ارسال به دیگران پرینت

قیمت کتاب | افزایش قیمت کتاب

افزایش قیمت عجیب این محصول در بازار | 55 درصد گران شد | یار مهربان سر به فلک کشید!

قیمت کتاب در مقایسه با سال گذشته افزایش ۵۵درصدی داشت.

افزایش قیمت عجیب این محصول در بازار | 55 درصد گران شد | یار مهربان سر به فلک کشید!

پا به پای بلیت سینماها و بلیت کنسرت‌‌‌‌ها و بلیت تئاترها، حالا کتاب هم گران‌تر شده است. قیمت کتاب اردیبهشت‌‌‌‌‌ماه امسال در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته ۵۵‌درصد گران‌‌‌‌تر شده و میانگین قیمت یار مهربان، به ۶۲‌هزار تومان رسیده است.

بر اساس آمارهای خانه کتاب در اردیبهشت‌ماه گذشته ۱۰‌هزار و ۶۸۷ عنوان کتاب منتشر شده است که از این میان ۷‌هزار و ۵۴۷ عنوان کتاب تالیف و ۳‌هزار و ۱۳۳ عنوان ترجمه بوده است. شمار کتاب‌‌‌‌های چاپ اول ناشران در اردیبهشت‌‌‌‌ماه ۶‌هزار و ۵۳۶ عنوان و شمار تجدیدچاپی‌‌‌‌ها ۴‌هزار و ۱۴۱ عنوان بوده است. کاهش فاصله تجدیدچاپ با چاپ اول موضوعی است که بسیاری از کارشناسان نشر در ماه‌‌‌‌های اخیر نسبت به آن هشدار داده و آن را نتیجه شرایط اقتصادی حاضر نشر عنوان می‌کنند. میانگین شمارگان کتاب در اردیبهشت‌ماه که نمایشگاه کتاب تهران پس از دو سال وقفه در آن برگزار شده، ‌هزار و ۳۵ نسخه بوده و میانگین قیمت کتاب نیز به ۶۲‌هزار تومان رسیده است. مقایسه میانگین قیمت کتاب در اردیبهشت سال‌ جاری با بازه زمانی مشابه در سال گذشته که میانگین قیمت کتاب ۴۰‌هزار تومان بود، ‌‌‌‌حکایت از افزایش قیمت ۵۵درصدی کتاب دارد.

بیشتر بخوانید:

 

ادبیات با ۲‌هزار و ۵۰ عنوان کتاب در راس پرتعدادترین عناوین منتشرشده اردیبهشت‌ماه قرار دارد و پس از آن کودک و نوجوان با‌ هزار و ۵۹۱ عنوان و علوم عملی با‌ هزار و ۳۹۲ عنوان‌‌‌‌ کتاب در رده‌‌‌‌های بعدی قرار دارند. در حوزه کودک و نوجوان از‌ هزار و ۵۹۱ عنوان کتاب منتشرشده، ۹۵۳ عنوان تألیفی و ۶۳۸ عنوان ترجمه بوده است. شمار کتاب‌‌‌‌های چاپ اول در این حوزه نیز به ۷۹۶ عنوان و در مقابل، شمار تجدیدچاپی‌‌‌‌ها با یک اختلاف به ۷۹۵ عنوان رسیده است. کاهش فاصله میان تجدیدچاپ و چاپ اول و فزونی گرفتن حتی یک عنوانی چاپ‌اولی‌‌‌‌ها در این حوزه قابل‌توجه است، ‌‌‌‌ چرا که حوزه کودک و نوجوان در ماه‌‌‌‌های اخیر شاهد فاصله معنادار و پیشی گرفتن تجدید‌چاپی‌‌‌‌ها بر چاپ‌اولی‌‌‌‌ها بوده است و این موضوع نگرانی‌های بسیاری را حتی در میان ناشران برانگیخته است.

میانگین شمارگان کتاب در حوزه کودک و نوجوان نسبت به حوزه‌های دیگر نشر از وضعیت بهتری برخوردار بوده و به ۱۷۰۰ نسخه رسیده است.‌‌‌‌ هم‌‌‌‌چنین میانگین قیمت در این حوزه نیز ۳۴‌هزار تومان ثبت شده است، که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته ۳۶‌درصد گران‌‌‌‌تر شده است. نمایشگاه کتاب امسال با ثبت رکورد ۲۱۱میلیاردتومانی فروش موجب رونق بازار شد اما برخی کارشناسان معتقدند این میزان فروش مربوط به افزایش قیمت است نه لزوما افزایش تقاضا.

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه