‌ای برای مقابله با ان داشته باشند.

جابر تصریح کرد که جنگنده‌های مورد استفاده در حمله به عربستان، مستلزم در اختیار داشتن تکنولوژی پیچیده‌ای برای کشف نقشه دشمن و خنثی کردن آن نیست و حوثی‌ها قادرند جنگنده‌های ائتلاف عربستان و امارات را ساقط کنند.

گزینه‌های مقابله

این تحلیلگر در رابطه با گزینه‌های در دسترس سعودی‌ها می‌گوید: تصمیم برای متوقف کردن جنگ، تنها با عربستان نیست؛ بویژه آنکه به صلاح آمریکا نیست که این حملات متوقف شود؛ چرا که آن را موجب به فرسایش رفتن ظرفیت سلاح سعودی‌ها می‌داند. از این رو، آمریکایی‌ها مایلند جنگ با یمن تا نقطه‌ای بی پایان ادامه داشته باشد.

از سوی دیگر، احمد الموید، عضو هیئت رسانه‌های مذاکرات یمنی، در توجیه حملات حوثی‌ها آن را داخل در چارچوب مقابله به مثل و پاسخ به تجاوز سعودی‌ها دانست. علاوه بر اینکه معتقد است حملات مذکور نشان دهنده یک انتقال شکلی است که مبتنی بر تبدیل شدن آن به معرکه افکار بین یمن و آمریکای حامی عربستان است.

در مقابل، توفیق حمید، تحلیلگر مسائل سیاسی و کارشناس مسائل خاورمیانه می‌گوید: نمی‌توانیم حملات حوثی‌ها را نشان دهنده موفقیت و پیروزی نظامی آن‌ها دانست. وی در توجیه پاسخ ندادن عربستان به این حملات تصریح می‌کند که سعودی‌ها تنها برای حملات نظامی در ابعاد بزرگ اقدام می‌کنند.

اما حمید در مورد سناریو‌های پیش رو در برابر عربستان، بر این عقیده است که احتمال حمایت جامعه غربی از ائتلاف عربستان امارات با مجهز کردن ان به تکنولوژی جدیدی وجود دارد که قادر است با پهپاد‌ها مقابله کند. علاوه بر این، یک گزینه دیگر هم وجود دارد که به استفاده از قدرت نرم و دیپلماسی برای جلب رضایت دولت آمریکا مربوط می‌شود؛ به نحوی که مساله حمله حوثی‌ها موجب اتخاذ موضع قاطعی از سوی آمریکا در برابر ایرانی شود که حامی اصلی حوثی هاست.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه