ارسال به دیگران پرینت

جلوگیری از قاچاق پوشاک با ایجاد اشتغال پایدار روستایی

برابر اعلام معاونت اشتغال وزارت کار با پرداخت منابع و تسهیلات اشتغال روستایی به ۶۵۰۰ طرح در رسته پوشاک، بیش از ۱۲ هزار شغل جدید در این بخش به وجود آمده است.

جلوگیری از قاچاق پوشاک با ایجاد اشتغال پایدار روستایی

 حمایت از اشتغال و تولید پوشاک در مناطق روستایی، از جمله برنامه های موثر وزارت کار در راستای توسعه اشتغال پایدار، کاهش قیمت تمام شده محصولات تولیدی و تربیت نیروهای کار ماهر و تحصیلکرده در نقاط روستایی است.

آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی آبان سال ۱۳۹۶ ابلاغ و در این راستا تکالیف و وظایف وزارت کار در اجرای آیین نامه اشتغال روستایی تدوین شد.

براساس این آیین نامه، بخشهای کشاورزی، صنعت و خدمات رسته های اولویت دار در برنامه توسعه اشتغال روستایی و عشایری به شمار می روند که دورنمای اهداف پیش بینی شده برای رونق بازار کار و کاهش نرخ بیکاری در جامعه هدف خود را ترسیم کرده اند.

پوشاک، کفش و مصنوعات چرمی، صنایع غذایی و تبدیلی تکمیلی کشاورزی، مبلمان و مصنوعات چوبی، بسته بندی میوه، سبزی، نان، ادویه و خشکبار صادراتی، ساخت ماشین آلات و ادوات و مکانیزاسیون کشاورزی، فرآوری محصولات معدنی، صنایع دستی و فرش دستباف از جمله زیررسته های بخش صنعت در برنامه توسعه اشتغال روستایی و عشایری به شمار می روند و سهم بخش صنعت از کل منابع این طرح ۱۰ درصد بوده است.

یکی از رسته های اولویت دار در بخش صنعت و آیین نامه اجرایی قانون مذکور، پوشاک است. کمبود تولید و نیاز کشور به پوشاک باعث شده تا سالانه بیش از دو میلیارد دلار صرف واردات پوشاک به شکل قاچاق شود.

رضا تازیکی ـ مدیر طرح ملی تکاپوی وزارت کارـ در این باره به ایسنا می گوید: در حال حاضر صنعت پوشاک کشور استاندارد نیست؛ بخش اعظمی از فروش آنلاین پوشاک و کفش کشور دچار مشکل شده و مرکزی هم برای استانداردسازی وجود ندارد در صورتی که استانداردسازی پوشاک مقوله  بسیار مهمی است.

وی با اشاره به قاچاق ۲.۵ میلیارد دلاری پوشاک به کشور می گوید: قاچاق پوشاک نشان می دهد که بازار داخلی، کشش پوشاک قاچاق را دارد چون تولید داخلی نمی تواند آن را پوشش دهد.از طرفی قیمت و کیفیت پوشاک قاچاق با پوشاک داخلی قابل رقابت است و هرچه پوشاک داخلی گران باشد مصرف کننده به سمت پوشاک وارداتی و خارجی تمایل نشان می دهد.

مطابق آمار به دست آمده از سامانه شفافیت وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، ۶۵۷۲ طرح در زیر گروه پوشاک، ۳۸۳۰ میلیارد ریال از تسهیلات پیش بینی شده در قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری را از محل منابع اختصاص یافته صندوق توسعه ملی و مؤسسات عامل دریافت کرده اند که با تخصیص این اعتبار، برای ۱۲ هزار و ۳۸۰ نفر اشتغالزایی جدید در این بخش وجود آمده است.

بر اساس آمارها، استان کرمانشاه با ۱۸ درصد بیشترین سهم دریافت مبلغ تسهیلات این قانون را به خود اختصاص داده و استانهای تهران، همدان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، خوزستان، سمنان، فارس، خراسان رضوی و خراسان شمالی در رده های بعد قرار دارند.

وزارت کار در راستای تحقق اهداف طرح اشتغال روستایی پرداخت تسهیلات حمایتی به رسته پوشاک را با هدف افزایش تولید پوشاک و ایجاد اشتغال پایدار، جلوگیری از قاچاق پوشاک به داخل کشور، تولید مواد اولیه با کیفیت و کاهش وابستگی به مواد اولیه خارجی، کاهش سهم برندهای خارجی و افزایش سهم بازارهای داخلی، ایجاد محصولات با کیفیت برای صادرات و بازسازی و نوسازی کارخانجات تولیدی نساجی در دستور کار قرار داده است.

به گزارش ایسنا، تولید پوشاک در مناطق روستایی، ضمن ایجاد اشتغال پایدار، کاهش قیمت تمام شده محصولات و رقابت پذیری بیشتر، بستر تربیت نیروی کار ماهر و متخصص و تحصیلکرده در تمام نقاط روستایی را فراهم کرده و موجب تشویق ساکنین روستا به ماندگاری می شود.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه